Potentie, maar niet ingelost
De artstyle van The Trail: Frontier Challenge is wel een groot pluspunt en straalt eigenzinnigheid, tijdloosheid en kleur uit. Ook de muziek en de sfeergeluiden zijn goed doordacht. Helaas verliezen deze pluspunten hun glans door frequente framedrops. Vooral in bosrijk gebieden, en die zul je genoeg tegenkomen, zinkt de performance als een baksteen. Daarnaast zul je merken dat de besturing hier ook onder te lijden heeft, wat op zijn beurt weer de flow van het spel niet ten goede komt. Als je daar dan bij rekent dat je op die manier een kans om te jagen kunt mislopen, begrijp je dat de beleving zo als een kaartenhuis in elkaar zakt. Ongelooflijk jammer, want het spel zit toch vol potentie.
Die potentie blijft echter onbenut. Het systeem om te handelen is bijvoorbeeld een zeer interessant systeem. Je legt tijdens verschillende ronden voorwerpen op een lopende band. Die band beweegt zich steeds dichter naar een hakselaar. Hoe dichter de voorwerpen bij de hakselaar komen, hoe verder de prijs onderuit zakt. Avonturiers kunnen de voorwerpen van de band halen en ze voor de prijs kopen die aangegeven staat. Als niemand de voorwerpen wil hebben, vermaalt de hakselaar ze en krijgt de oorspronkelijke eigenaar de minimale waarde van de voorwerpen ervoor terug. Dit systeem brengt onder andere tactisch handelen in deze game. Echter kun je slechts één maal per bezoek aan een kampvuur handelen, ook al wisselt het gezelschap rond het kampvuur voortdurend. Dit maakt het handelen dan weer een groot gokspel, waar je telkens alles of niets moet geven. Ook het inventarissysteem is een mooie, waarbij je de indeling kunt veranderen om kleine gaatjes te vullen en dus meer in je rugzak kwijt te kunnen.
Helaas zijn de verschillende uitdagingen, het onderdeel dat zelfs in de naam van het spel zelf zit, bijzonder ondermaats en werkelijk te onorigineel voor woorden. Tijdens je wandeling naar het volgende kampvuur moet je van een roodharige dame met een hoop rode vogeltjes als huisdieren minimaal een x-aantal bomen omhakken, een y-aantal konijnen jagen of een z-aantal besjes oprapen. Soms kom je onderweg geen één konijn tegen of zijn blijkbaar alle besjes al opgevreten door anderen. Iets wat van dusdanig groot belang is in een spel zou nooit zo zwak mogen zijn.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!