Story of seasons wonder life nintendo switch game header

Story of Seasons: A Wonderful Life - Goed boeren

• 20 jun 23 om 15:00

• Dreon

• 0

Harvest Moon: A Wonderful Life is één van de spellen die me echt bij is gebleven van vroeger. Een lekker rustig spel waarin je lekker voor boer kon spelen, relaties op kon bouwen, kon koken en vooral zonder zorgen kon leven in een dorpje. Ik weet nog goed dat ik hier vroeger vele uren mee bezig ben geweest. Toen de remake om de hoek kwam kijken, wist ik dat ik hem moest spelen. Is het twintig jaar na dato nog steeds net zo leuk, of had het hier en daar toch net wat meer verbeteringen nodig? Welkom bij onze review van Story of Seasons: A Wonderful Lige.

Wanneer je opa komt te overlijden, krijg jij zijn boerderij in Forgotten Vally. De boerderij is in een wat vervallen staat, maar je kunt er vast wel wat moois van maken. Jij besluit je stadsleven achter je te laten en lekker rustig te gaan leven als kleinschalige boer. De oude vriend van je opa, Takakura, geeft je zelfs alvast een koe om je op weg te helpen.

Story of seasons a wonderful life nintendo switch screenshot 1

Het lekkere rustige boerenleven

Story of Seasons: A Wonderful Life heeft een rustige en kalme sfeer. Het forceert je dan ook om rustig op te starten en je stukje bij beetje wat meer te introduceren in het boerderijleven. Zo kun je op het begin met beperkt uithoudingsvermogen niet meteen al je velden vol stampen met gewassen. Je zult dus jouw boerenleven in eerste instantie moeten beperken tot enkele gewassen en bomen. Gelukkig heb je ook nog wat dieren om te verzorgen, en een hele hoop dorpslieden om bevriend mee te raken.

Lekker sociaal doen

De inwoners van Forgotten Valley leven allemaal een erg simpel leventje, jij bent dan ook erg welkom om daaraan deel te nemen. Je leert je nieuwe dorpsgenoten het beste kennen wanneer je ze dagelijks een leuk cadeau komt brengen. Zo speel je hier en daar wat leuke events vrij en worden de personen steeds vriendelijker tegen je.

Een belangrijk onderdeel van Story of Seasons: A Wonderful Life is het vinden van een levenspartner. Het spel stelt verschillende mannen en vrouwen beschikbaar als toekomstige partner. Gelukkig is het anno 2023 mogelijk om een man of vrouw te kiezen, vroeger was dit niet het geval. Het is erg belangrijk dat je tijdens je eerste jaar een partner vindt, dus date er lekker op los en kijk wie het beste bij je past!

Het zoeken van een hobby

Het is niet mogelijk om jezelf de hele in-game dag bezig te houden met je boerderij. Je zult dus zelf op avontuur moeten gaan. Je kunt zoals ik eerder al aangaf, bij je dorpsgenoten langsgaan en cadeaus brengen. Het is ook mogelijk om lekker te gaan vissen en wat meer geld in het laatje te slaan met wat goed gevangen vissen. In Forgotten Valley is zelfs een ruïne te vinden waarin twee archeologen bezig zijn met het ontrafelen van vroegere mysteries. Jij kunt hieraan deelnemen door lekker met ze te gaan graven.

Het klinkt nu alsof er genoeg te doen is, maar toch is dat niet altijd zo. Wanneer je geen doel hebt, zul je je af en toe een beetje vervelen. Het is dus aan jou om een doel op te stellen en je dag zo in te delen als je zelf wil. Dit is niet voor iedere gamer weggelegd, het moet dus wel een beetje je ding zijn.

Je prachtige leven wordt steeds prachtiger

Wanneer je boerderijleven vordert, wordt jouw personage steeds beter in het hanteren van alle gereedschappen en leer je ook nog eens meer recepten koken. Na verloop van tijd duurt het dus langer tot je stamina-balk leeg gaat en kun je deze ook nog eens makkelijker aanvullen. Ook speel je steeds meer spullen vrij om je boerderij groter en je leven makkelijker te maken.

Na verloop van tijd is het zelfs mogelijk om verschillende gewassen met elkaar te combineren. Dit is een van de leukste features van het spel. Het is tof om tuinen vol te planten met allemaal nieuwe soorten gewassen en deze vervolgens weer voor flinke bedragen te kunnen verkopen.

Wat natuurlijk ook erg prachtig is, is dat je het hele leven van je personage zult ervaren. Zo is het mogelijk om een kind te krijgen en ook deze op te zien groeien. Jij als ouder wordt natuurlijk ook een stukje ouder en ook je partner weet de tand des tijds niet te ontlopen. Dit zorgt voor een mooi verhaal wat je hier en daar toch wel aan het denken zet over het leven.

Grafisch en geluid

Het spel ziet er prima uit. Je kunt zien dat geprobeerd is om de oude stijl aan te houden, maar het toch net allemaal wat vrolijker te maken dan het origineel. Het spel loopt erg vloeiend in zowel docked als handheld-modus en het is leuk om te horen dat ook de muziek wat vernieuwd is. Verder zien alle personages er een stuk leuker en kleurrijker uit, wat het toch allemaal een stuk aantrekkelijker maakt om te spelen.

Mijn eerste dag in Story of Seasons: A Wonderful Life

Story of Seasons: A Wonderful Life is een leuke boerensimulator waarin je lekker kleinschalig te werk kan gaan. Ik heb ontzettend genoten van het verbouwen van mijn gewassen en het verzorgen van de dieren. Het maken van nieuwe gewassen en bomen is iets wat dit spel anders maakt dan de meeste uit de serie. Het spel bouwt erg rustig op en zal nooit echt veel van jou als speler vragen. Dit is dan ook een perfecte game om lekker tot rust te komen en te genieten van je boerderij. Maar let wel op: het is dus een type spel wat niet voor iedereen is weggelegd. Mocht jij toevallig wel één van de personen zijn die dit ziet zitten? Dan is dit de perfecte game voor jou!

8

• + Grafisch erg soepel
  • + Leuke vrolijke stijl
  • + Combineren van gewassen is leuk
  • + Erg rustgevend…
  • - …Soms iets te rustgevend

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0