Hoofdafbeelding bij De Nostalgie van Pokémon Legends: Arceus | Soundtrack Sunday

De nostalgie van Pokémon Legends: Arceus | Soundtrack Sunday

  • Special

  • 9 jun 24 om 09:00

  • Erik

  • 1

Ah, nostalgie. Het verlangen naar het verleden, naar je kindertijd. Pokémon Legends: Arceus is nog geen drie jaar oud, maar gek genoeg roept die game dat gevoel nu al bij me op. Maar waarom is dat eigenlijk? Welkom bij Soundtrack Sunday. 

‘Nostalgie’ is een woord dat bestaat uit de Griekse woorden ‘nóstos’ (terugkeer) en ‘álgos’ (pijn). Terugkeerpijn. Het woord is ooit bedacht als de wetenschappelijke naam voor heimwee – het verlangen naar thuis.

Anders dan alle andere spellen
Pokémon Legends: Arceus was een terugkeer naar Sinnoh, de regio van Pokémon Diamond & Pearl uit 2007, toen het nog onder de naam ‘Hisui’ ging. Pokémon daar waren wild – ze deinsden er niet voor terug om jou, als trainer, ook aan te vallen. Relaties tussen mens en Pokémon waren er dan ook nauwelijks. Maar jij, als trainer uit de verre toekomst, ging daar verandering in brengen.

Het was voor het eerst sinds 1996 dat het oh zo standvastige Game Freak van haar vertrouwde formule afstapte. Niet langer werkte je afgebakende routes af: je trok door grootse, Monster Hunter-achtige landschappen. Deze landschappen waren gevaarlijk. Niet alleen waren ze moeilijk te trotseren, maar ook waren de Pokémon wilder dan ooit. Zeker die gigantische Alpha-beesten. Het is een reden dat velen in het veilige Jubilife Village bleven. Of de zakmonsters zelfs schuwden.

Pokémon Legends: Arceus speelde zo anders dan de andere Pokémon-spellen. Het was bijna een soort Breath of the Wild-lite. Maar dat niet alleen: fans, die zich jaren in de steek gelaten voelden, hadden eindelijk weer iets om écht van te houden. Want waar Game Freak steeds games voor tienjarigen bleef maken, was daar – terwijl velen van ons al ver in de twintig, dertig of zelfs veertig zijn – ineens een game die ons Pokémon weer voor het eerst liet ervaren.

Toch voelt het thema van Jubilife Village niet als een nieuwe ervaring, maar als thuiskomen.

Buiten – 0:00 | In je eigen huis – 2:38 | In een ander gebouw – 5:16

Thuiskomen

De term ‘nostalgie’ kwam in de 19e eeuw via Frankrijk ons land binnen, maar werd populair ten tijde van de Industriële Revolutie. Toen de wereld in korte tijd verstedelijkte en bevolkt werd door grote fabrieken, stoommachines en andere innovaties. Toen zag men het niet langer als een verlangen naar thuis: men wilde weer terug naar die groene, rustieke wereld van weleer.

Het is dit gevoel, dat Game Freak fantastisch terug laat komen in Legends Arceus. Jubilife Village is een rustig dorpje, ver voor de moderne Pokémon-wereld die we kennen. Het is nog niet aangetast door die moderne gekkigheden. Tegelijkertijd maak je gebruik van de allereerste, nog ietwat krakkemikkige Pokéball. Stel je de eerste Pokédex samen – compleet met persoonlijke aantekeningen van de lokale professor.

Maar hoe verder je komt, hoe meer Jubilife Village gaat aanvoelen als thuiskomen. Net als dat hoe verder je komt, hoe meer die ruige wereld gaat aanvoelen als het Sinnoh dat je gewend bent. Het is niet voor niets dat er drie versies van het themanummer van Jubilife Village zijn (met eigen versies voor als je in een gebouw bent), waarvan de laatste pas op het einde van de game speelt en als een soort ode aan Diamond & Pearl aanvoelt. De game die je al zo goed kent van vroeger.

Buiten – 0:00 | In je eigen huis – 4:20 | In een ander gebouw – 8:40

Pokémon Legends: Arceus is nog maar drie jaar oud, maar voelt nu al nostalgisch aan. Eigenlijk is dat zo gek nog niet. Uiteindelijk gaat nostalgie verder dan alleen het verlangen naar vroeger. Het gaat om die specifieke herinnering van toen je kind of jongvolwassen was nog eens te kunnen ervaren, alsof je hem nooit beleefd had. En met Pokémon Legends: Arceus liet Game Freak ons eindelijk allemaal weer eens Pokémon voor de eerste keer herbeleven.

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Refind Self: The Personality Test Game nintendo switch screenshot 3

0

Media Persoonlijkheidstest-avontuur Refind Self: The Personality Test Game krijgt releasetrailer

06-10-2024

0

Kitty

Levenssimulatie-avontuur Moonstone Island krijgt releasedatum

0

Nieuws Levenssimulatie-avontuur Moonstone Island krijgt releasedatum

09-06-2024

0

Kitty

Eerste gameplay-beelden SONIC X SHADOW GENERATIONS

0

Nieuws Eerste gameplay-beelden SONIC X SHADOW GENERATIONS

09-06-2024

1

Rik

Discussieer met ons mee! 1

rob1N

9 jun 24 om 14:26

#13722‍

5952 XP | 1149 comments

"Nostalgie... t is een game van 2 jaar geleden lol"

dat was t eerste dat ik dacht toen ik die kop las. Maar de nostalgie in Pokemon zit 'm vaak al in t feit dat de games altijd elementen hebben die terug hinten naar de allereerste Pokemon games. Muziek is altijd een sterk element binnen de term 'nostalgie'. Er zit altijd toch wel een soort rode lijn in de muziek van Pokemon games die herkenbaar is en je dus terugneemt naar 'toen'.

Ik ben wel blij dat ze tegenwoordig ook externe composers benaderen voor vette toevoegingen. Zo is natuurlijk ook Toby Fox erbij gehaald om het geweldige Area Zero en nog meer dingen te componeren voor Pokemon Scarlet/Violet en ik durf te menen ook nog iets voor Sword & Shield...? Hopelijk kunnen we nog veel meer muziek van hem verwachten binnen de poke franchise.