Raidou Remastered: Mystery of the Soulless Army, een remaster van de cultklassieker Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. The Soulless Army, dat oorspronkelijk op de PlayStation 2 verscheen. Toen deze remaster werd aangekondigd had het zeker mijn interesse. Het spel speelt zich af in de wereld van Shin Megami Tensei en dat is sowieso al boeiend. Tijd dus om te kijken hoe deze game bijna twintig jaar later op de Nintendo Switch 2 speelt!
Je kruipt in de huid van Raidou Kuzunoha XIV, een Devil Summoner die zich voordoet als detective. Als beschermer van The Capital in het alternatieve Japan van de Taisho-periode (rond 1920) ga je samen met jouw demonische bondgenoten op onderzoek uit. Wat begint als een vreemde zaak rond een jonge erfgename groeit al snel uit tot een mysterie dat het hele land dreigt te overspoelen.
En… actie!
Ik heb nog nooit een van de originele Devil Summoner-games gespeeld, dus ik stapte volledig blind deze game binnen. Toen ik het spel “even wilde proberen” eindigde dit in een sessie van drie uur zonder pauze. Natuurlijk bleef het niet bij drie uur, maar ik merkte dat ik elke keer als ik maar even wilde spelen toch langer bleef hangen dan verwacht. Deels is dat te danken aan de episodische structuur die het spel heeft. De episodes komen uiteindelijk samen en voelen best goed aan als een pick-up & play, waardoor je korte episodes hebt die uiteindelijk samenkomen in het gehele plot.
Normaal zijn Shin Megami Tensei- (SMT) en Persona-games turn-based RPG’s. In dit geval is het verrassend om te zien dat Raidou juist meer actiegericht is. Je vecht in een real time arena en moet aanvallen van demonen en ander gespuis ontwijken. Dit was best verfrissend. Je wordt bijgestaan door twee demonen uit je team. De AI van deze demonen is beter dan ik had verwacht en ik had niet het idee dat ik continu aan het babysitten was. Je hebt wel enige controle over ze. Zo kan je aangeven dat ze je MAG (Magnetite) niet mogen gebruiken en alleen maar auto-attacks mogen gebruiken. MAG heb je nodig om speciale moves te gebruiken en die deel je dus met je demonen in je team. Als je ze helemaal los laat gaan dan is je MAG zo op. Die kan je dan door stoten van je zwaard gelukkig wel weer terug halen. Het is een dans in balans om continu een barrage van aanvallen uit te voeren, maar ook om te zorgen dat je niet zonder zit.
Toch moet ik wel bekennen dat het na een tijdje het wat eentonig ging aanvoelen. Gelukkig helpt de wisseling van de demonen in je team dan om het toch fris te houden. Zoals je misschien gewend bent van SMT en Persona kan je ook hier weer een groot scala aan demonen fuseren en vangen en dat blijft toch wel het verslavende effect.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!