Sonic Superstars - Waar fans op gewacht hebben

Sonic Frontiers was een grote teleurstelling voor veel Sonic-fans. Het 3D platformspel had veel bugs en glitches en voelde gewoon niet als een echte Sonic-game. Nu is Sonic terug in een nieuw avontuur in Sonic Superstars. Deze game brengt spelers weer terug naar de side-scrolling-platformwereld. Maar is dit niet weer een herhaling van al bestaande Sonic-spellen? Voelt het wel als vernieuwend?

In Sonic Superstars stap je in de schoenen van Sonic en zijn vrienden. In deze 2D platformer zijn er in totaal 26 levels die verspreid zijn over 11 zones. Elke zone heeft zijn eigen soundtrack, zijn eigen sfeer en een eigen eindbaas. Zo is er een soort ijswereld, een zandwereld, een waterwereld en een graswereld. Mijn favoriet is toch wel de Pinball Carnival Zone. In deze zone is alles in een soort pinballstijl gemaakt, wat voor mij een soort referentie is naar de oude Sonic Spinball. Je moet je door elk level heen parcouren, vijanden verslaan en ringen verzamelen. Daarnaast verzamel je de Chaos Emeralds in een speciaal bonuslevel om zo Eggman, Fang en hun duistere plannen te stoppen.

Al meteen heb je de keuze om als Sonic, Tails, Knuckles of Amy te spelen. Elk personage komt met zijn eigen kwaliteiten. Zo kan Sonic super snel rennen, heeft Amy een hamer, kan Tails vliegen en Knuckles een tijdje zweven. Dit kan zowel solo als co-op met drie vrienden tegelijk. Helaas heb ik dit nog niet kunnen proberen. Ook heb je de mogelijkheid om als een konijnenversie van Sonic te spelen of de LEGO-versies van Tails, Knuckles en Amy. Heb je de game gepreorderd, dan krijg je ook nog een LEGO-versie van Eggman bij. Ten slotte is er ook een nieuw personage vrij te spelen, dat ik niet zal spoilen. Dit personage speelt uniek, maar heeft wel wat weg van de speelstijl van Vector de Krokodil uit Sonic Heroes.

Sonic Superstars personages keuze

De vliegende vos

Mijn favoriete personage is Tails. Het besturen van het vliegen en het heen en weer lopen gaat enorm soepel. Tails kan een heel stuk omhoog vliegen, wat enorm scheelt en tijd bespaart. Dit vind ik heel fijn, want soms heb ik gewoon zin om een spel te speedrunnen en met Tails lukt dat zeker. Wel heeft Tails een limiet op hoelang hij kan vliegen. Sonic speelt precies hetzelfde als altijd en rent super snel. Knuckles’ zweefvaardigheid is zeker niet zo slecht als die van Sonic Frontiers, maar nog steeds kan het beter. Ik vond hem niet helemaal soepel spelen. Amy daarentegen speelt leuk en makkelijk.

Sonic Superstars Tails & pinguin

Eggman

Er zijn super veel vijanden in het spel. Zo is er eentje die veel weg heeft van een gevlekte zandaal of misschien een Wigglet. Ik vind hem heel erg grappig. Ook zijn er robot-zeehonden, vissen, insecten en nog veel meer. Soms staan deze echter op zulke posities dat je meteen moet stoppen met snel rondrennen of vliegen, anders raak je ze. Dat vind ik iets minder fijn, maar het geeft tegelijkertijd een uitdaging. De tofste vijanden zijn toch wel de eindbazen. Sommige zijn helaas eenvoudig te verslaan, want het is heel duidelijk waar je ze kan raken, waardoor je er te snel vanaf bent. Sommige eindbazen maken dit een stuk lastiger. Ik houd van de uitdaging. Zo is de allerlaatste eindbaas het moeilijkste omdat je heel goed moet kijken naar de patronen en dit niet heel duidelijk aangegeven wordt. Ik vind het tof dat niet alles makkelijk gemaakt wordt en dat zeker de laatste baas niet makkelijk is.

Sonic superstars Wiglett

Twee woorden, negen letters

Laadschermen duren soms lang, echt heel lang. Ze lijken in het begin goed te laden, maar bij het laatste stuk loopt het scherm eventjes vast en gaat daarna weer verder. Dit ben ik niet tegengekomen in de rest van het spel. De cutscenes, de battle mode en de gameplay verlopen gewoon vloeiend. Ik heb al een moment gehad dat ik ruim drie minuten moest wachten voordat ik het volgende level kon spelen, niet zo tof. Ik speel wel op de oudste Nintendo Switch-console dus weet niet of dit probleem ook bij de nieuwere Nintendo Switch-modellen is.

Graphics

Er zijn al wat vergelijkingsvideo’s gepubliceerd met de verschillen tussen de Nintendo Switch-versie en de andere versies, maar het is toch anders als je het speelt. Alles ziet er super tof uit. De nieuwe look van de 3D modellen geeft het oprecht een totaal ander gevoel. Het voelt op een of andere manier veel vrolijker aan. Ook lijkt niets echt heel pixelig, ook niet op een gigantisch grote tv. Op Gamescom heb ik de Playstation-versie gespeeld: er zit echt weinig verschil in. Je verliest een aantal details in de Nintendo Switch-versie, maar het is totaal niet storend.

Sonic Superstars Fang & trip

Bonuslevels

Naast de standaard vaardigheden van alle personages, zijn er ook speciale power-ups. Deze zijn te krijgen door de zeven bonuslevels te spelen en de Chaos Emerald te grijpen. Dit type bonuslevel is heel leuk om te spelen. Je moet als een soort Tarzan door het level heen slingeren en de Emerald op tijd pakken. Elke heeft een unieke kracht. Zo zorgt de eerste ervoor dat er heel veel klonen van jouw personage in het scherm rondlopen en is er ook een kracht waardoor je in water kan veranderen: super handig want deze krachten komen zeker van pas. Ik heb ze meerdere keren gebruikt om alle vijanden te vernietigen en ja, het is oprecht leuk. Als je alle edelstenen verzamelt, kun je in de superversie veranderen. Hiervoor moet je wel eerst 50 ringen verzamelen, dan pas kan je deze kracht activeren.

Er is een tweede soort bonuslevel waarin je in een rondraaiend parcours in balvorm Sonic-munten verzamelt. Dit heeft veel weg van het bonuslevel dat uit Sonic 1 komt, alleen heb je geen bewegende vissen of vogels op de achtergrond. Op de achtergrond zie je de twee andere stukken van het bonus-level die ook weer draaien. Het is niet heel moeilijk om doorheen te komen, maar het gedraai op de achtergrond maakt het heel lastig omdat je er echt bewegingsziekte van krijgt.

Sonic Superstars draailevel knuckles

Battle Mode

Met de Sonic-munten koop je in de winkel robot-onderdelen. Hiermee zet je een robot in elkaar om te vechten in de Battle mode. Dit is puur cosmetisch want het verandert niet hoe sterk jouw robot is. Je kan heel veel verschillende onderdelen combineren en zo de gekste robots in elkaar zetten. Als robot strijd je tegen andere robots in verschillende levels. Dit kan zowel online als offline. Zo is er een level waar je elektrische power-ups moet gebruiken, een level waarin je alles moet ontwijken en een level waarin je sterren moet verzamelen. Het is helaas nogal chaotisch en lijkt op een soort slechte spin-off van Super Smash Bros. Ultimate.

Sonic Superstars battle mode

Sonic Superstars is zeker een vernieuwend spel door de combinatie van 3D figuren met de oude vertrouwde side-scrolling gameplay. De graphics ogen heel netjes en daardoor zien alle levels er vrolijk uit. Ook is het super fijn dat je meteen uit vier personages mag kiezen, hoewel Knuckles nog wat soepeler gemogen had. Er zitten toffe verwijzingen in naar oudere games, maar van mij had het draaiende bonuslevel wat gebaseerd is op die van Sonic 1 weg mogen blijven. Het bonuslevel met de Chaos Emeralds is daarentegen wel weer leuk gedaan. Ten slotte zijn de laatste eindbazen echt uitdagend, wat het zeker een goed gevoel geeft als je ze verslaat. Sonic is eindelijk terug van weggeweest.

8

• + Chaos emeralds geven vette power-ups
  • + Vier speelbare personages vanaf het begin
  • + Verwijzingen naar oudere games
  • + Hele toffe omgevingen
  • + Bonuslevel Chaos Emerald is super leuk
  • + Hele nette graphics
  • + Soundtracks zijn catchy
  • + Designs van vijanden zijn tof
  • + 3D en side-scrolling combinatie voelt vernieuwend
  • + Uitdagende eindbazen en vijanden
  • - Battle Mode is te chaotisch
  • - Laadschermen duren te lang
  • - Het draaiende bonuslevel zorgt voor bewegingsziekte
  • - Knuckles speelt nog steeds niet helemaal soepel
  • - Soms staan vijanden te erg in de weg
  • - Sommige eindbazen te makkelijk

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0

Media Luigi ontwaakt met nieuwe trailer Luigi's Mansion 2 HD

05-05-2024

1

Terugkijken – Koopa Café Live Podcast

0

Livestream Terugkijken - Koopa Café Live Podcast

23-10-2023

5

Dreon

Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged krijgt lanceertrailer

0

Media Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged krijgt lanceertrailer

23-10-2023

0

25 okt 23 om 00:43

#11894‍

3585 XP | 416 comments

Eigenlijk ben ik best benieuwd naar deze game. Sonic als platformer spreekt mij meer aan dan in 3D. Deze lijkt me een stuk leuker dan Sonic Forces of Sonic Frontiers. Op het moment kreeg Super Mario Bros. Wonder toch echt de volledige voorrang, maar als ik Sonic Superstars eens voor een gunstige prijs tegenkom, wil ik hem wel halen. Dat heeft voor nu absoluut geen enkele haast, maar is misschien op den duur wel interessant.

Hoewel reviews van Sonic-games behoorlijk wisselvallig blijven, vind ik het wel fijn dat Sonic Superstars hier en daar toch prima punten scoort. Raakt die blauwe egel toch weer wat in vorm. Mag hopen dat SEGA en Sonic Team er eens iets van leren, dat ook daadwerkelijk blijft hangen.