Vagante - Spe(l)le(n)oloog

• 30 jan 22 om 08:00

• Robin

• 0

Toen ik de eerste trailer van Vagante zag, was ik meteen verkocht. De retro graphics waren een prachtige uitnodiging om het spel verder te onderzoeken. Dit gecombineerd met een diverse selectie aan hero classes zorgde ervoor dat ik met volle moed mijn eerste stappen in deze mysterieuze grot had gezet. Kom ik uiteindelijk met rijkdommen naar buiten, of zal ik verdwalen in de krochten van deze grot?

Vagante is een avontuur dat zich afspeelt in een duistere fantasy wereld vol met monsters, demonen en schurken. Volgens een nieuw gerucht ligt er een onvoorstelbare schat in een grot aan de rand van het bos. Jij gaat alleen of samen met een groep deze grot verkennen. Kies in het begin uit drie verschillende classes: Knight, Rogue of Wizard.

In elk level dat je speelt vind je een mini boss die je een volledig level geeft wanneer je die verslaat. Ook is er een merchant te vinden die verschillende goederen verkoopt. Het is aan jou om in dit level op zoek te gaan naar een uitgang die je dieper in de kerker brengt. Wanneer je de uitgang hebt gevonden kom je in een kamp terecht. In dit kamp kun je een kampvuur aansteken waarmee je een deel van je HP kunt herstellen. Wanneer je alleen speelt kan je hier ook saven om het avontuur verder af te ronden op een later punt. Hierdoor zijn korte sessies ook mogelijk en is het een toffe game om op je Nintendo Switch te hebben voor onderweg.

Een duistere fantasy wereld vol met monsters, demonen en schurken.

Game Over en over en over….

Het spel is dus een typische roguelike. Dit houdt in dat de core gameplay-loop zich afspeelt door steeds beter te worden in de verschillende levels. Deze levels zijn ook nooit hetzelfde aangezien ze willekeurig worden gegenereerd. Je zult vaak het game over-scherm zien. Het spel is niet gemakkelijk en dat zal misschien mensen die nieuw zijn met het genre afschrikken. Maar het toffe is dat je progression level voortdurend stijgt. Elke keer wanneer je sterft, gaat deze balk omhoog en unlock je backgrounds of zelfs gehele nieuwe hero classes. De backgrounds zorgen ervoor dat je het level anders begint. Denk hierbij aan de ‘experienced background’ wat ervoor zorgt dat je al een level hoger bent maar dat je luck stat wel minder is. Ook heb je de ‘survivor background’ die ervoor zorgt dat je bonfire healing hoger is. Dit zorgt ervoor dat je toch wilt blijven proberen en dat is toch weer de kracht van het roguelike genre. Daarnaast is er ook voldoende diversiteit in de verschillende talent trees binnen de hero classes. Aangezien ik zelf erg fan ben van JRPG’s met job classes en talent trees is dit een hele mooie toevoeging.

MMORPG (Mini Multiplayer Online RPG)

Zoals eerder gezegd is er veel diversiteit. Niet alleen dankzij de automatische level-ontwikkeling maar ook dankzij de verschillende hero classes die het spel aanbiedt. Maar het sterkste punt is de diversiteit die je team kan hebben wanneer je online speelt. Voor nu heb ik alleen nog maar kunnen spelen samen met Dreon, aangezien ik ten tijde van het reviewen van deze game niet meer lobbies zag. Maar het online spelen, zelfs met twee spelers, was een toffe ervaring. Zo moesten we echt samenwerken om vijanden te verslaan, ik gebruikte magie terwijl Dreon met lomp geweld de vijand probeerde te verslaan. Vagante is in je eentje erg moeilijk, met twee personen was het toch allemaal net wat behapbaarder. Vanaf het moment dat we gestart waren, wilden we maar door en door. Ik wil Vagante dan ook nog flink veel meer online spelen.

Een merchant die verschillende goederen verkoopt.

Al met al was Vagante voor mij een aangename verrassing. Mijn eerste stappen waren moeizaam, maar het spel beloont vaker spelen erg goed. De online multiplayer is een hele toffe toevoeging, maar ik hoop wel dat er meer lobbies zijn wanneer het spel daadwerkelijk uit is. Want dat is wel een make it or break it deal.

7

• + Leuk in multiplayer
  • + Uitdagend
  • + Toffe pixel-art graphics
  • - Moeilijk voor nieuwkomers in het genre
  • - Single player is ok

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0