Het is ondertussen acht maanden geleden dat een Japanse bewaker de roltrappen van het Game Freak-kantoor beklom. Waar we toen nog dachten, dit is overduidelijk Detective Pikachu 2, bleek uiteindelijk een ware verrassing… het was een nieuwe generatie Pokémon. Pokémon Scarlet & Violet vielen uit de lucht en nu is de nieuwe generatie dan ook eindelijk uit. Hoe bevalt deze game na het succesvolle Pokémon Legends: Arceus en wat leert het van Pokémon Sword & Shield? Tijd om op avontuur te gaan in de Paldea-regio.
Laat ik maar gelijk de Copperajah in de kamer benoemen: Pokémon Scarlet & Violet is naar mijn weten één van de meest buggy en grafisch ondermaatse first party titels die Nintendo heeft gepubliceerd op de Nintendo Switch. In de eerste twee uur van de game wist ik al enkele keren onder de grond te kijken door rare camera-taferelen of liepen Pokémon door rotsen heen. Daarnaast wist ik al heel snel het spel te “breken” en op deze manier op plekken te komen waar ik nog niet hoorde te zijn.
Pokémon Scarlet & Violet maken de overstap naar open-world voor de Pokémon-franchise. Hoewel Pokémon Sword & Shield en Pokémon Legends: Arceus dit ook al deels hebben gedaan is dit toch een nieuwe weg voor de franchise. En die nieuwe weg heeft mij tot nu toe wel enorm veel plezier bezorgd. Want dat de games ambitieus zijn, is een understatement.
Het favoriete type van de Pokémon-franchise: Bug
Ik heb dus al een hoop bugs en performance issues mogen meemaken. Over het algemeen kijk ik niet zo nauw naar de performance van een game. Als een game 30 FPS draait en verder soepel is, is dat meer dan prima. Pokémon Scarlet & Violet lijken dit eigenlijk amper te halen en wanneer ik dan kijk naar andere Nintendo Switch-titels zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Monster Hunter Rise, Xenoblade Chronicles 3 en Shin Megami Tensei V verbaast het me dan ook dat Game Freak, The Pokémon Company en Nintendo een game die zoveel bugs, glitches en performance issues heeft, accepteert als de parade Rapidash voor hun feestdagen. Of dit nu door de development komt, door tijdgebrek bij de developer of dat het gaat om de verouderde console; uiteindelijk gaat het erom dat dit wordt gelanceerd terwijl de technische zijde van de game niet naar behoren is. Het is zonde want al het andere dat Pokémon Scarlet & Violet te bieden heeft, is een fantastische evolutie van de franchise.
The Treasure Hunt
De spellen nemen je in het begin rustig mee naar het doel van het spel en laten je ook heel duidelijk weten na een uurtje spelen dat jij mag kiezen waar en wanneer je wilt gaan en staan. Voordat je de wijde wereld in mag, kies je natuurlijk je starter Pokémon. Mijn keuze, zoals altijd, is vuur en werd dus Fuecoco.
Vervolgens wordt The Treasure Hunt aangekondigd op je school. Hierin mag je zelf kiezen hoe jij jezelf wilt verbeteren als Pokémon trainer. Deze hunts worden door verschillende kleurrijke personages geïntroduceerd. Om deze tot een mooi einde brengen er zijn drie routes die je kan bewandelen. Ieder van deze routes focust ook op één van de hoofdelementen van de game.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
22 nov 22 om 10:38
#7608
20 XP | 4 comments
Goeie review.Tof dat er zoveel nieuwe features zijn toegevoegd. Echt heel jammer dat de grafische kwaliteit zo slecht is, was echt een goede game geweest anders!
22 nov 22 om 12:50
#7610
6290 XP | 1216 comments
Helemaal mee eens. Ook het aanbod aan nieuwe pokemon is goed, al vind ik sommige keuzes wel erg jammer, bijvoorbeeld de final evolutions van de starters.
Ook zijn er weer een aantal pokemon toegevoegd die schreeuwen om een evolutie maar deze gewoon niet hebben. Bijvoorbeeld dat papegaaitje. Eerder hadden we al een Chatot en dit lijkt gewoon een net zo nutteloze toevoeging. Die ooievaar (Bombardier of zo) is nog wel geinig. Ook eindelijk hebben ze een dolfijn toegevoegd aan het Pokemon dierenrijk! Nou blijkt ie echt zwaar useless te zijn en moet ie eerst "evolueren" wordt ie alleen sterk door hem eerst in te zetten, dan te wisselen en daarna wéér in te zetten zodat ie van vorm verandert in een belachelijk design. Beetje jammer dit... -_-
Ik heb tot nu toe wel plezier beleefd aan de game. Het free roaming geeft idd wel voldoening. Op zich ook wel slim om in het midden van de region te beginnen zodat alles wat eromheen ligt lage level pokemon brengt, en hoe verder je van de centre gaat, hoe sterker ze worden.
Wel zijn de trainers in de overworld erg makkelijk te verslaan en hebben ze vaak maar 1 of twee pokemon. Daar had wel wat meer uitdaging in gemogen van mij.
Ik heb ook voor de vuur croc gekozen en deze is inmiddels een ghost fire zingende krokodil geworden met een vuurvogeltje op zn neus... echt een dikke wtf naar sommige designs haha. Ik vind de starters wel tegenvallen dit keer. Vorige generaties waren leukere designs naar mijn mening. Hopelijk vind ik trouwens nog zo'n Mint om mn attack en special attack om te wisselen voor mn starter, hij staat nu precies verkeerd en ik kon dit niet ongedaan maken door die auto-save functie die het al had opgeslagen voordat ik kon resetten.
Vooralsnog leuke game, zeeeer jammer van het buggy technische aspect en de dikke framedrops als je die desert area betreedt... die sandstorm verziekt gewoon de flow van de game.
Als laatste opmerking nog iets over Paldean Forms; waarom alleen Wooper en Tauros? Er had zoveel meer gedaan kunnen worden met nieuwe forms... Twee is wel erg weinig hoor =/ Oke, die wiglett is ook een Paldean form maar die hebben ze dan toch 'uniek' gemaakt terwijl die Quagsire compleet anders is, maar die Wugtrio hetzelfde doet als Dugtrio.
22 nov 22 om 16:05
#7613
1306 XP | 256 comments
Als het al deze technische mankementen niet had en grafisch up to date was geweest, dan was het misschien wel de perfecte Pokémon game geweest. Ik ben absoluut geen graphics junkie, maar er zijn grenzen wat mijn ogen kunnen tolereren. In Sword en Shield had je die N64/Ps1 bomen, in Scarlet en Violet heb je een molen die lelijker is dan die uit Kakariko Village van Zelda: Ocarina of Time, een game uit 1998 notabene! Waarom leert Gamefreak het niet?
22 nov 22 om 16:34
#7616
3682 XP | 551 comments
Het grafische is ook erg gemixt. Sommige dingen zoals Pokémon zien er goed uit, maar dan heb je echt zulke low poly omgevingen, echt heel jammer = (
22 nov 22 om 17:01
#7617
3121 XP | 577 comments
Ondanks de technische en grafische mankementen, flikt GameFreak het wel om een behoorlijk leuke en toffe Pokémon ervaring neer te zetten. Zo jammer dat het niet wat meer polish had, want dan was dit - by far - de beste Pokémon game.
24 nov 22 om 22:15
#7667
6290 XP | 1216 comments
Mee eens. Ik vind de game tot nu toe leuk. makkelijk, maar leuk. Grafisch klote en technisch om te janken. Qua animaties een kleine verbetering maar battles zijn nog steeds erg statisch.
23 nov 22 om 08:25
#7624
790 XP | 152 comments
De game is echt-echt heel leuk. Dat maakt het des te jammer dat de performance slecht is. Het is eindelijk wat ik wil van Pokemon: snelle gevechten, open wereld en doen waar ik zin in heb.
23 nov 22 om 16:13
#7633
918 XP | 177 comments
Pokémon Ultra Scarlet en Ultra Violet naar Switch 2.You heard it here first!