Er heerst nogal een stigma dat de Nintendo Switch 2 geen games heeft. Waar ik het totaal niet mee eens ben. Ik vroeg me zelfs af: “Waarom koop je dan een nieuw systeem?”. Natuurlijk komen er meer games, maar dat heeft tijd nodig. En natuurlijk hebben ik en vele anderen gelijk.
Hoewel ik de Nintendo Direct van september best wel raar vind, zijn er ook een hoop toffe games aangekondigd. Ik moest het best wel op me laten inwerken, maar als ik dan kijk naar wat er allemaal aankomt de komende periode ben ik er best wel blij mee. Als je nu nog denkt dat de Nintendo Switch 2 geen games heeft? Dan ben je wel een beetje gek.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
3 okt 2025
#18528
6527 XP | 1271 comments
We hebben het er in de Discord al over gehad natuurlijk. Maar ik begrijp de mensen die zeggen dat er geen games zijn. Er zijn wel games, maar het zijn remasters, heruitgaves van games die al jaren op andere platformen uit zijn, Switch1 games met soms een lichte upgrade. En dan de games die nog uit moeten komen zijn ook niet voor iedere gamer weggelegd, omdat ze in een minder gewilt genre zitten.
We hebben nu nieuwe hardware die ontzettend mooie dingen kan, maar van Nintendo zelf zien we daar weinig van. En daar ligt het probleem. Ze moeten een glimp tonen van een nieuwe Mario, Zelda en Xenoblade. Dan weten we dat er wat moois aan zit te komen. Voor nu hebben we geen idee wat volgend jaar op de planning staat. Voor nu lijkt het karig...
3 okt 2025
#18529
7093 XP | 1111 comments
Daar ben ik het dus mee oneens. Er zijn voldoende games die geen heruitgaves zijn. Dit zijn allemaal nieuwe games die er aan komen of uit zijn in de laatste 4 maanden van 2025.
Dan in 2026 heb je nu dus al:
Dit is dus puur titels die tegelijk met andere consoles komen of exclusief zijn en geen ports zijn die al op andere consoles uit zijn (;
Er zal heus nog wel meer zijn, maar om nu te zeggen dat je niet weet wat er in de planning staat volgende jaar is wel een beetje gek =P. Dat het niet je smaak is, is een ander verhaal. Dan vraag ik me wel af waarom je een systeem koopt en niet gewoon wacht tot er meer is dat bij je past.
3 okt 2025
#18530
4770 XP | 897 comments
Dit. Bovendien, als je ook meer heel af en toe Nintendo volgt de afgelopen 10 jaar, dan weet je dat er begin van het jaar altijd een Direct is die laat zien wat je dan kan verwachten. De Mario's, Zelda's, Xenoblades komen echt wel, dat is altijd het geval geweest.
Heb ook liever dat Nintendo focust op nabije toekomst (pak em beet 6 - 9 maanden), dan dat we weer een reveal krijgen van een game die pas 8 jaar later komt (Metroid Prime 4 anyone
)
3 okt 2025
#18533
3795 XP | 724 comments
Het feit dat de eerste set games van jouw betoog Switch 1 games zijn, zegt al genoeg. Waarom duur upgraden als de 150 miljoen plus base deze games kan spelen die initieel ontwikkeld zijn voor de oorspronkelijke Switch?
3 okt 2025
#18538
7093 XP | 1111 comments
Omdat je ze kan halen voor je Nintendo Switch 2. Als je een Switch 2 hebt waarom zou je het niet halen? Het geeft je wat te doen op een nieuw apparaat. Niet veel anders hoe veel games op PS5 nog steeds op PS4 te spelen zijn
.

Daarnaast negeer je verder wel de hele lijst van nieuwe games, maar goed. Dat zijn we gewend
3 okt 2025
#18542
3795 XP | 724 comments
Dank voor het passief agressieve gedrag. Dat is idd wat we nodig hebben.
Jouw lijst van 2025 is barebones als ik de OG Switch1 games eruit haal. Wie daarvoor een Switch 2 zou kopen is op 1 hand te tellen vermoed ik. En bevestigt nogmaals het stigma..
3 okt 2025
#18552
7093 XP | 1111 comments
Op één hand? Dan heb jij wel heel veel vingers als ik de laatste verkoopcijfers zie.
3 okt 2025
#18540
1160 XP | 228 comments
Splatoon Raiders 2026? Wie heeft jou dat vertelt dan?
4 okt 2025
#18555
6527 XP | 1271 comments
Ik heb het ook over Nintendo zelf. Niet over wat 3rd parties uitbrengen, want daar is inderdaad genoeg van.
Alle Nintendo spellen die nu aangekondigt zijn en nog dit jaar uitkomen zijn niet voor iedereen. En er zit er ook geen een bij die de graphische kracht laat zien van de Switch2. Op Hyrule Warriors na dan misschien.
Persoonlijk zie ik liever wel dat ze wat eerder iets aankondigen. Geen jaren van te voren, maar 1 tot 1,5 zou ik geen probleem vinden. Zeker voor een Zelda. Die hype trein is altijd heerlijk.
3 okt 2025
#18531
4770 XP | 897 comments
Goed artikel! Ben ik het ook mee eens. Als Nintendo-only eigenaar zie ik een perfecte balans van goede games die al eerdere uitkwamen op andere consoles en wij Nintendo fans die nu kunnen spelen (Cyberpunk, Street Fighter 6), wat simpele updates/boost van bestaande games (Zelda ToTK, BoTW, Kirby), nieuwe Nintendo games (Mario World, Donkey Kong, Kirby Air Riders, Hyrule Warriors), en nieuwe (multiplatform) games (Daemon x Machina, Trails in the Sky, Hades 2, Octopath 0).
Ik ben blij dat ik een brede smaak aan games heb, want ik kom echt om in de (goede) games. Ik vermaak mij meer dan genoeg de komende maanden en daar voorbij
3 okt 2025
#18534
3795 XP | 724 comments
Als Switch 1 eigenaar is er voldoende. Dan zijn er nog een paar oude ports en droogtes met zo nu en dan een spelletje en dat is de Switch 2. Ik zou het inderdaad niet willen missen!
Het feit dat dit soort columns er zijn zegt al genoeg. Het stigma is er niet voor niets. De toppers die je speelt speelde ik veelal al op andere consoles of gewoon op de Switch1.
Dan heb je uit de Nintendostal Mariokart, een launchgame waar de mening vooral neigt dat het dringend dlc nodig heeft om een beetje op niveau te komen en een platformer Donkey Kong die echt wel leuk is. De rest uit stal Nintendo op de Switch 2 is drama. En gek genoeg zeggen we allemaal dat je een Nintendo koopt voor de Nintendogames…
3 okt 2025
#18536
3755 XP | 601 comments
Er heerst helemaal geen stigma, een handjevol schreeuwers online moet je niet verwarren met een stigma. Verder eens. In een normaal Nintendo-jaar zou:
Een meer dan prima first party line/up zijn voor 6 maanden. Dat je hiernaast nog Switch 1 upgrades kunt kopen, is vooral een bonus.
3 okt 2025
#18537
3795 XP | 724 comments
Prime4 en pokemon za zijn switch 2 editions; als in een Switch 1 game met wat upgrades.
3 okt 2025
#18539
4770 XP | 897 comments
Ik ga Prime 4 en Z-A spelen met features die niet mogelijk zijn op Switch 1 (hogere resolutie, hogere framerate, snellere laadtijden). Dus Switch 2 game wat mij betreft.
3 okt 2025
#18541
7093 XP | 1111 comments
En dus een reden voor mensen om een Switch 2 te halen. Zou me niet verbazen als die Pokémon-bundel goed gaat verkopen.
3 okt 2025
#18543
422 XP | 82 comments
Er zijn gewoon weinig 'grote' games aan de horizon. Geen nieuwe Mario, Zelda of Animal Crossing, wat toch dé systemsellers zijn.
Maar bovenal: weinig nieuwe third party support. Activision zou COD uitbrengen, maar daar is geen spoor van. Er wordt een nieuwe Bayonetta aangekondigd, maar hij komt niet naar Switch 2. De 3rd party titels die pre-launch werden aangekondigd waren allemaal games die al lang en breed speelbaar op andere systemen (SFVI, Cyberpunk, FFVII). Bijna alles wat verschijnt is wel elders te spelen. Of op de Switch 1 (die 98% van de S2 bezitters al hebben) of op PS5/Xbox/PC. En dan is het ook nog eens fors duurder of het staat op zo'n gare Gamekey Card.
3 okt 2025
#18544
3795 XP | 724 comments
Al dit is waar, maar is wel even een zware dobber voor velen.
3 okt 2025
#18553
7093 XP | 1111 comments
Veel franchises komen dag één op de Nintendo Switch 2 of zijn al uitgekomen. Zie mijn lijstje hierboven. Als je ze liever op een andere console haalt is natuurlijk helemaal prima, maar dat veranderd niet dat er games zijn op de Nintendo Switch 2.
Als je een multi-platform gamer bent, ben je sowieso al vrij uniek
. En welke Bayonetta is aangekondigd?Ik ben ook van mening als de Nintendo-first parties je niet bevallen je ook geen Switch 2 moet halen natuurlijk (maar dat is obvious).
Dat Xbox niks zegt over nieuwe titels op de Switch 2 is wel verbazingwekkend, ja. Voor nu krijgen we alleen nog maar Indiana Jones.
4 okt 2025
#18560
10 XP | 1 comments
Nou als ik puur voor mijzelf praat, ik heb sinds de nes altijd een Nintendo console gehad en sinds 1995 iedere Playstation die bestaat. Ik heb Nintendo altijd puur voor de Mario en DK games. En op dat gebied vind ik de Switch 2 nog erg matig. Maar dat komt vanzelf wel en heeft inderdaad tijd nodig. Ik vind het jammer dat ze niet met een nieuwe 3D mario knaller zijn gekomen voor de release. In plaats daarvan recyclen ze oude games met een Switch 2 sausje. En Cyberpunk 2077 etc speel ik op PS5. Maar neemt niet weg dat ik de Switch 2 zeker een keer ga kopen mits er voor mij dan goede Mario games zijn. Ik hoop op een compleet nieuwe Mario bros game of een nieuwe DKC game. Ik vind het heerlijk om af en toe samen met vrouwlief op de bank even de drukte van aller dag te vergeten en je onder te dompelen in het universum van Mario & co. Maar de tijd zal het leren. Er valt voor beide stelling wel wat te zeggen. Ik sluit me toch aan bij weinig games omdat het voor mij geen games zijn waar ik een Switch 2 voor zou kopen. En de third pary games spellen ik op Playstation. Dus geduld is een schone zaak voor mij.