Raidou Remastered: Mystery of the Soulless Army - geen zielloze remaster

  • Review

  • 22 jun 25 om 11:30

  • Robin

  • 0

Raidou Remastered: Mystery of the Soulless Army, een remaster van de cultklassieker Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. The Soulless Army, dat oorspronkelijk op de PlayStation 2 verscheen. Toen deze remaster werd aangekondigd had het zeker mijn interesse. Het spel speelt zich af in de wereld van Shin Megami Tensei en dat is sowieso al boeiend. Tijd dus om te kijken hoe deze game bijna twintig jaar later op de Nintendo Switch 2 speelt!

Je kruipt in de huid van Raidou Kuzunoha XIV, een Devil Summoner die zich voordoet als detective. Als beschermer van The Capital in het alternatieve Japan van de Taisho-periode (rond 1920) ga je samen met jouw demonische bondgenoten op onderzoek uit. Wat begint als een vreemde zaak rond een jonge erfgename groeit al snel uit tot een mysterie dat het hele land dreigt te overspoelen.

En… actie!

Ik heb nog nooit een van de originele Devil Summoner-games gespeeld, dus ik stapte volledig blind deze game binnen. Toen ik het spel “even wilde proberen” eindigde dit in een sessie van drie uur zonder pauze. Natuurlijk bleef het niet bij drie uur, maar ik merkte dat ik elke keer als ik maar even wilde spelen toch langer bleef hangen dan verwacht. Deels is dat te danken aan de episodische structuur die het spel heeft. De episodes komen uiteindelijk samen en voelen best goed aan als een pick-up & play, waardoor je korte episodes hebt die uiteindelijk samenkomen in het gehele plot.

Normaal zijn Shin Megami Tensei- (SMT) en Persona-games turn-based RPG’s. In dit geval is het verrassend om te zien dat Raidou juist meer actiegericht is. Je vecht in een real time arena en moet aanvallen van demonen en ander gespuis ontwijken. Dit was best verfrissend. Je wordt bijgestaan door twee demonen uit je team. De AI van deze demonen is beter dan ik had verwacht en ik had niet het idee dat ik continu aan het babysitten was. Je hebt wel enige controle over ze. Zo kan je aangeven dat ze je MAG (Magnetite) niet mogen gebruiken en alleen maar auto-attacks mogen gebruiken. MAG heb je nodig om speciale moves te gebruiken en die deel je dus met je demonen in je team. Als je ze helemaal los laat gaan dan is je MAG zo op. Die kan je dan door stoten van je zwaard gelukkig wel weer terug halen. Het is een dans in balans om continu een barrage van aanvallen uit te voeren, maar ook om te zorgen dat je niet zonder zit.

Toch moet ik wel bekennen dat het na een tijdje het wat eentonig ging aanvoelen. Gelukkig helpt de wisseling van de demonen in je team dan om het toch fris te houden. Zoals je misschien gewend bent van SMT en Persona kan je ook hier weer een groot scala aan demonen fuseren en vangen en dat blijft toch wel het verslavende effect.

Je vecht nu in realtime in een arena en niet turn-based

Speurneus met demonen

Naast het actiegedeelte is er een detective-gedeelte. Dat voelde wat summier aan. Het is veel heen en weer lopen is om kleine quests af te ronden. Zo moest ik in het tweede hoofdstuk iemand vinden. Zijn riksja-rijder wist waar hij zou zijn, die wilde alleen eerst zijn zusje vinden en zijn zusje wilde eerst weten wie haar partner had aangevallen. Grappig dat de game mijn gevoelens deelde, want zelfs één van de NPC’s vroeg “wacht, wat moeten we nu eerst gaan doen?”

Wat dan wel leuk is, is dat je je demonen kan inzetten voor kleine effecten in de overworld. Elke demoon behoort tot een familie zoals Pyro of Volt. Pyro (vuur) kan in sommige gevallen mensen igniten wat ervoor zorgt dat ze motivatie en energie krijgen en soms hun mond voorbij praten. Volt (elektrisch) demonen kunnen juist de omgeving inspecten waardoor je geheimen en items kan vinden in dungeons of in de open wereld die je normaal niet vindt. Het is een leuke extra manier om demonen te gebruiken en ervoor te zorgen dat je van elke familie wel een demoon in je party hebt.

Sword Alchemy

Wat ook tof is, is de weapon tree die je kan uitbreiden via Sword Alchemy. Wanneer je de juiste items hebt kan je zwaard ‘evolueren’ en krijgt het andere eigenschappen die er ook voor zorgen dat je nieuwe skills en passives krijgt. Tijdens gevechten kan je op elk moment je skills aanpassen in het menu waardoor je altijd de juiste weakness van de demoon tegen ze kan gebruiken. Dit is handig voor wanneer je bijvoorbeeld geen demonen met het juiste element hebt.

raidou nintendo switch 2

Verschillende locaties te vinden in de game, dat afspeelt in de Taisho-periode

Geen zielloze remaster

Raidou Remastered voelt als een remaster omdat je wel kan zien dat het vanuit een oudere game is gemaakt, maar er is ook een hoop opgepoetst. Het vechtsysteem is compleet anders dan het origineel en de toevoeging van voice-acting weet het toch een moderne vibe te geven. Daarbij moet ik wel zeggen dat het visueel niet per se van je scherm afspat. Het spel loopt gewoon prima op de Nintendo Switch 2, maar uiteindelijk draait het spel maar op 1080p. Dat is toch best jammer. Zeker wanneer je ziet dat het spel op andere consoles wel 1440p of 4K is. Wel behaalt het gewoon zijn 60fps. Het komt dan toch iets beter tot zijn recht in handheldmodus dan op tv.

Het spel kost zowel op Switch als Switch 2 €49,99 en er is geen upgradepack voor de game. Voor een fan van de serie zal de prijs geen probleem zijn, maar iemand die de serie voor het eerst gaat verkennen kan beter wachten op een sale.

Conclusie

Ik stapte blind in Raidou Remastered: Mystery of the Soulless Army. Toen ik het even wilde proberen was het ineens drie uur later verder. Het spel pakte mij sneller dan ik had verwacht. De gevechten zijn verrassend leuk, maar kunnen wat eentonig aanvoelen. Toch werkt de drang om nieuwe demonen te vinden via fusions, wat je waarschijnlijk ook wel kent van Shin Megami Tensei- en Persona-games, behoorlijk verslavend. Ook het ontwikkelen van je personage via Sword Alchemy is best leuk. Het spel voelt enerzijds aan als een remaster, anderzijds als een remake. Het zit er een beetje tussenin. Grafisch is het een voldoende, maar het is wel jammer dat het maar 1080p is in docked, terwijl andere consoles wel op 1440p of 4K werken. Het spel loopt wel soepel op 60fps. Al met al is dit een verrassend vermakelijke RPG. Voor nieuwkomers is de prijs van €49,99 misschien iets te hoog en het gemis van een upgradepack naar de Switch 2-versie voelt ook behoorlijk gierig. Het blijft wel een leuke instapper voor fans van RPG’s en als je fan bent van de franchise dan mag je zeker een puntje toevoegen aan het eindcijfer.

7

N1-score

  • + Boeiend verhaal
  • + Fusion-systeem blijft verslavend
  • + Beetje mix van remaster en remake
  • + Gevechtssysteem is verfrissend in vergelijking met Persona en SMT
  • - €49,99 is prijzig
  • - Detective-kant van het spel is summier
  • - Geen upgradepack van Switch naar Switch 2
  • - Gevechten worden wat eentonig op langere termijn
  • - Speelt in 1080p op Switch 2; op andere console hogere resolutie

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

The Hundred Line redt Too Kyo Games van faillissement

0

Nieuws The Hundred Line redt Too Kyo Games van faillissement

12-07-2025

1

Coen

Gerucht: Stellar Blade in ontwikkeling voor Nintendo Switch 2

4

Nieuws Gerucht: Stellar Blade in ontwikkeling voor Nintendo Switch 2

22-06-2025

1

Robin

Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time krijgt gratis roguelike DLC

1

Nieuws Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time krijgt gratis roguelike DLC

21-06-2025

1

Rik

Reageer als eerste!