Waarom de Pokémon-franchise wel ambitie heeft

  • Column

  • 8 jan 24 om 08:00

  • Robin

  • 10

Pokémon is sinds 2021 de meest succesvolle mediagerelateerde franchise. Van kaarten, anime en (mobile) games tot merchandise. De Pokémon-franchise is zelfs na de jaren ‘90-hype nog niet weg te denken uit het dagelijks leven. Toch zouden sommige mensen dat liever wel doen, zeker kijkende naar de kwaliteit van de videogames anno 2024. In februari is het weer Pokémon Day en dan verwachten we toch weer aankondigingen voor nieuwe games. Na de recente technische misbaksels op de Nintendo Switch zijn deze titels hopelijk een stuk beter. En hoewel ze technisch ondermaats zijn, zie ik toch de ambitie die Pokémon heet. 

Ambitie? Robin, hoe in de naam van Arceus heeft Pokémon ambitie? Ja, het is heel gemakkelijk om de Pokémon-games onderuit te schoppen op basis van hun kwaliteit en grafische stijl. Wanneer je verder kijkt dan de buitenkant en ook terugkijkt naar het niet verre verleden zie je opeens verschillende puzzelstukjes die samen een fantastisch geheel vormen. Alleen ben ik bang dat GameFreak dit zelf nog niet inziet. 

Prachtige games, matige gameplay

Pokémon was altijd een franchise die net zoals de Pocketmonsters in je broekzak paste. Het was een pure handheld-franchise. In 2018 kregen we de eerste stappen naar een Pokémon op een home console: Pokémon Let’s Go Pikachu & Let’s Go Eevee. Hoewel deze games op gameplayniveau matig waren (en weinig spannend) vond ik ze juist qua grafische stijl een mooie stap vooruit. De kleuren waren vrolijk en levendig, de animaties van de 150+ Pokémon waren tof. Voornamelijk de twee titulaire personages Pikachu en Eevee waren enorm expressief neergezet. De games voelden alleen enorm achterhaald door de niet geüpdatete gameplay en het gebrek aan quality of life-veranderingen. Nu was er wel een grafische stijl s die soepel draaien! Het eerste ambitieuze puzzelstukje is daar. 

De kleuren waren vrolijk en levendig, de animaties van de 150+ Pokémon waren tof.

Iedereen doet mee in N64-stijl

Pokémon Sword & Shield waren aan de beurt in 2019 en zouden de beloofde stap vooruit zijn. Helaas werden de games geplaagd door de beruchte Ocarina of Time-boom en Dexit. Dexit – een fan-naam over de keuze van GameFreak om niet alle Pokémon in Sword & Shield te introduceren of te plaatsen. Dit vond ik overigens niet erg. Aangezien we nu ondertussen 1025 Pokémon hebben (de Regional-forms buiten beschouwing latend) zorgt het ervoor dat er meer focus is op een bepaalde groep Pokémon, die langzaam bij bijvoorbeeld een DLC of een update worden toegevoegd. Grafisch waren de games niet wat men verwachtte, al helemaal niet wanneer je het vergeleek met het meer levendige Pokémon Let’s Go. Het voelde als stappen achteruit in plaats van vooruit. Het verhaal was nietszeggend en Champion Leon voelde als het hoofdpersonage waarbij jij – de hoofdpersoon – toevallig in de buurt was.

Toch deed Pokémon Sword & Shield iets tofs. Dynamax (Adventures) Raids en de Wild Area. De Wild Area was de eerste stap naar een open wereld, maar dan in een kleinere plek. Wat tof was, was dat je hierin ook, wanneer je online was, andere spelers zag rondlopen of fietsen. Daarnaast liepen Dynamax Raids soepeler dan de huidige Tera Raids. Zelfs nu wanneer ik Pokémon Sword & Shield opstart zie ik nog genoeg mensen in de Wild Area rondfietsen. Je waant je op dat moment in een bewoonde wereld vol met trainers. Daarnaast waren Dynamax Adventures die in The Crown Tundra zijn geïntroduceerd een toffe toevoeging. Op deze manier kon je legendaries of Ultra Beasts shiny hunten, maar kon je ook nog andere Pokémon mogelijk shiny krijgen en dat in een roguelike formaat. Hierdoor was het voor iedereen toegankelijk en hoef je geen super sterke teams te hebben om zulke content te ervaren. Het tweede ambitieuze puzzelstukje is daar.

Daarnaast liepen Dynamax Raids soepeler dan de huidige Tera Raids.

Action & Arceus

Daarna maakten we een zijstap in 2021 met Brilliant Diamond en Shining Pearl. Dit was gewoon een luie remake. Niets van de Pokémon Platinum-extra’s waren geïntroduceerd en we kregen een mindere game voor meer geld. Maar begin 2022 krijgen we juist één van de beste Pokémon-ervaringen die er is – Pokémon Legends: Arceus.

Het was een flinke verandering van de normale formule. We kregen een Monster Hunter-achtige hub in de vorm van Jubilife Village en vanuit daar mochten we de Hisui-regio ontdekken. We moesten actief aanvallen van Pokémon ontwijken alsof het een Soulslite was en in sommige gevallen kon het spel nog aardig pittig zijn. Er zat een degelijk verhaal in en een hoop quality of life-veranderingen. Op elk moment wat aanpassen, evolueren wanneer je maar wilt, ruilen hoefde niet meer. Het was echt meer een singleplayer-avontuur. Het mooiste was ook nog dat je geen shinies kon missen dankzij het geluid dat ze maakten wanneer ze om je heen spawnen. Daarnaast was het vangen leuk en was de missiestructuur interessant. De gameplay veranderde ook met Strong en Agile style tijdens gevechten en de franchise kreeg daarnaast crafting. Het derde ambitieuze puzzelstukje is daar. 

… actief aanvallen van Pokémon ontwijken alsof het een Soulslite was

Technische misbaksels, met een tof avontuur

Pokémon Scarlet & Violet zijn de meest recente videogames die gemixt zijn ontvangen. De verkopen lieten zien dat er interesse was in de open wereld die Pokémon Scarlet & Violet brachten. De ondermaatse performance leverde een hoop kritiek op, maar zelfs onder deze ondermaatse performance was een bepaalde vrijheid te vinden. De vrijheid van de wereld, de vrijheid van de diverse Pokémon en de vrijheid van drie verschillende avonturen die tot een epische epiloog samenkwamen. Als je uiteindelijk besloot om de game te spelen zoals die was, kreeg je een toffe ervaring met een redelijk verhaal. 

Dit werd minder impactvol door onder andere het gebrek aan voice acting. Daarnaast gaven Pokémon Scarlet & Violet een illusie van keuze, want level scaling was er niet. Dus koos je voor een moeilijkere route, werd de makkelijke route veel gemakkelijker. Zonde!

Op competitief vlak is Terastallization waarschijnlijk één van de toffere dingen die is toegevoegd. Elke Pokémon kan hier gebruik van maken en zit je niet vast aan G-Max of Mega Evolutions van maar een paar Pokémon (hoe cool ze konden zijn). Ook zag je Shiny Pokémon in de overworld, maar werd de jingle die zo handig was in Legends: Arceus weggehaald. Toch is het vierde ambitieuze puzzelstukje daar!

De vrijheid van de wereld, de vrijheid van de diverse Pokémon en de vrijheid van drie verschillende avonturen die tot een epische epiloog samenkwamen

Een 3D-puzzel in 2D

Zoals gezegd zie ik de ambitie die Pokémon heet, maar deze ligt verspreid over de verschillende games in de afgelopen zeven jaar. Daarbij kunnen GameFreak en The Pokémon Company veel leren van hun oudere titels die op de handhelds uitkwamen. Wanneer je echter de beste elementen van elke game pakt, hebben ze daadwerkelijk goud in handen.

Alleen werken ze met 2D-puzzelstukjes in een 3D-omgeving. Het lukt niet en ze maken steeds maar nieuwe stukjes om het te laten passen. Daarom hoop ik dat ze het gevoel van avontuur dat ik beleefde in Paldea doorpakken, dat ze toffe verhalen en actievolle momenten van Hisui terug weten te halen, dat het gevoel van een bewoonde wereld die ik zag in de Wild Area van Galar weer zichtbaar wordt en dat de levendige beelden van mijn Let’s Go Kanto-reis weer aanwezig zijn. Dit zijn de stukken die uiteindelijk een fantastische Gen 10 kunnen maken. En ach, mochten ze toch weer de plank misslaan, dan geniet ik nog steeds van de epische muziek die nooit teleurstelt.

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Power Rangers: Rita’s Rewind niet meer vertraagd voor Switch

0

Nieuws Power Rangers: Rita's Rewind niet meer vertraagd voor Switch

05-12-2024

0

Dennis

Nieuw vechtspel in de maak van Hunter x Hunter-anime

0

Nieuws Nieuw vechtspel in de maak van Hunter x Hunter-anime

08-01-2024

0

Evelyne

Soundtrack Sunday: 20 jaar monsterlijke tonen – muzikale monstermuziek

1

Special Soundtrack Sunday: 20 jaar monsterlijke tonen - muzikale monstermuziek

07-01-2024

3

Robin

Discussieer met ons mee! 10

Yosher

8 jan 24 om 08:51

#12573‍

6269 XP | 1163 comments

Eerlijk gezegd interesseert het mij weinig of de games ambitie hebben of niet. Als fan vanaf de eerste generatie heb ik persoonlijk al vanaf Sun en Moon weinig plezier meer met de games, en dat komt door meerdere factoren:

- Die technische ondermaatsheid (wat wel echt pas in Sword en Shield kwam)

- De vrij levenloze animaties van personages en pokémon

- Het forceren van domme gimmicks zoals mega evolution en Z-moves en dat soort onzin

- Personages die gewoon weinig interessant zijn

- Het hogere prijskaartje vanaf de Switch games zonder dat daar iets vanaf straalt in de kwaliteit, om nog maar niet te spreken over het feit dat ze nog steeds twee versies uitbrengen voor de volle mep, en dan gooien ze daar ook nog dure DLC bovenop, en dan is er nog Pokémon HOME die wat mij betreft echt op z'n minst gratis mag zijn als je een NSO+EP abonnement hebt...

Het me nog altijd pijn om te zien hoe ze de franchise droog aan het melken zijn, maar zolang ze op deze toer doorgaan heb ik geen behoefte meer om deze games te spelen. Niet de nieuwe, in ieder geval. Ik houdt het voorlopig wel bij de oude games als ik pokémon wil spelen. Dus ja, ambitie of niet, als de games niet leuk zijn heb ik daar weinig aan. 

Gelukkig zijn er wel af en toe nog leuke spin offs. New Pokémon Snap bijvoorbeeld was echt een hele leuke en mooie game overgoten met liefde en passie en dáár wil ik er meer van!

Benjamin

8 jan 24 om 09:37

#12574‍

102 XP | 15 comments

Ik ben het hier wel gedeeltelijk mee eens. Met name de vele gimmicks doen voor mij echt af aan het plezier dat ik voorheen had. Ik vind het allemaal veel te ingewikkeld worden, met dingen als Dynamax, Z-Move en dat belachelijke Terastallization. Ik vond de Mega Evolutions van Pokémon X en Y nog wel cool, omdat dat overzichtelijk was en niet al te absurd. Ze zijn daarna helemaal doorgedraaid met al dit soort belachelijke vormen. Het enige wat ik nog wel origineel en leuk vond, zijn de lokale Pokémon-varianten waardoor ze er anders uit zien en vaak van een ander type zijn. 

Pokémon Sword is de laatste die ik gespeeld heb, maar ook slechts een paar uur. Ik kon daar echt niet meer in komen. Ik vond Let's Go Pikachu dan veel leuker. Misschien niet zo origineel omdat het nagenoeg de klassieke game is (zonder gevechten met wilde Pokémon), maar het was ten minste lekker overzichtelijk.

Ook de Pokémon die ze elke keer verzinnen slaan wat mij betreft steeds vaker de plank mis. Helemaal sinds ze Pokémon zijn gaan bedenken gebaseerd op voorwerpen in plaats van dieren of wezens.

Moet ook eerlijk zeggen dat nostalgie voor mij ook wel de grootste aantrekkingskracht is, dus dat speelt ook zeker mee. Het feit dat ik het meest uitkijk naar het moment dat de Game Boy-games op de Nintendo Switch speelbaar zijn, zegt ook genoeg.

rob1N

8 jan 24 om 14:36

#12577‍

6305 XP | 1219 comments

Met name de vele gimmicks doen voor mij echt af aan het plezier dat ik voorheen had.

Ik vraag me af wat je hier mee bedoelt... Elke gen heeft namelijk maar 1 gimmick. Ik neem aan dat je shit bedoelt als z-moves, dynamax etc.? Ik hoopte persoonlijk ook dat ze de mega-evolutions erin hielden. Er zijn genoeg Pokemon die wel een 'update' kunnen gebruiken om zo weer viable te zijn.

Ik vond de Mega Evolutions van Pokémon X en Y nog wel cool, omdat dat overzichtelijk was en niet al te absurd. Ze zijn daarna helemaal doorgedraaid met al dit soort belachelijke vormen.

Valt toch wel mee? Er is imo nog steeds maar een handjevol aan mega-evoluties en ik vond ze juist later een stuk cooler dan een aantal van X/Y. In OR/AS welke samenviel met de X/Y generatie kregen enkel de starters en wat legendaries en psuedo-legendaries een mega-evolutie. Sommigen daarvan vond ik echt wel tof, Mega-Altaria en Mega-Ampharos blijven mij favorieten =)

 

Ook de Pokémon die ze elke keer verzinnen slaan wat mij betreft steeds vaker de plank mis. Helemaal sinds ze Pokémon zijn gaan bedenken gebaseerd op voorwerpen in plaats van dieren of wezens.

Onzin redenatie. Vanaf de eerste generatie zijn er al verschillende voorwerp-Pokemon. Jigglypuff, Magnemite, Voltorb, Grimer, Porygon, Koffing... imo best prima Pokemon. Het ligt er wel aan 'hoe ze tot leven' komen natuurlijk. Er zijn hier en daar namelijk echt wel lelijke designs te vinden zoals een vuilniszak, een ijsje en een sleutelbos, maar ach, ze passen qua design ondertussen allemaal wel in de wereld van Pokemon. Sommigen zijn simpel, sommigen zijn complex, de een is gebaseerd op een dier, de ander op een voorwerp. De designs van Paldea hadden voor mij boven verwachting veel leuke nieuwe toevoegingen.

Yosher

8 jan 24 om 14:48

#12580‍

6269 XP | 1163 comments

Wat de gimmicks betreft, het is voor mij niet eens spel technisch irritant. Maar puur het concept. Power of Friendship, maakt de beestjes met tot oorlog wapens dan wilde dieren die je hebt getemd. Dat is iets voor Digimon, niet voor Pokémon. De designs van Mega Evolutions zijn wel tof maar dat is voor mij niet genoeg. 

Overigens, wat mij betreft hoeft niet elke pokémon per sé competitief goed te zijn. In het echt leven heb je ook bepaalde dieren die sterker zijn dan anderen. Als je elke pokémon dan competitief gaat laten zijn omdat deze dat nog niet is haal je nog meer van dat natuurlijke eruit. Er moeten een aantal in zitten die minder goed zijn in dit opzicht, als je het mij vraagt. 

rob1N

8 jan 24 om 14:43

#12578‍

6305 XP | 1219 comments

Overpriced is het zeker. 100% eens ook over Pokemon HOME welke je maandelijks moet betalen om er gebruik van te blijven maken. Ik moet dat nog steeds een keer stopzetten -_-' maar voorlopig gebruik ik het nog regelmatig.

Personages zijn wel interessanter geworden moet ik zeggen in Scarlet/Violet. Ik snap dat Sword/Shield behoorlijk afschrikt op veel gebieden. Hierdoor zou het vertrouwen in de franchise behoorlijk kelderen. Gelukkig heeft Pokemon Violet ondanks de technische issues wel veel speelplezier opgeleverd, in tegenstelling tot Pokemon Shield. 

Yosher

8 jan 24 om 16:00

#12581‍

6269 XP | 1163 comments

Dat is wel mooi om te horen in ieder geval, maar dan is het nu nog te hopen dat ze de rest ook in orde maken. Als alles kwalitatief nu gewoon in orde zou zijn zou de prijs immers ook beter te slikken zijn.

Maar hoe groot pokémon fan ik ook ben (was?), ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen om geld uit te geven aan iets dat overduidelijk de deur is uitgestuurd voordat het klaar was gewoon om maar die deadline te halen. Ik hoop echt zo dat ze hun zaken op orde krijgen daar een dat pokémon weer top kwaliteit wordt zoals het verdient. 

Fl@ppy

8 jan 24 om 10:17

#12575‍

3509 XP | 683 comments

De potentie is er zeker nog steeds. Nintendo zou nu echter echt in moeten grijpen en er een team van Monolith of Zelda bij op moeten zetten. De basis is nog steeds goed, maar wil ik de serie nog een kans geven moet het nu echt wel een drastische sprong vooruit krijgen.

Waliwal

8 jan 24 om 11:30

#12576‍

370 XP | 69 comments

Dat zou echt perfect zijn. Echter denk ik dat tijd ook een grote bottleneck is. Vast zitten aan tijdsdruk omwille van de anime, TCG, en merchandise lijn zorgt er ook voor dat er een gigantische timecrunch is waardoor er een stuk minder aandacht gegeven kan worden aan bijv het technische en grafische vlak.

rob1N

8 jan 24 om 14:48

#12579‍

6305 XP | 1219 comments

Het zijn imo bepaalde afdelingen binnen Gamefreak die gewoon zuigen. Er zitten namelijk wel gewoon goede dingen in de games waar veel aandacht aan is besteed. De gedetailleerde Pokemon models namelijk. Het verhaal is in S/V ook goed uitgewerkt, zeker inclusief de DLC-content. Wat mij echter gewoon stoort aan de games is lack of animations. Het simpelweg 'pannen & tilten' in plaats van een decent animation is een teken van luiheid/tijdgebrek. Ik snap dat het inmiddels steeds groter werk wordt om alle Pokemon inclusief alle nieuwe vormen te animeren, voorzien van geluid etc etc. Maar als ze de halve Pokedex schrappen, zou je denken dat ze dat doen om tijd te besparen om zo andere dingen te optimaliseren, maar nee...

Potentie is er dus zeker nog wel aangezien we allemaal weten op welke gebieden ze de games nog kunnen verbeteren. We weten intussen ook wel dat Gamefreak rusht om zo elk jaar weer te leveren, maar dat gaat telkens weer ten koste van de kwaliteit. Het was niet voor niks dat Nintendo zich verontschuldigde voor de vele technische issues die S/V met zich meebrachten met de release.

Mitch

9 jan 24 om 23:07

#12592‍

3215 XP | 503 comments

Nee.