Kwade wereld benee
Want poeh, die wereld is best kwaad hoor. Zeker op het begin leg je keer op keer het loodje. Het doel in Sparklite is namelijk dat jij steeds een klein beetje verder komt. Oh, en ik kan je wel vertellen – dat begin is heerlijk. Dit komt met name door de kracht van het concept achter roguelikes: je komt terecht in een bikkelharde wereld, die je telkens weer beter onder de knie krijgt. Ada bestuurt meteen heerlijk én die wereld benee prikkelt om verkent te worden. Iedere keer is ie namelijk weer iets anders, waardoor elke nieuwe ‘run’ fris aanvoelt. Je krijgt ook al snel allerlei vernuftigheden die het avonturieren iets gemakkelijker maken.
Zie, doodgaan is in Sparklite niet zoals bij Enter the Gungeon of Binding of Isaac – dat je weer helemaal opnieuw mag beginnen. De game gaat zelfs nog een stapje verder dan Dead Cells: wapens, geld en andere upgrades blijven te alle tijden behouden. Dit geldt ook voor jouw handige robothulpje die zo met zijn eigen vaardigheden komt. Hij kan voorwerpen uit het water of de grond pakken of later licht verschaffen in donkere omgevingen. Leuk! Deze geven op een meer gevarieerdere manier interactie met je omgeving én zorgen ervoor dat je ook direct naar de tweede, derde, vierde of de laatste wereld kan gaan.
Maargoed, ondanks al die vergevingsgezindheid is Sparklite vooral op ’t begin best pittig. Dit komt vooral doordat je dan nog niet van die fijne power-ups hebt verzameld, zoals dat felbegeerde voorwerp dat vijanden één hartje minder pijn doen. Gelukkig kun je wel direct al van je afbijten met je trouwe sleutel. Deze doet zelfs een super sterke mokerslag als je de knop ingedrukt houdt. Minder leuk: Ada kan een toffe superrol doen waarmee ze over gaten heen vliegt, maar deze zit tijdens gevechten door een kleine vertraging (je kunt na gebruik even niet bewegen) in de weg. Je bent dus vooral op je loopbewegingen aangewezen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!