Het is het jaar 730 AD, je wordt wakker in je krakkemikkige bedje. Nadat je wat brood hebt gegeten als ontbijt ga je buiten op zoek naar je vader, deze is helaas nergens te bekennen. Na flink wat rondvragen in het dorp kom je erachter dat je vader naar kasteel Hamson is gegaan om de eer van je familie te herstellen. De dagen, maanden en zelfs jaren vliegen voorbij. Intussen ben je getrouwd en heb je een dochtertje gekregen maar je hebt tot op de dag van vandaag nooit meer iets gehoord van je vader. Vandaag besluit je om zelf naar het kasteel te gaan en op zoek te gaan naar je vader, niet wetende dat jouw dochter dit later ook voor jou zal doen.
Erfgenaam op erfgenaam
In Rogue Legacy speel je een lid van een familie waarvan iedereen gedoemd is om naar kasteel Hamson te gaan om de eer te herstellen. Je probeert in deze roguelike platformer zoveel mogelijk geld te verzamelen door spullen te vernietigen, monsters te verslaan en schatkisten te vinden. Dit lijkt allemaal erg makkelijk maar de monsters komen in grote hoeveelheden en iedere kamer is zo ontworpen dat je snel het loodje zal leggen. Iedere keer wanneer je personage sterft, zal zijn of haar erfgenaam het verder opnemen tegen de duistere krachten van het kasteel. Ieder personage heeft zijn of haar eigen voor- en nadelen. Zo zou deze kleurenblind kunnen zijn waardoor je beeld zwart-wit is, of kan deze lijden aan Alzheimer waardoor er geen kaart beschikbaar is tijdens je run, ook zou deze hypergonadisme kunnen hebben waardoor je iedere vijand veel verder terug kan slaan. Er zijn veel verschillende aandoeningen die ieder personage anders kunnen maken. Ook verandert het kasteel iedere keer wanneer je deze bezoekt waardoor je steeds weer de weg moet zoeken en voor nieuwe verrassingen komt te staan.
Het kasteel bestaat uit vier gedeeltes: de hallen, het bos, de toren en de duistere diepte. Deze vier gedeeltes zijn altijd op dezelfde plek te vinden, één boven, één rechts en één onder. Om de eindbaas te kunnen verslaan moet je in ieder gedeelte van het kasteel de baas vinden en verslaan. Wanneer je deze verslagen hebt, gaat één van de emblemen op de grote gouden deur aan het begin van het kasteel blinken. Ook wanneer je sterft hoeven deze bazen niet opnieuw verslagen te worden maar kun je meteen aan de gang met één van de overige gedeeltes van kasteel Hamson. Het verhaal van de eerste ridder die het kasteel betreden heeft wordt verteld door middel van dagboeken die willekeurig in het kasteel te vinden zijn. De stukken tekst zijn erg leuk geschreven en zorgen er toch voor dat het verhaal van de game beetje bij beetje ontrafeld wordt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!