Showdown!
Scribblenauts Showdown is losjes op bovenstaand concept gebaseerd. Het kent een kleine dertig minispelletjes, waarvoor je bij een groot deel ook je woordverzinkunsten moet gebruiken. Toegegeven: dit werkt in eerste instantie best leuk. Zo heb je bijvoorbeeld een lange horderace, waarbij jij een dier moet verzinnen waarop je rijdt. Hoe sneller het dier dat je verzint, hoe meer kans je hebt om als eerste over de finish te gaan. De hele tijd een cheetah of jachtluipaard verzinnen gaat echter niet op: vaak start je met een beginletter waar je je aan moet houden. Al gauw ben je dus ook met tarantula’s, Tyrannosaurus Rex’en of andere knotsgekke creaties over het parkoers aan het snellen. Het gevoel dat jij een beetje controle hebt over de uitkomst van een minispelletje, is zonder meer het krachtigste wapenfeit van het spel – helemaal omdat het volledig Nederlandstalig is!
Toch snijdt het mes in dit geval een beetje aan twee kanten. Je hebt volledig creatieve vrijheid wat je op het scherm tovert (serieus, het spel ondersteunt zo’n beetje alles wat je kunt bedenken), maar aan de andere kant maakt het bij veel minigames niet zo heel veel uit wat je verzint. Vaak geeft het voorwerp dat je verzint slechts een passieve stat- of puntenboost: in een danswedstrijd krijg je bijvoorbeeld slechts een handvol punten extra als je het juiste personage kiest aan de hand van een onderwerp (‘personen die je in een school tegenkomt’ Wink . De makers willen natuurlijk wel dat iedereen een beetje kans heeft om te winnen – en niet simpelweg diegene die het meest passende dier weet te verzinnen. Sterker nog: het gros van de minigames mag je lekker zwiepen met de Joy-Cons en op knoppen rammen om de winst te behalen – geen woordverzinsels benodigd.
Het grootste lokkertje van het spel, de ‘Showdown’-modus, combineert al deze minispelletjes tot een bordspel. Hierin spelen één tot vier spelers voor de prestigieuze eer om het einde van het bord te behalen. Je speelt kaarten om dit te bewerkstelligen. Op zo’n kaart staat bijvoorbeeld ‘twee vakjes vooruit’, met een corresponderend minispelletje. Win je de game, ga jij twee vakjes vooruit op het kaartbord. Ook kun je speciale gouden kaarten spelen, welke je de beloning meteen geven. Dit kan bijvoorbeeld ook iets zijn als ‘wissel van hand’ of ‘zet alle spelers naar een gemiddelde plek’. Klinkt in potentie best oké, toch? Twee problemen duiken echter op: er zijn echt dramatisch weinig minispelletjes (27 maar!) én alles is gemaakt om één tegen één te spelen (verwacht dus geen gezellige vier speler-taferelen op de bank). Hierdoor valt Scribblenauts Showdown helaas al snel in herhaling.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!