In Story of Seasons: Pioneers of Olive Town erf je een boerderij van je grootvader. Die is echter vervallen en het is aan jou om hem opnieuw op te bouwen terwijl je een sociaal leven leidt in het dorp. Je kunt je eigen personage samenstellen, waarbij je zelfs kunt instellen dat elk van je ogen een andere kleur heeft. In eerste instantie kies je geen zender, maar werkt het à la Animal Crossing: New Horizons. Vervolgens geef je in je eerste gesprek met de burgemeester aan of je een kleinzoon of kleindochter bent. Dat is zowel vreemd als omslachtig, maar het zet wel de toon voor de rest van het spel.
Je kunt in Story of Seasons: Pioneers of Olive Town kiezen tussen ‘seedling mode’ en ‘normal mode’. Bij de seedling mode krijg je meer geld voor je producten, terwijl je minder betaalt voor je inkomen. Verder verbruik je minder stamina, bouw je sneller relaties op én krijg je meer ervaringspunten. Na een maand in de normale modus switchte ik naar seedling mode, en dit speelt toch wel echt een stuk fijner. Het tempo van de normale modus ligt te laag, al komt dat misschien vooral door het gebrek aan interessante dingen om te doen. De gameplay draait om het combineren van het boerenleven met dorpsleven, maar beide zijn ‘het’ niet helemaal.
Makers, makers, makers
Je begint met een relatief grote lap grond, met een vervallen kippenren en een tent om in te slapen. Blijkbaar had je grootvader geen huis. Door bomen te kappen en de mijnen in te gaan verzamel je allerlei handige materialen zoals hout, stenen en ijzer. Vervolgens maak je een ‘maker’ om dit om te zetten in bruikbaar bouwmateriaal voor een huis, de makers zelf en allerlei spulletjes. Het idee is leuk, maar de uitwerking een stuk minder. Je kunt telkens maar één van elk materiaal maken, wat dan een bepaalde tijd duurt om te verwerken. Plaats drie ijzerertsjes, wacht twee uur, haal je ijzerstaaf eruit en doe het opnieuw. Wil je er twintig? Nou, dan sta je de hele dag op je boerderij te wachten tot je machine klaar is met verwerken, zodat je de volgende materialen klaar kunt zetten. Moeilijkere materialen duren langer, waardoor je er maar één of twee per dag kunt maken. Om dat proces te versnellen kun je meerdere makers plaatsen, maar dit wordt al snel een vrij onoverzichtelijk en afzichtelijk geheel.
Helaas zijn er ook té veel soorten makers. Naast een maker voor houtsoorten en mineralen speel je al snel vrij: een bakstenenmaker, een kruidenmaker, een mayonaisemaker, een yoghurtmaker, een kaasmaker, een botermaker, een wolmaker, een draadmaker, een edelstenenmaker en een kruidenmaker. Op een gegeven moment raak je gewoon het overzicht kwijt van wat waarin moet en wordt het hele spel een soort makermanager. Bovendien begint de Nintendo Switch het er op een gegeven moment wel echt moeilijk mee te krijgen om alles soepel op je scherm te vertonen.
Het verzorgen van je dieren en planten werkt een stuk leuker. Er is een flink scala aan leuke dieren om te verzorgen en ze zijn allemaal schattig en rond vormgegeven. Hier is wel gekozen voor een makkelijk systeem, waardoor je niet meer hoeft te wisselen tussen allerlei gereedschappen. Geen schapenscheerschaar, geen melker, geen borstel: alles werkt gewoon met een druk op de A-knop. Dat is een veel fijner systeem dan in de oudere versies. Van elke diersoort loopt er al ene op je land, waardoor je deze maar hoeft te temmen zodra je een geschikt onderkomen gebouwd hebt. Al snel staat je wei vol met meerdere kleuren geiten, schapen en alpaca’s. Ook zijn er meteen al een hoop soorten gewassen beschikbaar, waardoor je een lekker kleurrijk geheel krijgt.
De sprites zijn niet vergeten: tijdens het uitvoeren van allerlei soorten werk springen ze tevoorschijn. Als je er genoeg verzamelt kunnen ze je helpen op allerlei gebieden. Ook krijg je er speciale punten voor waarmee je bonussen koopt, zoals het upgraden van je stamina of de kwaliteit van je boerderijgrond. Dat zorgt er wel voor dat je met plezier aan het werk gaat; bovendien zijn de sprites erg schattig. Ze brengen je ook nog naar speciale plaatsen waar je minigames kunt spelen, maar die zijn weinig interessant.
Het dorpsleven
Naast het bedienen van je makers blijft er weinig tijd over je in het dorpsleven te storten. Dat is echter geen groots gemis, want de personages in je dorp zijn erg oppervlakkig en niet memorabel. De meeste herhalen telkens dezelfde zin en ook als de vriendschap vordert is er weinig nieuws te bekennen, behalve een paar cutscenes. Net als in de rest van het spel voelt de uitwerking lui. Zo loop ik voor het eerst een huis binnen en krijg ik in een cutscene een hengel cadeau. Vervolgens spreek ik na de cutscene hetzelfde personage aan en dan krijg ik een kennismakingsgesprek. De volgorde is onlogisch en het was veel beter geweest om een hengel cadeau te krijgen omdat ik een vriendschap opbouw. Dat soort details missen bij een hoop dingen, waardoor het geheel echt blijft aanvoelen als liefdeloos.
Al snel wordt je hulp ingeschakeld om meer toeristen te trekken. De hoeveelheid toeristen heeft verder geen invloed op je spel, maar het maakt de boel wel wat levendiger. Door de juiste materialen aan te leveren worden bijvoorbeeld de straten vernieuwd of kan er een nieuwe winkel geopend worden. Dat zorgt er wel voor dat er steeds een beetje nieuws bij komt, maar vooral in het begin is het dorp wel érg leeg en lelijk. Ook kun je helpen met het vullen van het lokale museum. Dit is leuk geleend van Animal Crossing, maar ook hier weer is de uitwerking écht onaantrekkelijk. Het is helemaal geen leuk gebouw en het nodigt dan ook weinig uit om hier echt je best voor te doen. De gekozen grafische stijl helpt daarin ook niet erg mee. Door nieuwe dingen uit te proberen en te behalen krijg je achievements met kleine tot grote beloningen, wat wel een erg leuk systeem is.
Patches en DLC
Story of Seasons: Pioneers of Olive Town is in Japan al verschenen. Doordat het spel niet heel goed werd ontvangen zijn er al een paar patches verschenen en is er nog een patch beloofd voor midden april. Deze moet een paar bugs gaan fixen, de dialogen met bewoners verbeteren, de immersie verbeteren en alles beter balanceren. Ook het systeem van de makers zou verbeterd gaan worden. Er is er al DLC bekendgemaakt met nieuwe gebieden en personages, maar doordat de huidge versie zo leeg voelt, is dat eigenlijk extra zuur.
Conclusie
- + Het verzorgen van dieren werkt snel en makkelijk
- + Veel te craften
- + Veel dieren en planten snel beschikbaar
- - Het craftsysteem is nodeloos omslachtig
- - Het voelt allemaal wat ondoordacht
- - Dorpsbewoners missen karakter
- - Onuitnodigende grafische stijl
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!