Een nadeel hiervan is wel dat je Sayonara wel echt in no-time heb uitgespeeld. De verhaalmodus kun je met gemak binnen drie uur uitspelen. Daarna kun je nog voor high scores gaan en er unlocked een album modus. In de album modus speel je de hele game van begin tot eind zonder onderbreking, wat een erg gave extra is. Tegelijkertijd voegt zo’n modus niets daadwerkelijk nieuws toe. Begrijp me niet verkeerd: Sayonara heeft de perfect lengte voor wat het is. Hou er alleen wel rekening mee dat je voor de 13 euro die het spel kost slechts een paar uur bezig zal zijn als je niet houdt van highscores.
Drop the Boss
Wat die highscores betreft heb ik ook nog wel een kanttekening. De snelheid in Sayonara: Wild Hearts ligt namelijk hoog, maar in sommige levels echt absurd hoog. We hebben het dan echt over bijna F-Zero-achtige snelheden waarbij de dynamische camera soms bijna moeite heeft om de actie bij te houden. Tijdens dit soort stages was het voor mij praktisch onmogelijk om de eerste keer alle harten en ruiten (een optionele collectable die vaak lastiger te pakken is) te pakken. Tenzij je memoriseert waar deze verschijnen, ben je bijna kansloos en dat vond ik jammer.
Wat dit korte, simpele indiespelletje uiteindelijk wel de prijs waard maakt is hoe compleet gestoord de scenario’s in de verhaalmodus worden. Keer op keer verrasten de makers mij met gekke en nieuwe variaties op het toch al zo trippy concept. Een hoogtepunt is het hoofdstuk ‘Parallel Universes’ wat continu tussen twee verschillende lay-outs en achtergronden wisselt, uiteraard op het ritme van de muziek. Muziek die overigens ook erg lekker is en speciaal gemaakt is voor de game. Niet zelden is de drop van de track ook het moment dat er letterlijk een boss naar beneden komt vallen. Op dat soort momenten wilde ik het spel bijna automatisch een 10 geven.
Conclusie
Is het een ritmespel? Arcadespel? Shoot’ m up? Nee, het is Sayonara Wild Hearts. Dit gekke, droomachtige spelletje waarin je op hoge snelheden jezelf door trippy landschappen lanceert is één van de meest unieke spelervaringen die ik in tijden heb gehad. De gekke scenario’s en lekkere soundtrack zullen me nog lang bijblijven, maar de gameplay laat met het trial and error-achtige design van sommige stages hier en daar wel wat steekjes vallen. Ook heb je het spel in no-time uitgespeeld. Sayonara is al met al één van grootste verassingen van dit jaar en van harte aanbevolen, maar als je liever wil wachten tot een sale neem ik je dat ook niet kwalijk.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!