The Legend of Zelda: Breath of the Wild - The Champion's Ballad

In de eerste helft van dit jaar verscheen de Nintendo Switch. De release van het platform, dat later een hit zou blijken voor Nintendo, werd door een aantal games vergezeld. Eén van deze games was het nieuwste avontuur van Link, die opnieuw de strijd aan zou binden met het kwaad dat Hyrule niet met rust kan laten. In The Legend of Zelda: Breath of the Wild maakte je kennis met een volledig nieuwe kijk op de serie die bij velen geliefd is. Nu, aan het einde van het succesjaar 2017, is The Legend of Zelda: Breath of the Wild voorzien van in totaal twee DLC’s. Maar had dit al zo complete spel dit wel nodig?

 

The Legend of Zelda: Breath of the Wild werd geroemd vanwege de uitgestrekte landschappen, enorme bergen content en de vogelvrijheid die men niet gewend was van de serie. Het nieuwste deel bleek al snel een regelrechte systemseller met de overgrote meerderheid van de Nintendo Switch-bezitters die het spel kochten in de weken na de lancering. Sinds de release was al bekend dat er twee DLC-pakketten zouden komen voor deze game, te weten The Master Trials en The Champion’s Ballad. Deze laatste is onlangs verschenen en is het onderwerp van deze review.

Het lied van de kampioenen

Zonder twijfel is het tweede en meest recente pakket de hoofdreden voor velen om de uitbreidingspas aan te schaffen. In The Champion’s Ballad word je geconfronteerd met een nieuwe reeks quests die je opnieuw heel Hyrule door zullen sturen. De quest zal starten zodra je de vier Divine Beasts hebt bevrijd van hun kwade bezetter. Je begint bij het begin, op de hoogvlakte waar je opgestaan bent uit je lange slaap. Hier ga je een uitdaging aan die zacht gezegd erg pittig is. Je krijgt een zwaard in je handen dat meteen bijna alle levenskracht uit je zuigt. Je slaat met dit zwaard elke vijand in één klap neer, maar ook jij zelf hebt maar één tikje nodig om het loodje te leggen. Dit dwingt je om voorzichtig te werk te gaan en een tactische aanpak te bedenken voordat je op je vijanden afvliegt. Iedere groep vijanden laat een tempel tevoorschijn komen die ieder een nieuwe, verschillende, toch wel ingenieuze puzzel bevat.

Na de uitdaging op de hoogvlakte is het een speurtocht naar verschillende, specifieke plaatsen door heel Hyrule heen terwijl je de verhaallijnen van de vier uitverkorenen volgt. Om heel eerlijk te zijn komt dit pakket niet helemaal overeen met de beschrijving, welke liet geloven dat het een uitbreiding van het verhaal zou zijn. Het is opnieuw in de geest van The Master Trials met een reeks uitdagingen. Dat liet me toch een bittere smaak na.

Dit tweede pakket introduceert een aantal nieuwe bazen, behoorlijk inventieve time trials en stelt tevens je kennis van Hyrule op de proef. Opnieuw moet je aan de hand van foto’s op zoek gaan naar specifieke locaties en hier een nieuwe Shrine binnengaan om aldaar een puzzel op te lossen. Op specifieke momenten, die ik niet voor je zal prijsgeven, raak je verwikkeld in gevechten met verschillende bazen. Sommige zijn nieuwe, andere kunnen je reeds bekend zijn.

Helaas eindigt elke verhaallijn van de kampioenen in een zware anticlimax als blijkt dat ook hier dezelfde eindbazen als in de Divine Beasts terugkeren met als enige aanpassing dat ze iets sterker zijn dan in het oorspronkelijke verhaal. Dat je dit tijdens de nieuwe reeks missies het geval laat zijn, akkoord, maar de eindbaas had best wat meer aandacht verdiend. Dat brengt me opnieuw terug bij het feit dat deze story-DLC eigenlijk geen verhaal toevoegt afgezien van enkele minuten cutscenes en dat blijft steken. Het lijkt alsof deze DLC geen aansluiting kan vinden met de perfectie die The Legend of Zelda: Breath of the Wild zelf is.

Afgezien van het ontbreken van een nieuw stuk verhaal is The Champion’s Ballad een uitbreidingspakket dat enkele uren extra speelplezier met zich meebrengt. Naast het overwegende aandeel van de nieuwe missies voegt dit pakket opnieuw een reeks nieuwe zaken toe, waaronder een nieuw zadel en hoofdtuig voor je paard en de helm van Zant uit The Legend of Zelda: Twilight Princess. De toegevoegde stukken bepantsering die Link zelf kan aantrekken zijn, net als in The Master Trials, schrijnend minder krachtig dan de uitrusting die je reeds in bezit zult hebben. Het zoeken en bezitten van deze uitrusting zal dus opnieuw berusten op een nostalgisch motief.

Conclusie

The Legend of Zelda: Breath of the Wild had eigenlijk geen behoefte aan uitbreidingspakketten. Het spel zelf was zeer compleet en perfect uitgekiend. Mede om deze reden heeft het spel een aantal prijzen gewonnen. Ook om deze reden staat The Champion’s Ballad in de schaduw van de basisgame en dat merk je. Het pakket voegt niet de verwachte extensie van het verhaal toe, in plaats daarvan krijg je opnieuw een reeks uitdagingen en een verzameling nieuwe uitrusting die je kunt ophalen als je hoofd ernaar staat. De uitdagingen zijn leuk uitgewerkt, de Shrines zijn sterk verschillend van elkaar en de extra speeltijd die je krijgt is de aanschaf waard. Helaas is de toegevoegde kleding voor Link opnieuw pure fanservice van Nintendo en geen uitrusting die je een radicaal andere kijk op het spel geeft. Vele gemiste kansen, toch de moeite waard.

7

N1-score

  • + Mooie nieuwe uitdagingen
  • + Leuke uitrusting om de verzameldrift te voeden
  • + Op zich mooi hergebruik van de bekende wereld...
  • - ... maar een veel te veilige keuze hier niets aan toe te voegen
  • - Het grootste deel is een veredelde speurtocht
  • - Kan lastig aansluiting vinden bij de basisgame

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Wat speel jij dit weekend? [7 december]

2

Special Wat speel je dit weekend? [7 december]

07-12-2024

3

Erik

The Legend of Zelda: Breath of the Wild The Champion’s Ballad DLC

0

Review The Legend of Zelda: Breath of the Wild The Champion's Ballad DLC

31-12-2017

1

Redactie

Mom Hid My Game!

0

Review Mom Hid My Game!

30-12-2017

0

Ness

Reageer als eerste!