Babykleding
The Inner World is een klassiek avonturenspel. Dit betekent dat je in statische omgevingen op zoek gaat naar aanwijzingen of objecten die jou verder moeten helpen in het verhaal. Soms moet je ook voorwerpen met elkaar combineren om het juiste resultaat te krijgen. Hierbij moet je vaak kleine missies voltooien, die in dienst staan van het grotere geheel. Iemand is bijvoorbeeld zijn breinaald verloren of is naarstig op zoek naar schattige babykleding van het duurste stofje in Asposia – dat alleen door mythische Wind Monks gedragen wordt. Het kan allemaal. Vervul je deze opdrachten, dan krijg je misschien informatie over die verdraaide bandiet die Conroy’s mysterieuze ketting heeft gejat.
Dit zorgt voor aardige, doch vaak wel ietwat vergezochte puzzels en ontdekkingen. Het vergezochte komt vooral doordat het spel helaas niet altijd even goed duidelijk maakt wat je precies moet doen en laat het aan het begin na om uit te leggen wat er eigenlijk allemaal van je verwacht kan worden. Zo komt het dikwijls voor dat je uit het niets weer naar eerdere omgevingen moest, terwijl je daar eerder alle puzzels al had opgelost. Beter gesteld: het gaat er vanuit dat je al ervaren bent met dit type games. Mijn Freddie Fish-ervaring van vroeger was niet echt voldoende, zo bleek. Gelukkig is het spel voorzien van een uitstekend werkend (optioneel) hintsysteem, dat je altijd op het juiste pad helpt.
Om dit alles is een prachtig grafisch jasje verweven. Alle omgevingen in Asposia lijken met de hand getekend, en zitten bomvol gekke, kindertekenfilmachtige personages vol heerlijk stereotype persoonlijkheden. Dit alles wordt ondersteund door grappige animatiescenes. Deze zijn overduidelijk met een laag budget gemaakt (verwacht geen Disney-taferelen), maar daarom niet minder charmant. Enig minpuntje is dat de beeldjes op bepaalde plaatsen wel wat stotteren, alsof er iets te weinig tekeningen zijn gemaakt.
Point-and-button
Toch zijn de bovengenoemde smetjes die ik noemde, niet zo groot dat ze de funfactor in de weg staan. Een vreselijke besturing is dat helaas wel. Laat ik het even nog maar even duidelijk maken: ondanks dat het een point-and-click adventure is, speciaal gemaakt voor PC, maakt het geen gebruik van het touch screen. Je doet alles met de knoppen. Dit levert een zeer omslachtige speelstijl op, waarbij je met L, R of Y elk object één voor één af moet gaan. Terwijl het zo natuurlijk was geweest als je alles wat je ziet gewoon lekker aan kon tikken. Sterker nog: ik begon het spel in handheldmodus om die reden. Ja, de knoppenbesturing werkt uiteindelijk wel – maar daar is ook alles mee gezegd. Ik begrijp het nog steeds niet.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!