Op het ritme
De twist in Rhythm Fighter is echter dat je niet zomaar op de knoppen mag rammen om je vijanden de das om te doen: dit moet op de maat van de muziek. Om je hier een handje bij te helpen, bevindt er zich onder je personage een breed, wit vlak. Hierop loopt telkens een wit balkje naar rechts en op het moment dat ‘ie het uiteinde raakt, moet jij je volgende actie doen. Hoe beter je dit timet, hoe beter je ‘m uitvoert (en hoe meer schade je doet). Time je echter verkeerd, dan gebeurt er helemaal niks en ben jij vaak diegene die een pak slaag krijgt.
Laat ik je wel vertellen: dit is wennen. Verschrikkelijk wennen. Mijn game-ervaring (en die van jou ongetwijfeld ook) zorgde er namelijk voor dat ik vaak instinctief vijandelijk vuur ontweek met een druk op de knop of dat ik zo snel mogelijk schade wilde uitdelen. Maar na pak ‘m beet een uurtje heb je het door – en dan is het nog best leuk ook!
Koekenpannen, barkrukken en Buster Swords
Gelukkig hoef je à la Guitar Hero niet allerlei ingewikkelde knoppencombinaties uit je controller te schudden. Je hebt een gewone aanvalsknop, eentje voor een speciale vaardigheid en een tactisch wapen.
Gewone aanvallen doe je bijvoorbeeld met koekenpannen, barkrukken, bliksemstraalschieters of het Buster Sword van Cloud Strife. De meeste hebben een speciale vaardigheid (zoals gif- of verbrandingsschade) en, hoe verder je komt, hoe sterker het gerei is. Als je dus verzot bent op je Buster Sword, is het verstandig om die aan het eind van de rit tóch in te leveren voor een beter speeltje. Tactische vaardigheden komen in talrijke smaken en laten je bommen of schilden oproepen, maar komen ook met gifwolken of supersterke meppen. De speciale vaardigheid, tot slot, is afhankelijk van het personage dat je kiest: zo kan een soort DJ-konijn met een laserstraal van links én rechts bestoken en draait een overwerkte tijger vliegensvlug rondjes naar de kant waar je opkijkt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!