Coffee_Talk_2_Hibiscus_&_Butterfly_Tea_blue_pea_honey_bee_

Coffee Talk Episode 2: Hibiscus & Butterfly - Relax jij ook mee?

Visual novel-spellen zijn er in alle vormen en maten. Zo heb je Phoenix Wright: Ace Attorney waar je bezig bent met spannende rechtszaken winnen, maar ook rustige spellen zoals Coffee Talk waar je niet veel hoeft te doen. Neem een heerlijk kopje koffie, Koopa-thee, warme chocolade of een latte. Zak heerlijk onderuit op de bank met een warm dekentje en lees mee waarom Coffee Talk het ideale spel is voor na een drukke dag.

Je duikt in het leven van een barista van een café in Seattle en komt van alles tegen. Een politieagent, een astronaut, een faun, een sirene en nog veel meer. Sommige kennen jouw naam al, anderen niet. Dit komt doordat enkele personages ook in Coffee Talk 1 voorkomen, zoals Lua. Het is geen probleem als je het eerste deel niet gespeeld hebt: de verhalen staan los van elkaar. Elk personage komt met een verhaal en heeft interacties met andere personages. Jij beïnvloedt het verhaal niet door bepaalde reacties te kiezen, zoals in de meeste visuele novels. In plaats daarvan reageer jij automatisch. Dat maakt het toch wel iets minder leuk. De verhalen en interacties zijn goed opgebouwd en er zit genoeg humor in. Wel is het allemaal best kort.

Coffee_Talk_2_Hibiscus_&_Butterfly_Lua_Astronaut_silver

Elk personage heeft zo zijn eigen wensen voor hun warme dranken. Het is aan jou om deze op de juiste manier te maken. Als je deze niet goed maakt, kraken de personages je af en sommige verlaten zelfs het café. Dit heeft invloed op het verloop van het verhaal. Het is niet moeilijk om de gewenste warme dranken te maken. Meestal zeggen gasten precies wat ze nodig hebben. Als ze bijvoorbeeld om iets blauws, fris en zoets vragen, is het duidelijk dat ze een Blue Pea tea met Mint & Honey willen. Deze wordt in de game ook wel ‘Flowerbed’ genoemd. Daarnaast staan er verschillende recepten in je telefoon die makkelijk te volgen zijn. Hoewel het bedoeld is om zo relaxt mogelijk te zijn, is het helaas allemaal wel wat té gemakkelijk. Ze hadden er van mij een moeilijkheidsgraad in mogen maken.

Coffee_Talk_2_Hibiscus_&_Butterfly_coffee_making_latte_tea_brewpad

Kriskras wordt gewaardeerd

Als personages vragen om koffie of latte met iets moois, dan willen ze graag dat je er latte art op maakt. Latte art maken is alleen niet het makkelijkste, maar personages geven je niet precies de opdracht om er een prachtige bloem op te tekenen, dus dat scheelt. In het latte art menu krijg je de opties om melk te schenken, de lijnen te etsen en om te keren. Toen ik dit probeerde ging het niet zo soepel en daardoor zagen mijn tekeningen er als een grote vlek uit. Ondanks die problemen vind ik de latte art mini game wel leuk bedacht. Misschien dat het met een specifieke pen voor de Nintendo Switch makkelijker gaat. Maar ook als je een kriskras latte art maakt wordt deze zeker gewaardeerd! Hiermee maak je de dag van de personages veel beter en sommige die het niet aan je vragen voelen zich vereerd als je het toch wel maakt.

Coffee_Talk_2_Hibiscus_&_Butterfly_Latte_art_Super_Mario_Mushroom_

Zoveel apps

Het spel heeft een aantal features om het speelplezier te vergroten. Zo is er een modus waarin de dialoog automatisch verdergaat en je niet meer op de A-knop hoeft te drukken. Ideaal voor als je gewoon wilt lezen. Hierbij worden warme dranken niet automatisch gemaakt: deze moet je echt zelf maken. Ook zijn de gesprekken volledig terug te lezen met de tekstballon. Ideaal wanneer je even niet goed opgelet hebt, of toch nog een keertje alles wil teruglezen. Daarnaast heb je een telefoon waarop verschillende apps staan, waaronder de Brewpad-app, Tomadachill-app, Shuffld-app en The Evening Whispers-app. De tomodachill-app vind ik zelf het leukste omdat je veel persoonlijke dingen en ook gekke dingen van personages te weten komt. Zo deelt Lua dat ze elke dag in een trouwjurk naar haar werk zou willen gaan als het mocht van HR.  De Evening Whispers app vind ik ook tof. Het zit vol met diepgaande fictieverhalen, maar er zitten ook grappen in die eruit springen. Zo wordt er gevraagd in het verhaal of de andere een pizza met ananas wil, waarop gereageerd wordt, “natuurlijk wil ik dat, ik ben toch geen monster?” Voor sommige mensen kan dit monsterlijk zijn.

Coffee_Talk_Nekomini_ccat_Apps_Phone_

Meer dan een boek lezen

Coffee Talk 2 speelt alsof je een goed boek leest, maar dan met extra’s.  De visuele effecten, geluiden en beelden zijn perfect om je mee te nemen in de gebeurtenissen. Van de persoonlijke diepe gesprekken, tot de erge spanning tussen klanten in het café, de sfeer wordt goed gecreëerd. Doordat je met enkele personages ook aparte gesprekken hebt, krijg je meer een connectie met hen. Zelf had ik dat met Lucas, een faun die een bekende influencer is. Achter zijn grootsheid zit meer dan alleen blije momenten. Hij worstelt namelijk ook met dingen uit het dagelijkse leven, die jij ook tegenkomt in jouw leven.

Cofee_Talk_2_Hibiscus_&_Butterfly_Lucas_Jorji_Riona_

Coffee Talk 2: Hibiscus & Butterfly is een heerlijk visueel boekje om te volgen na een drukke dag. Helaas is deze erg kort. Je wordt meegesleept in persoonlijke verhalen en in de sfeer die erbij hoort. De enige manier om invloed uit te oefenen op het verhaal, is door “fouten” te maken met drankjes. Helaas kan je geen persoonlijke interactie hebben met deze verhalen. Je krijgt de kans om prachtige latte art te creëren op unieke warme dranken. De minigame om de latte art te maken is alleen niet eenvoudig. Maar ook als je niet kan tekenen wordt jouw latte art gewaardeerd door de klanten. Dus relax, neem een lekker warm drankje, kriskras erop los, haal het innerlijke kind in je naar boven en maak prachtige latte tekeningen terwijl je heerlijk mee leest!

Coffee_Talk_2_Hibiscus_&_Butterfly_Latte_art_7.5_review_Happy
7.5

• + Goede (diepe) verhalen