Hoofdafbeelding bij review van RPG Maker With - Bouw het rollenspel van je dromen

RPG Maker With - Bouw het rollenspel van je dromen

• 30 minuten geleden

• 0

Zie RPG Maker With niet als een spel. Nee, dit is een bouwsimulator die jou je eigen rollenspel in elkaar laat knutselen. Compleet met conversaties, gevechten en werelden. Het is een tool waarmee je een game leert maken – en dat op de Nintendo Switch. De mogelijkheden zijn overweldigend – al mocht het wel iets beter zijn best doen om jou warm te maken voor al het moois dat het te bieden heeft.

Bij RPG Maker With ben je eigenlijk de regisseur van een rollenspel. Maar je bent ook de codeur, de grafisch artiest en diegene die alle muziek regelt. Oh, en het schrijven van het verhaal? Dat is ook helemaal aan jou. NIS America en Gotcha Gotcha Games hebben een uitgebreide toolbox ontworpen die je in staat stelt om het spel van je dromen te maken. Denk aan personages, geluidseffecten en werelden, maar ook classes, aanvallen en wapens en uitrustingen. Natuurlijk, je bent gebonden aan een bepaalde grafische 16bit-stijl, maar dat is in dit geval alleen maar een voordeel. Je hoeft alleen maar te bedenken wat voor rollenspel je wilt maken – en de juiste elementen en condities bij elkaar te zoeken.

Je spel begint pas echt te leven als je muziek toevoegt. Gelukkig bevat RPG Maker With een gigantische bibliotheek aan muziek en geluidseffecten.

Als een waar ontwikkelaar

Het leuke is dat je je algauw een waar ontwikkelaar begint te voelen. Je begint met het invullen van een map. Hier plaats je wat boompjes, een weg, wat water en wellicht een ingang tot een kasteel. Dit gaat erg gemakkelijk. Je werkt met een groot raster, en met een druk op Y kun je verschillende elementen toveren. Gras-, woestijn- of waterlandschappen bijvoorbeeld of een groene heuveltop. A la Super Mario Maker worden elementen ook mooi gemixt als je meerdere van die groene heuveltoppen naast elkaar zet. Andere knoppen laten je zaken wissen, acties terugdraaien of in één keer een heel gebied met water vullen.

Zo kun je talloze verschillende van deze kaarten maken, elk met hun eigen functie. Die eerder genoemde ingang tot een kasteel kun je bijvoorbeeld invulling geven door een troonzaal of paleistuin te maken. En hier wordt het interessant: waar je in Mario Maker bijvoorbeeld een pijp maakte, met de specifieke functie om naar een ander gebied te gaan, mag jij in deze game een bepaalde tegel op een map deze functie geven. Dit noemt men in de game een ‘event’. Events worden gebruikt voor interactie. Wat gebeurt er als de speler met een personage praat, een bepaalde gang in gaat of een bepaald voorwerp verwerft? En wat gebeurt er eigenlijk als je rondloopt: kun je dan ook aangevallen worden?

Tip: Gebruik voor dialogen het aanraakscherm van je Nintendo Switch. Dit maakt typen een stuk sneller. Pas ook op dat je soms enters in lange zinnen stopt, anders gaat de tekst buiten het vak.

Vergeet de wiki niet te lezen

Dit is waar de makers toch wel de plank een beetje hebben misgeslagen. Zie, RPG Maker With is niet zo goed in het vertellen hoe jij dit precies voor elkaar krijgt. Of wat je überhaupt moet doen om dit te doen. Als je gewoon maar wat ‘probeert’, raak je algauw verzeild in complexe menuutjes met veel te veel mogelijkheden.

Waar Gamestudio je bijvoorbeeld diens functies uitlegt door jou stap voor stap meerdere games te laten maken (steeds oplopend in moeilijkheidsgraad) én iedere functie stapje voor stapje toevoegt – word je hier direct in het diepe gegooid met alle tools. Ik kreeg zelf een beetje het idee dat deze game vooral de veteranen van deze franchise aansprak, die de franchise al decennia volgen en niet kunnen wachten om te stoeien met allemaal nieuwe assets en mogelijkheden. Er is niet eens iets als een “kijk dit is wat je allemaal met de game kan en wat elk menuutje en knop doet”.

De aankleding van de menuutjes is vrij steriel. Hoewel dit weinig tot de verbeelding spreekt, maakt dit ze wel overzichtelijk.

Althans… niet in-game. Het spel adverteert het niet (foei!), maar er is een uitgebreide wiki van RPG Maker With die jou helpt met het maken van games. Hierop staat stap voor stap uitgelegd hoe je (bijvoorbeeld) een NPC maakt en hoe je een turn-based-gevecht instelt. Maar vooral: hoe je deze interactief kan maken. Dit doen ze door je stap voor stap een speelbaar rollenspel te laten maken. Deze guide is onmisbaar als je, net als ik, nog nooit de franchise hebt ervaren.

Voorwaarden en condities

De kern van RPG Maker With zit ‘m in het creëren en uitvoeren van bepaalde voorwaarden. “Als speler X doet, gebeurt Y.” Als de speler met de oude man praat, dan begroet hij hem. Als je met de actieknop de schatkist triggert, dan geeft die je een sleutel. Als de speler de sleutel bezit, kan hij de deur openen. Als de speler de sleutel niet bezit, dan krijgt hij of zij een melding dat deze op slot zit. Al deze voorwaarden zijn doorgaans aan een bepaald (omgevings)object of NPC verbonden. Waar Gamestudio veel te maken had met rekenen, is het hier het scheppen van bepaalde condities (events) die uiteindelijk jouw game maken. Aan het begin is dit heel erg wennen, maar als je even doorhebt hoe dit werkt, creëer je algauw meer complexe gamescenario’s.

Het leukste aan de game is dan ook dat je alles naar jouw eigen smaak kan maken. Je kunt helemaal zelf bepalen wat men zegt en wanneer men datgene zegt. Je kan van een oude man een koning maken, maar ook een opstandige koter. Je kan epische achtergrondmuziek instellen bij het betreden van een gebied of juist een duister kerkermuziekje. Werkelijk elk detail kan je instellen. Een gek geluidseffect als je een voorwerp krijgt? Kan hoor. Een uniek startscherm? Zeker doen. Wil je een avonturenspel maken zonder gevechten? Go for it. Je kunt zelfs à la een visual novel je dialoogkeuzes de invloed van (je eigen gecreëerde) verhaal laten bepalen. Of dat je een kerker vol monsters moet zien te overleven met een zwakke cleric die enkel genezingsspreuken kent…

Heb je uiteindelijk een game gemaakt, dan kun je deze delen met de wereld in Maker Plaza. Andere spelers kunnen vervolgens jouw RPG ook spelen en deze eventueel een like geven. Een extra voordeel aan deze spelfunctie is dat het je ook inspireert tot wat er mogelijk is. Zo speelde ik een game die niet startte met een wereldkaart, maar eerst een episch logo in beeld bracht, met begeleidende tekst. Leuk! Een nadeel: de Maker Plaza is op het moment van schrijven relatief leeg. Dit komt denk ik voornamelijk doordat het maken van een goed lopend spelleke een flinke tijdsinvestering is. Maar ben je bereid dat te investeren, dan kun je hier daadwerkelijk het spel van je dromen mee maken.

RPG Maker With laat je voelen hoe het is om gameontwikkelaar te zijn. Hiervoor biedt het een bizar uitgebreide databank aan muziek, art, voorwerpen en spelmogelijkheden. Werkelijk alles kun je door een inventief regelsysteem naar jouw hand zetten – en je leert spelenderwijs ook nog eens steeds meer over het maken van games. De drempel ligt (iets te) hoog, maar als jij bereid bent om hier flink wat tijd in te investeren, kun je hier oprecht een fantastisch rollenspel mee maken. Houd alleen eerst wel de wiki bij de hand.

7.8

• + Gigantische databank aan tools
  • + Het is erg leuk om levendige werelden te ontwerpen
  • + Je kunt er daadwerkelijk een goed rollenspel mee maken
  • + Geen kennis van games maken benodigd
  • - Drempel om te beginnen ligt hoog
  • - Meer in-game tutorials had de game absoluut goed gedaan

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Waarschuwing: Mario & Luigi: Brothership is gelekt

0