We Love Katamari REROLL + Royal Reverie – Prinselijke fan-service

• 15 jun 23 om 14:30

• 0

Toen ik in 2019 voor het eerst kennismaakte met de absurde wereld van Katamari Damacy was ik op slag verliefd. De gameplay is zo heerlijk uniek en is volkomen besprenkeld met een idiote laag discodip aan humor. Ik hou van Katamari! En de rest van de wereld duidelijk ook: de serie is een favorietje onder gamers op onze blauwe bol. Wij houden van Katamari! En dat is precies de insteek van We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie. Het is de Katamari waar we allemaal van houden, maar grootser, plakkeriger, beter en geliefder.

Het is moeilijk om de wondere wereld van Karamari Damacy uit te leggen in woorden, maar ik zal mijn best doen. In Katamari Damacy (Reroll voor de 2019-remaster) verwoest de koning van de kosmos in een dronken bui de sterren aan de hemel. Geen gezicht natuurlijk (en totaal niet de fout van de geweldige koning!). Aan jou, de prins, de taak om even nieuwe sterren te produceren dus. Dit doe je door een plakkerige bal, een katamari, op te rollen. Hoe meer je rolt, hoe meer er plakt, hoe groter de katamari wordt en hoe grotere dingen blijven kleven. En dat bolletje plak wordt uiteindelijk de hemel in gelanceerd.

De dynamische karakter van de katamari zorgt ervoor dat de gameplay-loop enorm verslavend is. Ik kan het het beste vergelijken met hoe heerlijk het is om alles vol te kleuren in Splatoon. In een level krijg je vaak een tijdslimiet om de katamari tot op zijn minst een bepaalde grootte te rollen. Die levels spelen zich in het origineel vaak af in doorsnee kamers. Het leuke is daar vooral dat hoe groter je proto-ster is, des te grotere objecten je in de kamer mee kunt rollen– tot je ineens ook de kamer – met muur en al- uit rolt en dieren, mensen of auto’s op straat langzaam meeslurpt. Simpel, innemend en gevuld met (oprolbare) komedie. Dat smaakt naar meer!

Wij willen meer Katamari!

En meer is exact wat we krijgen. We Love Katamari kwam oorspronkelijk uit in 2004 voor de PlayStation 2. In dit vervolg op Katamari Damacy, heeft de koning in zijn alwetendheid door wat voor een absoluut succes het spel was. Het volk heeft gesproken en de koning is natuurlijk een gulle en vrijgevige leider. Op de overworld, wat letterlijk de Aarde is, lopen er mensen rond die allemaal een mening hebben over Katamari Damacy. De een is een groot fan van het origineel, de ander twijfelt of die het wel voor zijn kleinzoon moet kopen. Maar wat deze mannetjes allemaal gemeen hebben: ze willen dat je een katamari voor ze in elkaar knutselt. En daarmee bedoel ik natuurlijk niet de koning. Nee nee, de prins mag het doen als gift van de machtige vorst. Wat een fan-service!

Het is al snel duidelijk dat We Love Katamari REROLL een prachtige evolutie is van het originele spel. Waar je eerst voornamelijk door een kamer of een stad rond zat te rennen, voegt We Love Katamari REROLL allerlei doelen en nieuwe omgevingen aan levels toe. Dit geeft het spel een nieuwe laag diepte. Zo verzamel je bijvoorbeeld bloemetjes in een soort fantasierijke Keukenhof. Hoe meer je alleen bloemen weet op te rollen, des te hoger je score is. Of je moet ervoor zorgen dat je katamari in brand blijft staan om een vredesvuur aan te steken. Als je te lang geen nieuwe zaken oprolt, dooft je vuur en moet je opnieuw beginnen. Het leuke aan dit level is hoe er een bijna Breath of the Wild-achtig systeem ontstaat met dat vuur. Wanneer je bijvoorbeeld een kippenbout oprolt, wordt die gegrild. En wanneer je mensen raakt, vliegen ze in brand. En ja, ik probeer het feit dat je puppies in brand kunt steken in dit spel te verkopen als iets positiefs.

Wij willen meer verzamelen!

De vernieuwde variatie in levels zorgt ervoor dat We Love Katamari REROLL makkelijk wegspeelt. Het spel is helaas vrij snel uit te spelen: in iets meer dan vijf uur is het gedaan. Gelukkig is er genoeg te doen nadat We Love Katamari REROLL’s credits rollen. Er is namelijk meer dan genoeg te verzamelen in de levels. Zo speel je nieuwe speelbare personages vrij door deze op te rollen in een level. Dit zijn je neefjes en nichtjes en zij hebben net zulke leuke designs als de prins en de koning. Naast een neefje/nichtje per level, zijn er ook een cadeautje met een outfitaccessoire en een verzamelbare sticker verstopt. Nog geen genoeg gehad van het verzamelen? Er is een soort Pokédex die alles wat je oprolt bijhoudt: die kun je ook nog proberen vol te rollen. En natuurlijk is het ook een reden genoeg om het spel opnieuw op te starten om een high score te verbreken.

Wij willen meer koning!

Tot nu toe heb ik alleen het geremasterde gedeelte van We Love Katamari beschreven. Dit spel bevat echter ook wat bonus content: Royal Reverie. Hier speel je als de koning van de kosmos toen hij ongeveer even oud was als de prins. Kleine cutscenes geven een kijkje in zijn leven: zijn (moeizame) bokscarrière, relatie met zijn nog ergere vader en hoe hij zijn toekomstige koningin heeft ontmoet. Je speelt zelfs als de jonge koning, al zijn deze niet zo spannend ten opzichte van de rest van het spel. De koning is een ko(s)mische onmisbaarheid in de Katamari-serie, waardoor de extra content het spel verrijkt met extra persoonlijkheid.

We Love Katamari REROLL + Royal Reverie rolt Katamari Damacy op en bedekt het nog met een hele extra laag nieuw plezier. De levels hebben een unieke evolutie gekregen die een laagje diepgang én absurditeit toevoegt. Gecombineerd met genoeg verzamelobjecten, maakt dat dit spel gevaarlijk verslavend. Het spel hint er met haar naam misschien al naar, maar alle gekheid op een balletje: We Love Katamari REROLL + Royal Reverie!

8.6

• + Draait om de beste fan-service
  • + Meer en vernieuwende diepgang in levels
  • + Bonus koning-content
  • + Je kunt puppies in brand steken
  • - Vrij snel uitgespeeld
  • - Royal Reverie niet heel veel extra content

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0