The Plucky Squire - Tja, jammer

• 14 uur geleden

• 2

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is The Plucky Squire uit. Het avontuur van All Possible Futures, met ex-Pokémon designer James Turner, voert je naar een kleurrijke wereld waar niet is wat het lijkt. Je wisselt tussen 2D- en 3D-perspectieven, vecht tegen vijanden en lost puzzels op. Soms heeft het wat weg van Zelda, soms meer van een platformer. In ieder geval heeft het spel vele elementen die een geheel moeten vormen. Hoe pakt het uit? Best goed, maar helaas is de Nintendo Switch-versie niet op en top. Kom, ik vertel je alles!

The Plucky Squire vindt plaats in Mojo, een land dat bestaat in een prentenboek. De personages hebben het niet in de gaten, maar hun realiteit krijgt een dreun als de duistere Humgrump deze waarheden ontdekt. Humgrump’s plan is simpel: hij wil ervoor zorgen dat het hoofdpersonage Jot niet kan terugkeren, en zodanig het verhaal naar zijn zin kan aanpassen. Jot laat het daar niet bij zitten en keert uiteindelijk terug naar het boek. Nu kan hij vrij tussen een 2D overhead en een 3D wereld bewegen om ervoor te zorgen dat de veranderingen van Humgrump teniet worden gedaan.

Het verhaal in de game is fantastisch. De twee vrienden van Jot, Violet en Trash, brengen de sfeer, aangezien Jot zelf niet praat. Violet is een artistieke heks met een vrolijke persoonlijkheid, terwijl Trash de trol van metal en ontdekken houdt. Elk personage dat je tegenkomt is een vleugje anders in de omgang. Zo is er Moonbeard, een tovenaar die ook de dienst uitmaakt als DJ. Hoewel de dialogen soms wat lang kunnen duren, was ik erg onder de indruk van de schrijfstijl. The Plucky Squire voelde als iets persoonlijks voor de speler en zoiets hebben weinig spellen op zulke wijze geprobeerd.

Het avontuur en voorbij
De gameplay is een mix van ideeën. Met de 2D gedeelten reis je van pagina naar pagina. Je ontmoet personages, lost puzzels op en omzeilt een scala aan obstakels. Geen enkele pagina is hetzelfde. Soms verander je woorden om objecten op het scherm aan te passen, terwijl je op andere momenten vijanden uitschakelt om de baan vrij te maken. Er zit een vleugje Zelda aan, mede door het perspectief, maar het is een onderdeel van het grotere geheel. Dat vleugje komt ook terug in de 3D wereld, waar je de kamer ontdekt van een jonge man. Je bevecht nog steeds vijanden, maar de focus komt meer te liggen op ontdekken. Hier en daar een stealth-sectie, geheime voorwerpen opsporen en soms wissel je vlug 2D- en 3D-secties om hogerop te eindigen.

The Plucky Squire kent aardig wat variatie in zijn gameplay, wat de tien uur durende rit zeker ten goede komt. Als je verder vordert, dan speelt de game met deze verwachtingen. Zo kun je de 3D wereld gebruiken om naar een andere pagina te gaan in het prentenboek, daar een oplossing te vinden en terug te gaan waar je gebleven was. Er wordt optima forma gebruikgemaakt van het concept en The Plucky Squire zit geen moment stil. Daar blijft het echter niet bij. In gedeelten van het spel komen er andere activiteiten om de hoek kijken. In een vroeg stadium duik je bijvoorbeeld in een ruilkaart, waar je een RPG-achtig gevecht aangaat met een elf om een boog te bemachtigen. In andere minigames speel je shmups, ritmische spellen en zelfs Punch-Out!! passeert de revue. Creativiteit ten top!

Toch jammer
Hoewel ik The Plucky Squire liefheb, wil ik je vragen om het op een ander platform te spelen. Op het moment van schrijven speel ik het avontuur op versie 1.0.2 en daarop loopt het niet geweldig. The Plucky Squire loopt prima als ik door het prentenboek beweeg, maar in de 3D omgevingen hapert de game enorm. In de korte stukjes valt het te pruimen, maar zodra ik op zoek moet naar een geheim voorwerp raakt het de framerate diep. Wanneer The Plucky Squire hapert, dan voelen de inputs die je maakt ook niet soepel, wat de situatie niet beter maakt. Het hapert ook als van pagina naar pagina ga. De game laat alles enkele seconden laden en het voelt lang. Te lang.

Het is jammer, want het spel ziet er visueel uitstekend uit. Het kleurrijke avontuur komt goed tot zijn recht, vooral in de gedeelten van het prentenboek. De muziek is net zo prima, met opbeurende deuntjes die het avontuur kracht geven.

Zolang The Plucky Squire op versie 1.0.2 blijft hangen, kan ik het spel heel moeilijk aanbevelen op de Nintendo Switch. Ik heb het einde van het spel gehaald, maar wel op een ander platform. De input delays en framerate haperingen halen een fantastisch avontuur sterk naar beneden. Mojo is zo’n heerlijke kleurrijke wereld met aandoenlijke puzzels en gameplay mechanieken dat de ervaring het waard is. Nou ja, de personages zijn soms lang van stof, maar de dingen die ze zeggen zijn daarentegen sterk. Toch, opnieuw, kan ik het spelen op dit systeem niet aanraden. Op een ander platform kun je het cijfer als een 9.0 beschouwen.

6.5

• + Vrolijk en leuk aangekleed avontuur
  • + Toffe mechanieken