Althans… niet in-game. Het spel adverteert het niet (foei!), maar er is een uitgebreide wiki van RPG Maker With die jou helpt met het maken van games. Hierop staat stap voor stap uitgelegd hoe je (bijvoorbeeld) een NPC maakt en hoe je een turn-based-gevecht instelt. Maar vooral: hoe je deze interactief kan maken. Dit doen ze door je stap voor stap een speelbaar rollenspel te laten maken. Deze guide is onmisbaar als je, net als ik, nog nooit de franchise hebt ervaren.
Voorwaarden en condities
De kern van RPG Maker With zit ‘m in het creëren en uitvoeren van bepaalde voorwaarden. “Als speler X doet, gebeurt Y.” Als de speler met de oude man praat, dan begroet hij hem. Als je met de actieknop de schatkist triggert, dan geeft die je een sleutel. Als de speler de sleutel bezit, kan hij de deur openen. Als de speler de sleutel niet bezit, dan krijgt hij of zij een melding dat deze op slot zit. Al deze voorwaarden zijn doorgaans aan een bepaald (omgevings)object of NPC verbonden. Waar Gamestudio veel te maken had met rekenen, is het hier het scheppen van bepaalde condities (events) die uiteindelijk jouw game maken. Aan het begin is dit heel erg wennen, maar als je even doorhebt hoe dit werkt, creëer je algauw meer complexe gamescenario’s.
Het leukste aan de game is dan ook dat je alles naar jouw eigen smaak kan maken. Je kunt helemaal zelf bepalen wat men zegt en wanneer men datgene zegt. Je kan van een oude man een koning maken, maar ook een opstandige koter. Je kan epische achtergrondmuziek instellen bij het betreden van een gebied of juist een duister kerkermuziekje. Werkelijk elk detail kan je instellen. Een gek geluidseffect als je een voorwerp krijgt? Kan hoor. Een uniek startscherm? Zeker doen. Wil je een avonturenspel maken zonder gevechten? Go for it. Je kunt zelfs à la een visual novel je dialoogkeuzes de invloed van (je eigen gecreëerde) verhaal laten bepalen. Of dat je een kerker vol monsters moet zien te overleven met een zwakke cleric die enkel genezingsspreuken kent…
Heb je uiteindelijk een game gemaakt, dan kun je deze delen met de wereld in Maker Plaza. Andere spelers kunnen vervolgens jouw RPG ook spelen en deze eventueel een like geven. Een extra voordeel aan deze spelfunctie is dat het je ook inspireert tot wat er mogelijk is. Zo speelde ik een game die niet startte met een wereldkaart, maar eerst een episch logo in beeld bracht, met begeleidende tekst. Leuk! Een nadeel: de Maker Plaza is op het moment van schrijven relatief leeg. Dit komt denk ik voornamelijk doordat het maken van een goed lopend spelleke een flinke tijdsinvestering is. Maar ben je bereid dat te investeren, dan kun je hier daadwerkelijk het spel van je dromen mee maken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!