vividlope header

Vividlope - Nostalgische trip

• 8 aug 24 om 12:47

• 1

Als dertiger heb ik warme herinneringen aan de eeuwwisseling. Het was de tijd van zilver en chroom, trippy 3D-animaties, DJ Tiësto en doorzichtige Game Boys. En veel videogames op met name PlayStation en Dreamcast speelden hierop in, zoals WipeOut en Parappa the Rapper. Het opstarten van het nieuwe puzzelspel Vividlope voelt alsof je weer helemaal terug geteleporteerd wordt naar die tijd.

Vividlope valt het beste te omschrijven als ‘Wat als Mario Galaxy een puzzelspel was?” Je begeleidt een cartoony konijn door bolvormige constructies waar je als het ware aan plakt door de zwaartekracht. Elk level bestaat uit een aantal tegels en door hier overheen te lopen, veranderen ze van kleur. Het doel is dus om alle tegels jouw kleur te maken, maar doolhofachtige routes en listige vijanden maken dit niet zo makkelijk als het klinkt. Je zult naarmate het spel vordert steeds strategischer je routes moeten plannen.

vividlope trippy nostalgie screen

Elk van de meer dan 100 levels presenteert zich als een frisse puzzel waarbij je de lay-out leert, je aanpak verfijnt, en beslist wanneer je klaar bent om verder te gaan. Her en der liggen ook speciale voorwerpen verspreid die je helpen met het sneller inkleuren van de wereld of het verslaan van vijanden. Doe je dit snel en volledig genoeg, dan beloont het spel je met een hoge ranking. De echte diehard kan dus voor alle S-Ranks gaan.

Adobe Flash

Het simpele concept van Vividlope wordt gedurende de game steeds complexer. Zo zijn er eenrichtingspaden, onzichtbare tegels en natuurlijk de nodige afgronden en vijanden om te overwinnen. Mocht je een keer een fout maken, dan heb je een stuk of drie levens om stuk te slaan. Meestal is dit wel genoeg om het einde te halen, al kan het platformen soms aardig frustrerend zijn. Vividlope bekijk je namelijk van bovenaf en dit maakt het inschatten van sprongen regelmatig erg klungelig.

Waar Vividlope volop punten scoort, is de vibe. Van de menu’s tot de werelden, het spel ademt Y2K-energie. De trippy visuals worden hierbij ondersteund door lekkere breakbeats en trancey basslines. Tot slot zijn er ongelooflijk stomme en lelijke tussenfilmpjes die uit een oude Adobe Flash-website zijn ontsnapt. Kortom, alles klopt aan de presentatie. Het enige nadeel is dat de werelden wel veel op elkaar lijken. Ze zien er namelijk allemaal uit als Windows Media Player visualizers. Als je de vroege jaren 2000 wil herbeleven én een wat tragere game kunt waarderen, dan kun je het slechter treffen dan Vividlope.

Vividlope is een origineel en trippy puzzelspel dat het maximale haalt uit zijn presentatie. De puzzels zelf zijn aardig ontworpen, al werkt het platformen niet helemaal lekker. De gameplay is nooit zo mindblowing als de presentatie, maar voor de nostalgische puzzelaars is dit een prima tussendoortje.

7.5

• + Uitstekende presentatie
  • + Lekkere soundtrack
  • + Origineel concept
  • - Platformen werkt niet lekker
  • - Werelden lijken visueel teveel op elkaar

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0