Pokémon Scarlet & Violet - De perfecte Pokémon games?

• 22 nov 22 om 10:00

• Robin

• 8

Het is ondertussen acht maanden geleden dat een Japanse bewaker de roltrappen van het Game Freak-kantoor beklom. Waar we toen nog dachten, dit is overduidelijk Detective Pikachu 2, bleek uiteindelijk een ware verrassing… het was een nieuwe generatie Pokémon. Pokémon Scarlet & Violet vielen uit de lucht en nu is de nieuwe generatie dan ook eindelijk uit. Hoe bevalt deze game na het succesvolle Pokémon Legends: Arceus en wat leert het van Pokémon Sword & Shield? Tijd om op avontuur te gaan in de Paldea-regio.

Laat ik maar gelijk de Copperajah in de kamer benoemen: Pokémon Scarlet & Violet is naar mijn weten één van de meest buggy en grafisch ondermaatse first party titels die Nintendo heeft gepubliceerd op de Nintendo Switch. In de eerste twee uur van de game wist ik al enkele keren onder de grond te kijken door rare camera-taferelen of liepen Pokémon door rotsen heen. Daarnaast wist ik al heel snel het spel te “breken” en op deze manier op plekken te komen waar ik nog niet hoorde te zijn.

Pokémon Scarlet & Violet maken de overstap naar open-world voor de Pokémon-franchise. Hoewel Pokémon Sword & Shield en Pokémon Legends: Arceus dit ook al deels hebben gedaan is dit toch een nieuwe weg voor de franchise. En die nieuwe weg heeft mij tot nu toe wel enorm veel plezier bezorgd. Want dat de games ambitieus zijn, is een understatement.

Het favoriete type van de Pokémon-franchise: Bug

Ik heb dus al een hoop bugs en performance issues mogen meemaken. Over het algemeen kijk ik niet zo nauw naar de performance van een game. Als een game 30 FPS draait en verder soepel is, is dat meer dan prima. Pokémon Scarlet & Violet lijken dit eigenlijk amper te halen en wanneer ik dan kijk naar andere Nintendo Switch-titels zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Monster Hunter Rise, Xenoblade Chronicles 3 en Shin Megami Tensei V verbaast het me dan ook dat Game Freak, The Pokémon Company en Nintendo een game die zoveel bugs, glitches en performance issues heeft, accepteert als de parade Rapidash voor hun feestdagen. Of dit nu door de development komt, door tijdgebrek bij de developer of dat het gaat om de verouderde console; uiteindelijk gaat het erom dat dit wordt gelanceerd terwijl de technische zijde van de game niet naar behoren is. Het is zonde want al het andere dat Pokémon Scarlet & Violet te bieden heeft, is een fantastische evolutie van de franchise.

The Treasure Hunt

De spellen nemen je in het begin rustig mee naar het doel van het spel en laten je ook heel duidelijk weten na een uurtje spelen dat jij mag kiezen waar en wanneer je wilt gaan en staan. Voordat je de wijde wereld in mag, kies je natuurlijk je starter Pokémon. Mijn keuze, zoals altijd, is vuur en werd dus Fuecoco.

Vervolgens wordt The Treasure Hunt aangekondigd op je school. Hierin mag je zelf kiezen hoe jij jezelf wilt verbeteren als Pokémon trainer. Deze hunts worden door verschillende kleurrijke personages geïntroduceerd. Om deze tot een mooi einde brengen er zijn drie routes die je kan bewandelen. Ieder van deze routes focust ook op één van de hoofdelementen van de game.

De Academy waar je uiteindelijk je lessen volgt en Treasure Hunt start.

Victory Road met Nemona: Terastallize

De Victory Road-route is een bekende. Verzamel acht badges en versla de Pokémon League en je rivaal. Simpel toch? Maar vergis je niet: het Terastallizen, de nieuwe battle gimmick van Gen 9, zorgt voor meer diepgang. Pokémon zoals Sudowoodo die opeens van puur Rock naar Grass gaan zijn toffe throwbacks, maar kunnen je ook in één keer verrassen. Hoewel we het verslaan van gyms al vaker hebben gedaan voelden deze gym battles toch unieker dan bijvoorbeeld Sword & Shield. Wanneer je gym badges verzamelt, kun je uiteindelijk hogere level Pokémon vangen, meer kopen in de stores en ook nog eens betere Teraraids vrijspelen. Teraraids zijn te vergelijken met de Max Raid Battles in Pokémon Sword & Shield. Hierin kan je dus verschillende Pokémon tegenkomen met unieke Tera Types.

Path of Titans met Arven: Ontdek

Vroeg in het spel kom je jouw legendary Pokémon gewond tegen en help je deze met een sandwich, wat de start is van de tweede hoofdroute van de game. De manier waarop de legendary Pokémon wordt geïntroduceerd is een toffe toevoeging die mij nu naast mijn starter ook een connectie laat voelen met mijn Koraidon of Miraidon. Arven geeft jou deze Pokémon en wil met je op zoek naar Herba Mystica. Deze mysterieuze planten zouden uiteindelijk ervoor zorgen dat Pokémon zich beter voelen. Het verhaal dat hierbij wordt verteld is ook één van de betere. Er zijn in totaal vijf verschillende Titans te verslaan die elk een Herba Mystica beschermen. Wanneer je de Titans verslaat krijgt Koraidon of Miraidon meer vaardigheden zoals zwemmen of zweven. Hierdoor kan je dus meer van Paldea ontdekken. Het ontdekken is dan ook één van de leukste dingen in de game. Of het nu TM’s zijn of, nieuwe of zeldzame Pokémon. De open wereld van Paldea heeft genoeg te verkennen en dat wil je zeker niet alleen vanwege de dingen die je kan vinden. Ook de muziek in de achtergrond is ook heel tof gedaan. De soundtrack is trouwens gecomponeerd door Toby Fox, Junichi Masuda, Go Ichinose en Minako Adachi.

StarFall Street met Cassiopeia: Let’s Go!

De laatste route die je kan ontdekken is StarFall Street. Deze route staat helemaal in het teken van het “slechte” Team Star. Wanneer je een een basis ontdekt van Team Star kan jij deze aanvallen. Dit doe je samen met drie Pokémon in de Let’s Go functie. Wanneer je de ZR-knop indrukt gaat de Pokémon eerste in je team op ontdekking. Hiermee pakken ze items op of verslaan ze wilde Pokémon en geen zorgen: Shinies laten ze met rust. Dit is een toffe manier om je team te trainen zonder door een gevecht heen te gaan. Wel had ik het idee dat dit uiteindelijk iets minder EXP geeft, maar dat maakt niet heel veel uit. Terug naar het aanvallen van Team Star. Wanneer je dus een basis aanvalt mag je in plaats van één, drie Pokémon in de Let’s Go functie erop af sturen. Binnen tien minuten moet je dertig Pokémon verslaan en dan mag je tegen de big boss van dat team vechten. Wanneer je dit hebt gedaan krijg je meer achtergrondinformatie over wie Team Star is en hoe ze zijn ontstaan. Het is een leuke afwisseling van de typische gym battles. Daarnaast krijg je wat LP (League Points) die een andere currency zijn naast je Pokédollars om dingen mee te kopen en ook krijg je materiaal en nieuwe TM-recepten.

Wanneer je Pokémon verslaat krijg je materiaal om te gebruiken in het craften. Dit craften is voornamelijk bedoeld voor het maken van TM’s aangezien ze niet meer infinite use zijn, maar single use. Maar doordat je uiteindelijk wel verdrinkt in materiaal is het juist leuk om bepaalde Pokémon te verslaan en deze materialen te gebruiken voor nieuwe TM en je team sterker te maken. Wel is het jammer dat we nog steeds geen voice acting hebben, want dit zou een hoop van de verhalen nog veel sterker maken.

De Let’s Go Functie maakt levelen wel veel makkelijker!

Multiplayer: deel je reis met z’n vieren

In Pokémon Sword & Shield voelde je je nooit alleen wanneer je online ging. Genoeg mensen die om je heen zwierven, maar toch was het niet hetzelfde als een echte multiplayer. In Pokémon Scarlet & Violet kan je dan ook echt samen spelen. Ga je samen Teraraids uitvoeren of kies je toch ervoor om ieder zijn eigen ding te doen, dat kan. Pas wel op, zie jij een shiny? Dan kan iedereen die pakken en first come, first serves.

Een andere tof element is dat wanneer jij speelt met iemand die de andere versie heeft je de Pokémon-exclusives van die versie kan vangen wanneer zij spawnen voor hun. Zo heb ik Scarlet en heeft onze Mitch Violet. Mitch zag een Misdreavus die ik kon vangen. Dit geldt voor alle exclusives. Het is toch heel tof om te zien dat je dit spel tegelijk met anderen kan spelen en dat geeft toch een hele toffe en unieke ervaring.

Tafeltje dekje: picknicken

Als laatste wil ik nog een element benoemen: het picknicken. Deze optie kan je vroeg in het spel gebruiken om sandwiches te maken voor je Pokémon. Deze sandwiches geven dan verschillende soorten boosts zoals bepaalde types sneller tegenkomen of in groter of kleiner formaat. Ook geven ze boosts aan bijvoorbeeld je kans om een shiny tegen te komen, mocht je daarmee bezig zijn of verschijnen eieren sneller tijdens het picknicken. Ja, want breeding zoals je het kent bestaat niet meer. Nu kan je tijdens het picknicken je eieren vinden in de manden bij je tafel, wat dus uiteindelijk het veel makkelijker maakt om jouw gewenste Pokémon te breeden.

Multiplayer is toch echt heel leuk!

Meer en minder opties: quality of life

Pokémon Scarlet & Violet brengen fijne quality of life-veranderingen naar de serie. Naast dat je de verhaallijnen dus kan ervaren in welke volgorde je het maar wilt, is het ook mogelijk om aanvallen op elk moment terug te leren. Dus je hoeft niet moeilijk te doen en een move tutor te zoeken want je kan op elk moment aanvallen leren aan je Pokémon. Tevens is het mogelijk om in de settings de vermelding van wanneer een aanval wordt geleerd uit te doen zodat je na een level up veel sneller door kan. Daarnaast zijn de Nature Mints ook weer terug om Natures te veranderen van een Pokémon, Ability Capsules om abilities van Pokémon te veranderen en Terashards om een Teratype van een Pokémon te veranderen. Dit alles maakt de instap naar het competitive in Pokémon ook kleiner.

Wel is het jammer dat er in sommige gevallen ook minder keuzes worden gegeven: het manueel evolueren zoals geïntroduceerd in Pokémon Legends: Arceus is niet meer mogelijk. Ook is de EXP.Share nog steeds automatisch aan en er is geen geen optie om dit uit te zetten waardoor je zelf niet kan beslissen om het spel moeilijker te maken. Hoewel de games uiteindelijk meer uitdaging bieden dan Sword & Shield, zijn Scarlet en Violet ook niet de moeilijkste games. Ook heb je geen keuze meer tussen SET en SWITCH in het menu. Zo voelt het soms echt alsof Pokémon tegelijkertijd stappen vooruit en achteruit zet, wat zonde is.

Teratypes kun je altijd veranderen wanneer je dat wilt, liever water dan vuur? Dat kan!

Pokémon Scarlet & Violet zijn fantastische Pokémon games. Game Freak heeft duidelijk de ambitie om de Pokémon franchise naar een nieuwe hoogte te tillen. De open wereld en andere quality of life changes zijn een verfrissende wind die we al eerder voelden in Pokémon Legends: Arceus, maar verder zijn ontwikkeld in Pokémon Scarlet & Violet. Hoewel er zeker elementen missen op gameplay-gebied in vergelijking met eerdere titels, zijn het titels die de Nintendo-magie zeker hebben. Wel wordt deze magie ontzettend overschaduwd door de slechte performance en als ik het dan vergelijk met titels zoals Xenoblade Chronicles 3, The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Monster Hunter: Rise dan is het gewoon zonde dat deze games niet beter presteren. Ben je een Pokémon-fan dan zou dit qua gameplay wel eens de beste Pokémon-ervaring voor jou ooit kunnen zijn. Deze game heeft zoveel meer potentie en ik hoop dat in een wereld van patches deze games hun ware aard nog laten zien. Zonder de grafische problemen was mijn cijfer veel hoger uitgevallen. Het voelt ontzettend dubbel gezien het een game is die ik niet wil loslaten, maar de pop-ins en lage framerates halen je soms wel uit Paldea.

7

• + Pokémon gameplay op zijn best
  • + Geweldige soundtrack
  • + Toffe Pokémon designs
  • + Multiplayer is een leuke toevoeging
  • - Grafisch erg gemixt
  • - Technische ondermaats

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Nieuwe Zelda: Tears of the Kingdom-merch onthuld voor Japan

0

Nieuws Nieuwe Zelda: Tears of the Kingdom-merch onthuld voor Japan

27-04-2024

0

Het eerste interne Switch-logo (codename NX) gelekt

0

Nieuws Het eerste interne Switch-logo (codename NX) gelekt

22-11-2022

4

Nintendo Switch Sports voegt Golf toe volgende week

4

Nieuws Nintendo Switch Sports voegt Golf toe volgende week

22-11-2022

3

Discussieer met ons mee! 8

maiqtheliar

22 nov 22 om 10:38

#7608‍

20 XP | 4 comments

Goeie review.Tof dat er zoveel nieuwe features zijn toegevoegd. Echt heel jammer dat de grafische kwaliteit zo slecht is, was echt een goede game geweest anders!

rob1N

22 nov 22 om 12:50

#7610‍

5411 XP | 1042 comments

Helemaal mee eens. Ook het aanbod aan nieuwe pokemon is goed, al vind ik sommige keuzes wel erg jammer, bijvoorbeeld de final evolutions van de starters.

Ook zijn er weer een aantal pokemon toegevoegd die schreeuwen om een evolutie maar deze gewoon niet hebben. Bijvoorbeeld dat papegaaitje. Eerder hadden we al een Chatot en dit lijkt gewoon een net zo nutteloze toevoeging. Die ooievaar (Bombardier of zo) is nog wel geinig. Ook eindelijk hebben ze een dolfijn toegevoegd aan het Pokemon dierenrijk! Nou blijkt ie echt zwaar useless te zijn en moet ie eerst "evolueren" wordt ie alleen sterk door hem eerst in te zetten, dan te wisselen en daarna wéér in te zetten zodat ie van vorm verandert in een belachelijk design. Beetje jammer dit... -_-

Ik heb tot nu toe wel plezier beleefd aan de game. Het free roaming geeft idd wel voldoening. Op zich ook wel slim om in het midden van de region te beginnen zodat alles wat eromheen ligt lage level pokemon brengt, en hoe verder je van de centre gaat, hoe sterker ze worden.

Wel zijn de trainers in de overworld erg makkelijk te verslaan en hebben ze vaak maar 1 of twee pokemon. Daar had wel wat meer uitdaging in gemogen van mij.

Ik heb ook voor de vuur croc gekozen en deze is inmiddels een ghost fire zingende krokodil geworden met een vuurvogeltje op zn neus... echt een dikke wtf naar sommige designs haha. Ik vind de starters wel tegenvallen dit keer. Vorige generaties waren leukere designs naar mijn mening. Hopelijk vind ik trouwens nog zo'n Mint om mn attack en special attack om te wisselen voor mn starter, hij staat nu precies verkeerd en ik kon dit niet ongedaan maken door die auto-save functie die het al had opgeslagen voordat ik kon resetten.

Vooralsnog leuke game, zeeeer jammer van het buggy technische aspect en de dikke framedrops als je die desert area betreedt... die sandstorm verziekt gewoon de flow van de game.

Als laatste opmerking nog iets over Paldean Forms; waarom alleen Wooper en Tauros? Er had zoveel meer gedaan kunnen worden met nieuwe forms... Twee is wel erg weinig hoor =/ Oke, die wiglett is ook een Paldean form maar die hebben ze dan toch 'uniek' gemaakt terwijl die Quagsire compleet anders is, maar die Wugtrio hetzelfde doet als Dugtrio.

Duncmasta

22 nov 22 om 16:05

#7613‍

1251 XP | 245 comments

Als het al deze technische mankementen niet had en grafisch up to date was geweest, dan was het misschien wel de perfecte Pokémon game geweest. Ik ben absoluut geen graphics junkie, maar er zijn grenzen wat mijn ogen kunnen tolereren. In Sword en Shield had je die N64/Ps1 bomen, in Scarlet en Violet heb je een molen die lelijker is dan die uit Kakariko Village van Zelda: Ocarina of Time, een game uit 1998 notabene! Waarom leert Gamefreak het niet?

22 nov 22 om 16:34

#7616‍

3176 XP | 469 comments

Het grafische is ook erg gemixt. Sommige dingen zoals Pokémon zien er goed uit, maar dan heb je echt zulke low poly omgevingen, echt heel jammer = (

22 nov 22 om 17:01

#7617‍

2655 XP | 485 comments

Ondanks de technische en grafische mankementen, flikt GameFreak het wel om een behoorlijk leuke en toffe Pokémon ervaring neer te zetten. Zo jammer dat het niet wat meer polish had, want dan was dit - by far - de beste Pokémon game.

rob1N

24 nov 22 om 22:15

#7667‍