Actievolle gevechten
Over je reisgezelschap gesproken: laten we het hebben over de gevechten. Dit spel is een echte actie-RPG. Met A doe je een gewone aanval, terwijl je met L of R een speciale aanval mag doen. In het geval van Claude is dit bijvoorbeeld een Air Slash die alle vijanden om hem heen raakt, terwijl Rena een genezende spreuk of gigantische bal tevoorschijn kan toveren. Ook je andere metgezellen hebben hun eigen, kenmerkende aanvallen.
De B-knop speelt ook een belangrijke rol tijdens (baas)gevechten. Hiermee ontwijk je de aanval van een tegenstander. Doe je dit slim, dan verschijnt je achter de tegenstander en mag je ‘m in zijn rug aanvallen voor extra schade. Een andere handige mechaniek is het zogenaamde “Break”-systeem. Elke vijand heeft een aantal schildjes bij zijn levensbalk, en als je die allemaal laat verdwijnen is ‘ie versuft en kun je episch veel schade tegen hem doen. Leuk is dat sommige van die L or R-aanvallen (die je zelf mag instellen) zich juist focussen op het weghalen van die schilden. Nog leuker is dat er later gevechten komen waarbij je eerst Break moet zien te krijgen bij één speciale vijand, waardoor er een kettingreactie ontstaat.
Sommige baasgevechten kun je alleen winnen door slim gebruik te maken van ontwijken en lange afstandsaanvallen. Toch motiveert de game vooral om snel en hard aan te vallen. Tegenstanders krijgen al snel sterke spreuken of komen in grote getale, waardoor tactisch ontwijken en rustig afwachten vaak geen oplossing is. Het neigt soms richting knoppenrammen, maar de gevechtsmechanieken werken gelukkig zo fijn, dat dit geen al te groot probleem is.
Tjokvol mechanieken, statistieken en andere gameplay-mogelijkheden
Een ander fantastisch punt aan Star Ocean is dat de game tjokvol mechanieken, statistieken en gameplay-mogelijkheden zit. Neem bijvoorbeeld die gevechten van hierboven. Je kunt bijvoorbeeld jezelf bepaalde statistieken geven waardoor je zomaar aanvallen ontwijkt, extra veel schade doet of zodat je magische aanval niet doorbroken wordt. Daarnaast verwerf je elk gevecht zogenaamde ‘orbs’, die bij bijvoorbeeld 50, 100 of 300 ook weer bonussen geven. Deze bonussen zijn op hun beurt weer afhankelijk van de formatie waarin je vecht én zomaar kunnen verdwijnen als je doodgaat of een aanval niet goed ontwijk.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
11 nov 23 om 07:08
#12093
3544 XP | 690 comments
First departure viel me wat tegen, dus had deze niet op mijn lijst staan. Maar nu haha....
11 nov 23 om 17:05
#12098
3121 XP | 577 comments
Hele toffe game, ben er zelf ook mee bezig!
12 nov 23 om 13:33
#12101
3705 XP | 555 comments
Deze haal ik ook nog! Maar pas na Super Mario RPG ergens.