Potionomics: Masterwork Edition - Een betoverende mix van strategie en winkelmanagement

Toen ik voor het eerst hoorde over Potionomics, ontwikkeld door Voracious Games, dacht ik: “Oh leuk, een game over het brouwen van toverdrankjes.” Maar schijn bedriegt, want onder de vrolijke oppervlakte ligt een diep strategisch spel dat zowel uitdagend als verslavend kan zijn. In plaats van simpelweg ingrediënten bij elkaar te gooien, werd er van mij verwacht een ondernemer, onderhandelaar en strategisch genie in spé te zijn. Het klinkt misschien een beetje vreemd – en dat is het ook – maar juist die mix van alchemie en het runnen van een eigen winkel maakt het zo verrassend. Ik neem je mee in waarom deze betoverende (en stressvolle) wereld zo verslavend kan zijn, en of het spel echt de moeite waard is om in te duiken.

Het verhaal van Potionomics begint op een manier die je waarschijnlijk wel bekend voorkomt. Sylvia, de hoofdpersoon, erft de apotheek van haar overleden oom. Als je ooit Harvest Moon, Stardew Valley of Hometown Story gespeeld hebt, is dit idee herkenbaar: een vervallen zaak overnemen en opnieuw opbouwen. Maar hier houdt de vergelijking op. Oom Oswald heeft Sylvia namelijk ook opgezadeld met een gigantische schuld bij een gevaarlijke geldschieter. Om de apotheek te redden, moet je genoeg potions verkopen én deelnemen aan alchemiewedstrijden om de beste potion-maker van de stad te worden.

Gelukkig wordt hulp geboden door een kleurrijke cast aan personages, elk met hun eigen vaardigheden die helpen bij het brouwen van betere potions of het sluiten van slimmere deals. Dit geeft het spel een sociaal element waarin je relaties opbouwt, bondgenoten vindt en zelfs romantische verbindingen aangaat. De Masterwork Edition voegt zelfs meer voice-overs toe voor sommige personages, wat hun interacties nog levendiger maakt.

Naast de zakelijke uitdaging gaat het verhaal ook over Sylvia’s persoonlijke groei. Ze begint onzeker en overweldigd, maar groeit al snel in haar rol als apotheker en ondernemer, terwijl ze haar eigen stijl en kracht ontdekt. Het is deze mix van strategie, humor en karakterontwikkeling die het verhaal van Potionomics zo boeiend maakt.

Een mix van magie en management, met een vleugje chaos

De gameplay draait om het runnen van een eigen apotheek, waarbij je potions brouwt om te verkopen aan klanten. Deck-building elementen worden gecombineerd met strategisch management, waarbij je kaarten gebruikt om te onderhandelen en klanten overtuigt om meer te betalen. Elk aspect, van het kiezen van ingrediënten tot het afsluiten van deals, kost tijd, waardoor het plannen van de dag essentieel wordt. Geld verdien je door gebrouwen potions te verkopen aan klanten, en dit geld gebruik je om nieuwe ingrediënten te kopen of de winkel te upgraden.

Het brouwen van drankjes is een belangrijk onderdeel van het spel. Je kiest verschillende ingrediënten om unieke potions te maken, waarbij de eigenschappen van deze ingrediënten de kracht en kwaliteit van de drankjes beïnvloeden. Het voelt als een puzzel waarin je de perfecte balans vindt tussen de beschikbare elementen. Dit brouwen is bevredigend wanneer je de juiste combinaties ontdekt, en de potions die je brouwt hebben een directe invloed op het succes van de onderhandelingen.

Dat onderhandelingsproces is een van de leukste en meest uitdagende onderdelen van de gameplay. Je speelt kaarten uit een deck om klanten te verleiden tot betere deals en hogere prijzen. Dit systeem brengt veel strategie met zich mee, en het voelt ontzettend bevredigend wanneer een klant met succes overtuigd wordt om extra te betalen. Het haggling-systeem houdt het spel dynamisch en spannend.

Naast de dagelijkse verkoop is er echter een grotere uitdaging: Sylvia moet deelnemen aan alchemiewedstrijden om grote sommen geld te winnen. Dit prijzengeld is nodig om de torenhoge schuld af te lossen, en het winnen van deze wedstrijden is cruciaal. Zonder dit geld kun je de schuld niet afbetalen en kun je het spel niet verder spelen.

Relaties

Daarnaast spelen relaties een belangrijke rol. Je kunt vriendschappen en zelfs romantische relaties aangaan met de diverse personages in de stad, zoals Quinn, die helpt met zeldzame ingrediënten, of Mint, die nieuwe ingrediënten verzamelt tijdens haar avonturen. Door deze relaties op te bouwen, verkrijg je voordelen zoals kortingen op ingrediënten, nieuwe haggling-technieken, of exclusieve hulp tijdens competities. Echter, deze interacties kosten ook tijd. Tijd die je besteed aan een diepere band met een personage opbouwen, besteed je niet aan het strategisch verbeteren van de winkel of het brouwen van potions. Dit zorgt voor een constante afweging tussen het opbouwen van relaties en het optimaliseren van zakelijk succes.

Juist deze afwisseling tussen strategisch denken en winst maken, relaties opbouwen, en humorvolle gesprekken voeren maakt het spel zo boeiend. Het zorgt ervoor dat je telkens iets anders te doen hebt, waardoor het nooit saai wordt.

De Switch-ervaring: mooie potions, maar met wat haperingen

Potionomics: Masterwork Edition draait prima op de Nintendo Switch, maar er is toch wat lag merkbaar in het brouwmenu en het deckbouwmenu, waar je je kaarten selecteert en samenstelt. Ondanks verschillende pogingen tot oplossingen, zoals het wissen van de cache, het aanzetten van de vliegtuigmodus en het verplaatsen van de game naar het interne geheugen, blijft dit probleem bestaan. Gelukkig is het geen fast-paced spel, dus de lag maakt de ervaring niet onspeelbaar, maar het haalt wel wat van het plezier weg.

Af en toe ondervond ik UI-problemen, waarbij de selectie of het pijltje plotseling verdwijnt. Door simpelweg terug te gaan naar het vorige menu en vervolgens weer naar het huidige menu te schakelen, verschijnt de selectie weer, maar het onderbreekt wel de flow van het spel. Hoewel het meestal mogelijk is om de selectieproblemen op te lossen door simpelweg heen en weer te schakelen tussen menu’s, waren er ook momenten waarop dit niet werkte. In deze gevallen moest ik het spel helaas herstarten, waardoor ik de voortgang van die dag verloor.

Planning onder druk: tijd is geld… en stress

Eén ding dat compleet verrast, is hoe snel de tijd wegtikt. Voordat je het door hebt, is de dag voorbij, terwijl nog maar de helft van je plannen uitgevoerd zijn. Elke actie, zoals het brouwen van potions of onderhandelen met klanten, kost tijd, en het beheren van de dagelijkse planning vereist constante aandacht. Deze tijdsdruk zorgt ervoor dat je flink moet plannen en prioriteiten moet stellen. Dit kan uitdagend zijn, maar ook behoorlijk stressvol, vooral wanneer eerdere keuzes niet goed bleken te zijn, wat problemen veroorzaakt tijdens de wedstrijd tegen de tegenstander.

Gelukkig biedt het autosave-systeem een handige oplossing. Het spel slaat elke dag automatisch op, waardoor je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen als je vastloopt. De eerste keer kon ik de wedstrijd niet winnen, maar door een autosave van een paar dagen eerder te selecteren, maakte ik betere keuzes en won uiteindelijk toch de wedstrijd.

Voor spelers die zich soms overweldigd voelen door de tijdsdruk of de strategische uitdagingen, biedt de Masterwork Edition een oplossing in de vorm van nieuwe moeilijkheidsgraden. Cozy Mode is een meer ontspannen modus, waarbij de druk lager ligt, en er meer tijd en ruimte is om stappen zorgvuldig te plannen. Aan de andere kant is er Capitalism Mode voor spelers die een grotere uitdaging zoeken, waarin elk foutje zwaarder weegt en de concurrentie feller is. Deze flexibiliteit geeft je de keuze om hun ervaring aan te passen aan je speelstijl, wat ik een geweldige toevoeging vind.

Balans tussen magie en sleur

Potionomics begon als een frisse en boeiende ervaring, maar na een tijdje begon het wat repetitief te worden. Het continu brouwen van drankjes en onderhandelen met klanten voelt na verloop van tijd als een herhaling van zetten. Vooral wanneer je verder in het spel komt, voelt het soms als een grind om de juiste drankjes te blijven produceren voor de competities.

Een kleurrijke wereld met charmante stemmen

De visuele stijl doet denken aan een Pixar-achtige wereld. De personages zijn levendig en vol expressie, waardoor het spel echt tot leven komt. De voice-overs versterken dit gevoel nog meer in de Masterwork Edition. De muziek is wat minder indrukwekkend. Hoewel het bij de sfeer past, ervaarde ik het soms als wat rommelig. De geluidseffecten daarentegen voegen subtiele details toe die de wereld levendig houden, vooral tijdens het brouwen en onderhandelen.

Potionomics: Masterwork Edition weet alchemie en winkelmanagement op een charmante manier samen te brengen. De visuele stijl en humoristische personages zorgen voor een boeiende ervaring, en het tactisch onderhandelen en brouwen houden het spannend. Toch voelt het spel na verloop van tijd wat repetitief, en de constante tijdsdruk kan stressvol zijn. De nieuwe moeilijkheidsgraden en extra voice-overs in deze editie maken het spel echter toegankelijker en voegen waarde toe. Voor spelers die houden van een strategische uitdaging is Potionomics zeker de moeite waard, maar een makkelijkere modus biedt nu ook casual spelers de kans om te genieten van deze betoverende wereld.

8.5

• + Charmante visuele stijl, doet denken aan een Pixar-achtige wereld
  • + Levendige personages met expressieve voice-overs
  • + Interessante combinatie van alchemie en winkelmanagement
  • + Uniek onderhandelingssysteem met deck-building elementen
  • + Diepgang in relaties en personage-interacties
  • + Flexibiliteit met nieuwe moeilijkheidsgraden in de Masterwork Edition
  • + Autosavesysteem maakt het mogelijk om op verschillende dagen terug te gaan
  • - Lag in het brouwmenu en het deckbouwmenu
  • - Selectie verdwijnt soms, wat herstarten en voortgangsverlies veroorzaakt.
  • - Tijdslimiet en planning kunnen overweldigend zijn
  • - Gameplay voelt na verloop van tijd repetitief aan
  • - Competities zijn essentieel voor progressie, wat soms als een grind aanvoelt
  • - Muziek is soms rommelig

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Waarschuwing: Mario & Luigi: Brothership is gelekt

0