Hoofdafbeelding bij Review van Super Mario Bros. Wonder voor Nintendo Switch

Super Mario Bros. Wonder - Wonderbaarlijk goed

• 18 okt 23 om 15:00

• Dreon

• 9

Al sinds 2012 hebben we geen nieuwe sidescroller van Super Mario Bros. meer gekregen. Na de verschijning van Super Mario Maker heeft Nintendo zich waarschijnlijk even goed achter de oren gekrabd. De Super Mario-fans hadden bijna alle assets van Nintendo gekregen om zelf de meest creatieve levels ooit te maken, wat er waarschijnlijk in heeft geresulteerd dat ze even terug naar de tekentafel moesten voor de nieuwste sidescroller met onze favoriete loodgieter. Super Mario Bros. Wonder laat ons kennismaken met een nieuwe tekenstijl en nieuwe gameplay-elementen, maar biedt het genoeg vernieuwingen om de trouwe fan te enthousiasmeren?

Mario en zijn vrienden zijn uitgenodigd om op bezoek te komen bij Prins Florian in het Bloemenrijk. Eenmaal gearriveerd, blijkt Bowser ze gevolgd te hebben en steelt hij de wonderbloem van Prins Florian. Deze bloem transformeert Bowser in een groot schip dat omringd wordt door de engste Piranha Planten die we ooit gezien hebben en neemt met zijn superkrachten het hele Bloemenrijk over. Wat een geluk dat Mario in de buurt is, want hij besluit meteen het Bloemenrijk te helpen!

Een keer wat anders dan al die paddenstoelen

Dat Super Mario Bros. Wonder zich een keer niet in het paddenstoelenrijk afspeelt, wordt binnen de kortste keren duidelijk. Voor het eerst barst de omgeving van de mooie bloemen en uitgestrekte weides, er is geen paddenstoel in zicht. Deze frisse nieuwe omgeving is erg welkom en nodigt meteen uit om ontdekt te worden. Gelukkig blijkt de warp pipe nog steeds één van de beste manieren van transport te zijn, worden ook de Superpaddenstoelen geïmporteerd uit het Paddenstoelenrijk en groeien de vuurbloemen goed in het Bloemenrijk. Kortom, de basis van de Super Mario Bros.-spellen blijft hetzelfde.

Ieder level is weer een verrassing

Waar in de oudere Mario-spellen de spelmechanieken mondjesmaat werden geïntroduceerd, worden in Super Mario Bros. Wonder in bijna ieder level flink wat nieuwe spelmechanieken gepresenteerd. Dit komt voornamelijk doordat het bloemenrijk andere flora en fauna bevat. Zo zie je in bijna ieder level weer een nieuwe vijand. We hebben bijvoorbeeld de Skedaddlers, wezelachtige figuren die zaadjes naar je hoofd spugen terwijl ze op de vlucht slaan. Verder hebben we Koopa’s die met buizen schuiven, waardoor je al vlug ziet dat ook jij dit kunt doen om puzzels op te lossen. Ieder level heeft zo zijn eigen gimmick en het lijkt erop dat het dit keer allemaal net wat verder uit zijn verband wordt gerukt dan in de vorige delen, wat een welkome toevoeging is.

Wonderbaarlijke veranderingen

Je zou zeggen dat de introductie van zoveel nieuwe vijanden en gameplay-elementen al genoeg moois met zich meebrengt. Toch wordt dit nog even mega hard overtroffen door de toevoeging van de wonderbloemen. Door deze krachtige bloemen gaat het spel opeens van nul naar honderd. Wezens worden ineens reusachtig, het regent supersterren terwijl je Skedaddlers moet achtervolgen of er komt een horde Bulrushes op je af die het level volledig op zijn kop zetten. Er gebeuren de raarste dingen wanneer je een wonderbloem aanraakt. Steeds opnieuw werd ik verrast door de creatieve wijze waarop de levels binnen een mum van tijd veranderden in complete chaos.

Nieuwe krachten en badges

We maken in het Bloemenrijk ook nog eens kennis met nieuwe krachten. Denk hierbij aan de Bubbelbloem, de Drillpaddenstoel en natuurlijk het Olifantenfruit. Zo kan bubbel-Mario bellen blazen waarin hij vijanden gevangen kan houden, om deze vervolgens te gebruiken als platform om op te springen. Drill-Mario baant zich een weg door de grond en het plafond om nieuwe plaatsen in levels te bereiken. Olifanten-Mario kan met zijn slurf vijanden verslaan, blokken kapotmaken, water spuiten en hij kan ook nog eens over afgronden lopen met twee ontbrekende blokken. Deze superkrachten worden goed geïntroduceerd en de game leert je gaandeweg ook nog hoe je ze het beste kunt gebruiken.

Verder is het mogelijk om badges te vinden en te gebruiken. Deze geven je extra krachten zoals de muur-klim sprong, een parachutehoed en de dolfijnslag. Je kunt ze wisselen en de perfecte badge gebruiken wanneer jij denkt dat het nodig is. De toevoeging van deze badges heeft er ook nog eens voor gezorgd dat alle personages precies hetzelfde spelen. Hierdoor maakt het niet uit wie je selecteert, met de badges maak jij ze zoals je zelf wilt. Zelf vind ik het geweldig om met andere personages te spelen, echter wilde ik niet dat ze de game makkelijker voor me zouden maken. Dat is dan ook precies de reden dat ik Yoshi en Nabbit niet heb geselecteerd, want zij kunnen niet geraakt worden door vijanden. Ook hebben zij de krachten om tijdelijk te blijven zweven in de lucht. Dit is een goede toevoeging voor de wat jongere kinderen onder ons, voor mij is het helaas een reden om deze personages niet te gebruiken.

Ook jij kunt andere spelers helpen

In Super Mario Bros. Wonder heb je meerdere opties om met andere spelers te spelen. Je kunt natuurlijk gezellig op de bank met maximaal vier spelers de levels doorlopen. Het grootste verschil met de vorige spellen, is dat je in dit deel wel door elkaar heen kunt lopen en elkaar niet op kunt pakken. Dit zorgt ervoor dat je levels in een wat beter tempo doorloopt, al gaat het wel ten koste van de complete chaos die je samen met je vrienden kunt hebben.

Er wordt ook gebruikgemaakt van online functionaliteiten. Je kunt een kamer maken en deze samen met je vrienden betreden. Hierin zie je welke levels zij spelen, om hier vervolgens bij aan te sluiten om mee te doen aan Friend Races. Jij verschijnt als een schaduw en helpt door ze spullen te geven en ze tot leven te wekken wanneer ze het loodje leggen. Ook kun je natuurlijk proberen om het allerbeste record te zetten voor een level.

Verder is het nog mogelijk om, net als in Dark Souls, andere spelers te helpen. Je kunt zogenoemde Standees plaatsen in alle levels, bordjes die eruitzien als jouw favoriete Mario-personage. Hiermee kun je spelers over de hele wereld helpen, wanneer ze op het punt staan om een leven te verliezen. Zij krijgen namelijk 5 seconden om naar de dichtstbijzijnde Standee te vliegen in spookvorm. Wanneer zij de Standee raken, worden ze tot leven gewekt en krijg jij als speler extra hartenpunten. Deze toevoeging was een stuk leuker dan verwacht. Het tot leven wekken van andere spelers die moeite hebben om de levels te halen, voelt natuurlijk super goed. Ook is het tof dat je elkaar kunt helpen met het vinden van geheimen door deze borden te plaatsen op plekken waar puzzels opgelost dienen te worden. Mocht jij hier allemaal geen zin in hebben, dan is dat ook prima. Je kunt de optie wanneer je maar wilt uitzetten en lekker zonder afleidingen genieten van de vele levels.

Meerdere wegen leiden naar Bowser

Sinds de verschijning van Super Mario World zijn we gewend dat er altijd wel ergens geheime paden te vinden zijn die ons brengen naar delen van de wereld die we heel goed over het hoofd hadden kunnen zien. Ook Super Mario Bros. Wonder doet hieraan mee. Zo zijn er geheime paden te vinden op de kaart, geheime levels en natuurlijk geheime uitgangen in levels. Dit zorgt ervoor dat je ieder hoekje van een level uitpluist, zodat je zeker weten alles gevonden hebt.

Uitdaging of eitje?

Super Mario Bros. Wonder start aan de wat makkelijke kant, wat ik misschien een beetje jammer vond. Naarmate je vordert, worden de levels steeds een stukje moeilijker. Toch had de moeilijkheidsgraad van mij wel wat eerder een beetje hoger mogen worden. Vooral in het begin van de game creëerde ik een grote voorraad van levens omdat ik bijna niet dood ging. Tussendoor weet het je wel vast een paar keer te verrassen met een paar optionele levels van een hogere moeilijkheidsgraad, om je dan toch vast voor te bereiden op wat je nog te wachten staat.

Bijna 18 minuten aan gameplay vol wonderen!

Super Mario Bros. Wonder is een te gekke 2D-platformer die de oude vertrouwde games naar een nieuw niveau weet te tillen met de introductie van een nieuwe wereld, nieuwe gameplay-elementen en heel veel nieuwe vijanden. De toevoeging van de Wonderbloem zorgt ervoor dat je altijd op het puntje van je stoel gaat zitten wanneer je deze weet te bemachtigen, want je weet nooit wat je te wachten staat. Het begint enigszins gemakkelijk, maar wordt zoetjes aan toch nog moeilijk. Deze moeilijkere levels maken het dubbel en dwars goed dat je er even op moet wachten. Super Mario Bros. Wonder biedt een mooie mix van levels, badge-uitdagingen en puzzels die je op moet lossen. De optionele online modus is een welkome toevoeging voor nieuwe spelers en oude rotten. Nieuwe spelers kunnen de hulp goed gebruiken, en de oude rotten kunnen lekker elkaars tijd proberen te verbeteren. Voor het eerst in jaren ben ik weer laaiend enthousiast geworden over een 2D-platformer. Deze moet je wel aan je collectie toevoegen.

9.7

• + Veel diversiteit in levels
  • + Heeeel veel nieuwe vijanden
  • + De wonder-effecten weten je iedere keer weer te verrassen
  • + Alle personages spelen precies hetzelfde...
  • - …Behalve Yoshi en Nabbit, waarom zijn zij alleen maar beschikbaar als easy-mode?
  • - Blijft net iets te lang te gemakkelijk

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0