Paid DLC: de uitbreidingspas die werkt
Laten we starten met Mario Kart 8 Deluxe en de Circuit-uitbreidingspass. Dit voelt veel meer als “extra” content, zeker wanneer je kijkt naar het recent uitgekomen Wave 3. Je ziet dat de kwaliteit veel beter is en ook echt iets toevoegt. Natuurlijk is de timing ook heel anders en komt deze DLC jaren na de originele release. Daarnaast bouwt deze DLC ook verder op wat de ervaring verbetert: meer banen.
Ook Super Smash Bros. Ultimate voelt heel anders aan. De liefde en mate van detail die in de DLC-personages werd gestopt voelde erg goed. Hoewel beide Fighters-passen samen net zoveel kosten als het originele spel, zag je hoeveel meer deze DLC-personages hadden gekregen. Het voelde zeker als mijn geld waard gezien dit ook de gameplay verbetert: meer personages en stages en fantastische muziek.
De Pokémon Paradox: DLC
Zo is Pokémon ook heel anders. Aan de ene kant is er de gratis Daybreak-update voor Pokémon Legends: Arceus, anderzijds heb je de uitbreidingspas voor Pokémon Sword & Shield. Met deze pas werden meer Pokémon toegevoegd en kon je tijdens je hoofdavontuur een zijstap maken in de Isle of Armor waar Pokémon een nette scaling hadden op basis van je aantal badges. Crown Tundra was een endgame eiland dat jou meer legendaries gaf om te vangen en daarnaast werden er nog meer Pokémon toegevoegd. Hoewel ik in principe niet tegen het reduceren van Pokémon in een Pokémon generatie was (fanterm: Dexit), voelt het wel gemixt om in de generatie waar Dexit was geïntroduceerd ook voor het eerst DLC te zien. Hierdoor voelde de verwijdering van Pokémon uit een game meer als een manier om de DLC te vullen.
Pokémon-games zijn sowieso een vreemde Psyduck in te bijt gezien de hoofdgames meer tijd nodig hebben om beter uit de verf te komen, maar uiteindelijk voelden de verhalen van Isle of Armor en Crown Tundra veel meer als extra verhalen en dat maakte het uiteindelijk mijn €30 waard.
Het is afwachten wat Pokémon Scarlet & Violet gaan doen. Er zijn genoeg hints in Area Zero over wat we kunnen verwachten in de DLC. Ik kijk er in ieder geval naar uit.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
10 dec 22 om 11:16
#7861
1090 XP | 187 comments
Ja ik heb altijd het gevoel als ze al DLC aankondigen (betaald) dat ze het gewoon uit de game hebben geknipt en onder het ontwikkelen ineens denken van. He ik heb een goed idee laten we dit nog niet in de game doen, maar laten we dit als extra betaald aanbieden. En dan zeggen ze ja goed idee laten we dat doen ze weten toch niet of het wel of niet oorspronkelijk in de game hoort.
Zo voelt en komt het bij mij altijd over, dus zeg niet dat het altijd het geval is uiteraard.
Vind tegenwoordig toch al dat hele DLC gebeuren veel te over priced bij de meeste games ten opzichte wat je ervoor terug krijgt.
Monster Hunter doen ze dit uiteraard wel goed, maar laten we niet vergeten dat de uitbreiding wat was het ook 40 euro was? Bijna een nieuwe game prijs, dus uiteraard mooi dat ze free title updates doen, maar echt helemaal free voelt het niet.
10 dec 22 om 17:06
#7870
6194 XP | 1149 comments
Ik vind het ook altijd raar als het vantevoren wordt aangekondigd en voelt inderdaad te vaak aan als content die wordt achter gehouden om later te verkopen. Ik zou ook willen dat ze ermee kappen, maar goed, het is de tijd waarin we leven helaas.
Zelf vind ik het inmiddels niet zo heel erg meer als het uiteindelijk de game gewoon beter aan laat voelen wat vaak toch wel het geval is, al is het wel nog altijd ergerlijk als het iets is dat heel erg lijkt of het gewoon uit de game is geknipt voor losse verkoop of als bonus als iets vroeg gekocht wordt of als bonus voor het kopen van zo'n DLC pas.
11 dec 22 om 00:47
#7873
4007 XP | 699 comments
DLC wordt vóór release aangekondigd, maar nadat de game klaar is om gelanceerd te worden. Dat neemt niet weg dat het een aankondiging na launch een fijnere timing zou hebben, maar het is niet zo dat daardoor main-game content ontbreekt.