SCHiM – Blijft toch nog in Mario’s schaduw staan

• 15 jul 24 om 10:00

• Dreon

• 0

In het jaar 1998 probeerde een kleine Dreon van zes jaar een spelletje te bedenken. In een tijd zonder telefoons en iPads, moest je toch echt regelmatig je fantasie gebruiken om je te vermaken. Een spel dat regelmatig gespeeld werd, was het springen van schaduw naar schaduw. Zodra je op het licht stond, was je af. Dat ik 26 jaar later nogmaals dit spelletje ging spelen, had ik nooit verwacht. Maar weet de digitale versie me nog steeds zo goed te vermaken?

Bedankt voor de hulp, vogel!

In SCHiM speel jij de schaduw van een persoon. Al zijn hele leven sta jij aan zijn zijde, tijdens zijn goede en slechte momenten. Hier en daar help je hem af en toe mee, door van schaduw naar schaduw te hoppen en even een kraantje aan te zetten of een apparaat uit te zetten. Jij en je persoon hebben erg veel lol in het leven, totdat je op een zeker moment van elkaar gescheiden wordt na een incident. Jouw persoon heeft niet helemaal door wat er met hem aan de hand is, maar jij weet wel degelijk dat er wat mis is. Het is dan ook aan jou als speler om de schaduw en zijn persoon weer te herenigen.

Springen door Nederland

SCHiM is gemaakt door Nederlandse makers, die de keuze hebben gemaakt om alle levels te baseren op Nederlandse omgevingen. Denk hierbij aan parken waar veel gesport wordt, steden met grachten en natuurlijk wegen met fietspaden zoals wij ze gewend zijn. Het is een genot om herkenbare plekken te zien en dat maakt het voor een Nederlandse gamer nog leuker om SCHiM te spelen.

In de avond zijn schaduwen langer

Werkt toch net wat anders dan we gewend zijn

Je baant je een weg door de vele Nederlandse levels op zoek naar jouw persoon. Dit doe je niet door middel van platformen, maar door van schaduw naar schaduw te springen. Zo gebruik je de schaduwen van alle personen en objecten die zich in een level bevinden. De thema’s van de levels veranderen voortdurend, waardoor je steeds weer gebruik moet maken van ander soort schaduwen. Zo gebruik je in de steden voornamelijk verkeersborden, stoplichten, vuilnisbakken en auto’s. In de parken maak je gebruik van bomen, hardlopende mensen en natuurlijk vogels. Het spel maakt ook slim gebruik van de verschillende momenten op een dag. Zo zijn de schaduwen in de ochtend en avond een stuk langer dan overdag en moet je in de avond gebruikmaken van schaduwen die voortkomen uit objecten bij straatlantaarns.

Het is ook mogelijk om verschillende objecten te bedienen, om de bijbehorende schaduw te laten veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld stoplichten aan- en uitzetten om auto’s van verschillende kanten te laten rijden. Hierdoor kun je meeliften met de schaduw van de auto’s. Ook kun je slagbomen open- en dichtmaken, de vorken van heftrucks omhoog zetten en machines bedienen om de schaduwen te laten vervormen. Dit is erg goed bedacht en zorgt er ook nog eens voor dat de levels niet alleen platform-elementen bevatten, maar ook puzzels.

Het is groen!

Niet perfect

Tot nu klinkt het allemaal als muziek in de oren, maar het spel is helaas niet perfect. Zo bleef ik regelmatig onder voorwerpen hangen. Er was een level waar je onder verschillende hekken door moest, dit was echter niet mogelijk. Ik ben zeker een kwartier bezig geweest met het verplaatsen van objecten om eromheen te gaan, maar ook dit ging niet. Uiteindelijk ben ik met wat rare sprongetjes toch onder het hek door gekomen, waarna ik er nog twee moest trotseren. Ook bleef ik regelmatig onder auto’s en parkbankjes hangen, waardoor ik sommige stukjes meerdere keren opnieuw heb moeten doen.

Ook was SCHiM aan de redelijk makkelijke kant. Op de technisch frustrerende stukken na, heb ik nooit echt moeite gehad met de game. In de meeste levels zijn wel wat extra objecten te verzamelen. Deze zorgen ook voor de meeste uitdaging, die ik graag aan ging.

Ondanks dat SCHiM het niveau van onze rode loodgieter niet weet te evenaren, is het een leuk spel om te spelen. Het idee is simpel, maar werkt prima. Het is leuk dat de schaduwen van alle objecten en personages de elementen zijn waar je juist op moet letten. Des te leuker is het, om toch even te genieten van de mooie Nederlandse omgevingen die deze schaduwen laten verschijnen. Het is jammer dat het wat frustrerende momenten opleverde. Wie weet, worden deze problemen nog wel verholpen door middel van een update? SCHiM is in ieder geval een vermakelijke game die je vooral moet waarderen vanwege zijn excentrieke game ontwerp en grafische stijl.

7.2

• + Toffe Nederlandse omgevingen
  • + Een simpel maar tof uitgewerkt idee
  • + Het spel speelt op een slimme manier met schaduwen
  • - Het blijven hangen onder objecten kan erg frustrerend zijn
  • - Wat aan de makkelijke kant

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

0