Terra Nil - Een groene, duurzame en ecologische tijdsbesteding

Zodra je Terra Nil opstart, word je begroet met een dor, verlaten en onleefbaar landschap. De aarde lijkt niet meer te redden, totdat je een boek vindt waarin beschreven staat hoe je landschappen stap voor stap weer kunt laten opbloeien. Het is jouw taak om de planeet op een ecologische manier te redden.

Terra Nil speelt zich af op een soort post-apocalyptische aarde. Het is jouw doel om de dorre en vervuilde planeet weer bloeiend, levendig en ecologisch te maken. Dit doe je onder andere door dode grond weer vruchtbaar te maken, een vervuilde oceaan schoon te maken en verschillende biomen te creëren voor dieren om in te leven. Om de aarde weer op te laten bloeien maak je gebruik  van geavanceerde eco-technologische apparaten die elk hun eigen gebruikssituatie hebben. Zodra je een deel van de aarde weer volledig tot bloei hebt gebracht, zul je al je apparaten moeten recyclen om de omgeving ongerept achter te laten. Dit hele proces is vooral in het begin erg verslavend, omdat je steeds nieuwe gameplay-elementen ontgrendelt en niet wilt stoppen totdat je een stuk land volledig hebt geterraformed.

Machines, strategieën en unieke uitdagingen

Om de aarde te redden maak je dus stuk voor stuk delen van de planeet weer groen. Je start het spel dus ook echt met een dor en bruin vierkant stuk grond. In totaal moet je vier missies voltooien, wat betekent dat je te maken gaat krijgen met vier verschillende stukken van de aarde. Naarmate je verder komt krijg je te maken met speciale landschappen, zoals een vervuilde oceaan of een besneeuwde toendra, die elk op hun eigen manier weer ‘schoon’ gemaakt moeten worden. Het terraformen van stukken land wordt vaak op een speciale wijze gedaan, wat voor meer interessante strategie zorgt. Om een dennenbos te planten moet je bijvoorbeeld eerst een stuk grasland verbranden om vervolgens een speciale machine op verkoolde stukken land te plaatsen.

Het schoonmaken en laten opbloeien van de aarde doe je met verschillende ecologische machines. Zo maak je al snel veelvuldig gebruik van machines die grond vruchtbaar maken of gras laten groeien. Niet elke machine is direct vanaf het begin beschikbaar, waardoor je gaandeweg steeds meer machines ontgrendeld die ook steeds meer gameplay-elementen toevoegen. Zo is er een apparaat waarmee je ideale gebieden voor bepaalde diersoorten uitzoekt en zul je ook met diverse apparaten de temperatuur en vochtigheid van de aarde moeten aanpassen. Verder worden de gebieden in Terra Nil uniek gegenereerd, waardoor je nooit twee dezelfde stukken aarde hoeft te terraformen. Deze extra features zorgen voor wat meer diepgang, wat zeker nodig is gezien de eenvoudige aard van het spel.

Een rustgevende en visuele ervaring

Terra Nil heeft een prachtige, artistieke art style die wat weg heeft van handgetekende pixel art. Hoewel de apparaten en andere objecten als een soort blokken worden geplaatst, vallen de landschappen toch mooi op vanwege de veranderingen in de kleuring van bijvoorbeeld gras, sneeuw, zand en as. Terwijl je een stuk dor land aan het terraformen bent, speelt er op de achtergrond rustige en serene muziek in combinatie met het geluid van zacht windgeruis.

Verder wordt de art style visueel ondersteund door animaties. Die zijn echter niet altijd even vloeiend. Zo ontstaat er al vrij snel veel lag als er te veel op het scherm gebeurt, zoals bij het sproeien van water om grasland te creëren. Het is best raar dat deze game vloeiender loopt op mijn telefoon dan op de Switch, wat ook weer laat zien dat de hardware van de Switch erg verouderd is. Hoewel de game er dus prachtig uitziet, nam deze lag best veel weg van de gameplay-ervaring, wat best jammer is.

Gezien de aard van Terra Nil mogen we ook niet de milieubewuste insteek van de game vergeten. Door je dorre landschapen te laten veranderen in bloeiende en bruisende ecosystemen, weet Terra Nil je de natuur op een nieuwe manier te laten waarderen. Het benadrukt het feit dat er altijd een natuurlijke balans moet zijn die samenkomt met genoeg biodiversiteit en dat wij zelf ook in de toekomst van de aarde weer een prachtige en ecologische planeet kunnen maken.

Hoewel Terra Nil vooral in het begin een erg verslavend spel kan zijn, wordt dit al snel minder. Dit is dan ook weer niet zo raar, omdat je niet meer krijgt dan dat je ziet. Elke keer moet je een stuk aarde weer laten opbloeien, wat op den duur ietwat saai kan worden. Samen met de lag die vaak ontstaat, zorgt dit ervoor dat de game soms wat frustrerend en langdradig aanvoelt. Gelukkig probeert de game zichzelf hier en daar wat aantrekkelijker te maken met onder andere de introductie van een temperatuur- en luchtvochtigheidsmeter samen met verschillende diersoorten. Hoewel Terra Nil dus een unieke en kalmerende speelervaring biedt, is het lang niet voor elke speler gemaakt.

6.6

• + Veel verschillende apparaten en biomen
  • + Steeds verschillend gegenereerde landschappen
  • + Extra features zoals temperatuur en diersoorten
  • - Wordt snel wat saai
  • - Vaak lag als er veel op het scherm gebeurt

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Nintendo deelt video Paper Mario: The Thousand-Year Door

0