Pokémon Legends: Z-A - Eén stap vooruit en twee stappen terug

  • Review

  • 16 okt 25 om 00:00

  • Coen

  • 10

Zo’n drieënhalf jaar terug mochten we voor het eerst genieten van Pokémon Legends: Arceus. Het werd toen gezien als de toekomst van Pokémon-games. Pokémon Scarlet en Violet kwamen daarna uit en zorgden ervoor dat menig Pokémon-fan de goede moed overboord gooiden. Nu ligt Pokémon Legends: Z-A in de schappen en de vraag is: weet Gamefreak de wereldberoemde game-serie weer op het goede spoor te leiden?

In Pokémon Legends: Z-A ben je een toerist die het mooie Kalos komt bekijken. Kalos kennen we van Pokémon X en Y op de Nintendo 3DS (2013). In tegenstelling tot de 3DS-spellen speelt Z-A zich alleen af in de hoofdstad, Lumiose City. De stad ondergaat op dit moment een transformatie; je ziet overal steigers en steunconstructies om gebouwen heen. Deze verbouwingen worden uitgevoerd door een futuristisch bedrijf genaamd Quasartico Inc, een nieuw bedrijf dat na de gebeurtenissen van Pokémon X en Y is opgericht. Sinds ze bezig zijn, vindt er ook een nieuw fenomeen plaats: Rogue Mega Evolution. Normaal gesproken kan een Pokémon alleen een Mega Evolution ondergaan als deze in sync is met zijn trainer. Bij Rogue Mega Evolution is er geen trainer, maar ondergaat een Pokémon die transformatie zelfstandig. Dit doet de Pokémon erg veel pijn, waardoor ze wild om zich heen slaan. 

Daarnaast is AZ weer van de partij. Hij heeft na zijn reünie met Floette in Pokémon X en Y een rustiek hotel opgericht in het zuiden van Lumiose. Hier ontmoet je de leden van Team MZ, een stel tienertrainers die je al snel verwelkomen in hun club. Samen met hen ga je de strijd aan om de beste trainer in Lumiose te worden en achter de oorzaak van de gevaarlijke Rogue Mega Evolutions te komen.

Gotta… Fight them all..?

Pokémon Legends: Arceus draaide vooral om het vangen en onderzoeken van Pokémon. Z-A doet het nét even anders; in dit spel draait het namelijk vooral om het vechten. Ik ben vanaf generatie 2 een grote Pokémon-fan. Dit komt vooral door het hele “gotta catch them all”-idee waar de games groot mee zijn geworden. De battles laten me vaak koud en in Legends: Arceus stond dit ook niet op de voorgrond. Het ging toen vooral om sneaky rondkruipen en balletjes gooien om wilde, nietsvermoedende Pokémon te vangen. Die manier van vangen is nog steeds aanwezig, maar is iets minder effectief gemaakt. In Legends: Z-A kun je eigenlijk beter eerst vechten met de Pokémon om deze K.O. te krijgen. Dan heb je één laatste (maar pittig grote) kans de Pokémon te vangen. Daarnaast is het iedere nacht een soort battle-paradijs in Lumiose City. Het was dus best even wennen toen ik erachter kwam dat in deze game battles zo ver voorop staan. Wat nog een grotere verrassing was, was het feit dat ik het nog leuk vond ook!

’s Nachts verandert Lumiose City in een groot Pokémon-gevechtstoernooi. Gedurende de zogeheten Z-A Royale, die is opgezet door Quasartico Inc., worden sommige delen van de stad veranderd in battle-zones. Deze zones zitten bommetje vol met trainers. Als je genoeg trainers verslagen hebt, kun je de titelhouder uitdagen voor een zogeheten promotion match. Als je bijvoorbeeld Rank Z bent, is de promotion match een gevecht met de hoogste rang trainer in het Z-klassement. Als je deze verslaat, gaat jouw rang omhoog. Het is aan jou en team MZ om de ranglijsten op te klimmen door zoveel mogelijk trainers en titelhouders te verslaan en zo de A-titel te bemachtigen. Als het je lukt om dichtbij een trainer te komen, kun je het gevecht beginnen door de Pokémon van die trainer direct met extra schade aan te vallen. Dit kan zoveel schade aanrichten dat je soms de eerste Pokémon van de trainer direct neer hebt. Dit, gecombineerd met de real-timegevechten (voor het eerst in de serie!), maakt het intens verslavend om door te blijven vechten en je rang zo snel en zo hoog mogelijk te krijgen.

Gave gevechten

Ook eindbaasgevechten uit Pokémon Legends: Arceus maken een soort comeback. Dit keer in de vorm van de eerder benoemde Rogue Mega Evolution Pokémon. Deze Pokémon lijken uit het niets te transformeren en zijn uiterst agressief. Het is aan jou om ze uit te schakelen vóór ze de boel aan puin slaan of iemand bezeren. Dat doe je door de eindbaas te bevechten in een afgesloten arena, alleen of samen met een andere computergestuurde trainer. De eindbaas gebruikt ook aanvallen die direct op de speler zijn gericht. Als je zelf een Mega Evolution in het veld hebt, doen de aanvallen veel meer schade. Aan jou de taak de aanvallen te ontwijken en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat jouw Pokémon rake klappen uitdeelt aan het doelwit.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik extra moeite deed om gevechten aan te gaan met trainers of Rogue Mega Evolutions, terwijl ik deze in een normale Pokémon-game juist vaak probeer te ontwijken. Het spel zit ook zo in elkaar dat dit absoluut je voornaamste bezigheid is. En dat is maar goed ook, want de rest is minder gelikt.

Kleine, kale en saaie wereld 

Pokémon Legends: Z-A speelt zich uitsluitend af in Lumiose City en dat is jammer. De stad voelt als ongeveer een van de meerdere zones uit Pokémon Legends: Arceus. Nou moet ik wel toegeven dat Z-A een stukje voller is qua wereld. Er staan overal gebouwen, je hebt steegjes, winkeltjes en je kunt op de daken lopen en daar bijvoorbeeld Pidgeys vangen. Er staan overal steigers waar je kleine platforming-uitdagingen kunt doen om zeldzame items te bemachtigen. Leuk bedacht, maar je hebt als trainer alleen de mogelijkheid te lopen, te vallen en een koprol te doen. Dit maakt deze steigers een bron van frustratie in plaats van een leuke afleiding van het feit dat de stad zo leeg is. Wat ook niet helpt, is dat de wereld er niet geweldig uitziet.

Vrijwel elk gebouw, op een paar belangrijke na, is eigenlijk gewoon een blok met platte raamtextures. Dit zorgt voor een paar problemen. Als eerste ziet het er gewoon niet goed uit. Een game in 2025 zou er niet zo moeten uitzien. Als tweede zorgt dit ervoor dat heel veel van de gebouwen er praktisch hetzelfde uitzien. Door gebrek aan herkenbare architectuur lijkt de stad een soort blokkendoos en heb ik erg vaak op de kaart moeten kijken waar ik nou in hemelsnaam was. Ik heb de Switch 2-editie van het spel gespeeld, maar je hebt al snel door dat de verbeteringen op de Switch 2 de gebreken van de Switch-game niet bepaald oplossen. Alles liep wel op een stabiele 60 frames per seconde, dus dat was in ieder geval wel goed voor elkaar.

De personages zijn allemaal leuk vormgegeven en een van de grootste vooruitgangen van deze game ten opzichte van bijvoorbeeld Legends: Arceus of Scarlet en Violet is dat de personages erg expressief zijn. Ze reageren subtiel op andere mensen met bijvoorbeeld een opgetrokken wenkbrauw, een bijna-verborgen frons of een warme glimlach. Dit geeft de personages al snel wat karakter. Desondanks zat ik door het gebrek aan stemacteurs vooral door de cutscenes heen te klikken zonder dat ik nou echt wat voelde voor team MZ, AZ of een van de andere nietszeggende personages. Ook was het verhaal redelijk voorspelbaar.

Ik had het eerder al een beetje over waar je ‘s nachts vooral mee bezig bent, maar overdag draait het spel vooral om sidequests van inwoners en het vangen van Pokémon in de zogeheten Wild Zones. Wild Zones zijn kleine gebieden in de stad waar wilde Pokémon zijn gedumpt door Quasartico Inc. Deze gebieden bestaan vooral uit parkjes, steegjes of riolering. Wat het erger maakt, is dat deze zones vaak behoorlijk op elkaar lijken. Het enige verschil is de layout, maar omdat het zich allemaal in dezelfde stad bevindt, heb je totaal geen visueel onderscheid tussen zones.

Conclusie

Door de focus te leggen op één stad verliest Pokémon Legends: Z-A de charme die aanwezig was in Pokémon Legends: Arceus. De vormgeving is gewoon niet voldoende. Wild Zones hadden unieke gebieden moeten zijn en het is ondertussen 2025; jongens, waar blijft de voice acting? Wat het spel goed doet, doet het wel fantastisch. Het battlesysteem is echt geweldig! Trainers waren nog nooit zo leuk om uit te dagen en eindbaasgevechten tegen Rogue Mega Evolutions zijn supertof. Pokémon Legends: Z-A heeft de potentie een geweldige Pokémon-game te zijn. Helaas is het in praktijk niet meer dan een redelijk goede Pokémon-game.

7

N1-score

  • + Real-time Pokémon-gevechten zijn verslavend
  • + Rogue Mega Evolution battles zijn een genot
  • + Consistente framerate van 60 frames per seconde op Nintendo Switch 2
  • + Het beklimmen van de ranglijsten is een geweldig doel om naartoe te werken
  • - De stad ziet eruit als een blokkendoos
  • - Wild Zones zijn te klein, soms vrijwel identiek en voegen te weinig toe
  • - “Platform”-secties op de steigers werken gewoon niet
  • - Op de originele Switch draait het spel op 30 frames per seconde

Like dit bericht:

Over Coen

Sinds dat Coen als vijfjarig jochie een GameBoy in zijn schoot geworpen kreeg is het al foute boel. Sindsdien is hij niet meer weg te slaan bij Nintendo. Geef hem een platformer als Rayman of Donkey Kong en voor je je kunt omdraaien heeft hij hem al uit. Daarnaast heeft deze jongen ook nog creatieve kanten die zijn aangewakkerd door het spelen van games zoals Rayman en Pokémon. Een veelzijdige knul dus!

Lees meer over Coen

Recente artikelen

Art van Mineru uit Legend of Zelda: Age of Imprisonment

2

Special Wat speel je dit weekend? [8 november] 

08-11-2025

1

Erik

Eerste Mystery Gift voor Pokémon Legends: Z-A nu verkrijgbaar

0

Nieuws Eerste Mystery Gift voor Pokémon Legends: Z-A nu verkrijgbaar

16-10-2025

0

Dennis

Shin Megami Tensei V: Vengeance is game op proef van oktober

0

Nieuws Shin Megami Tensei V: Vengeance is game op proef van oktober

15-10-2025

0

Shirley

Discussieer met ons mee! 10

Selan

16 okt 25 om 09:19

#18665‍

3781 XP | 703 comments

Mooie, eerlijke review Coen. Ondanks de tekortkomingen in de presentatie, kan ik niet wachten om deze te spelen. Vooral de gameplay loop klinkt zo ontzettend leuk en verslavend.

 

Wat mij wel opvalt (en dat is niet erg) is dat veel reviewers de link leggen met de originele Pokémon formule (op avontuur gaan, ‘gotta catch ‘em all, etc.’ Misschien zie ik het anders, maar ik had nooit die indruk bij de Legends game. Met Arceus niet, en met deze ook niet. Ik zie het echt als spin-offs (ondanks dat de Pokémon Company ze als mainline game ziet. Maar dat is misschien meer story wise?). De originele formule blijft echt magisch, maar ik vind persoonlijk dat na Black 2 en White 2 dit iedere keer sterk aan het afzwakken is. Anyways, goede review en heb er zin in!

Coen

16 okt 25 om 10:00

#18668‍

679 XP | 43 comments

Interessant wat je daar opmerkt. Ik had die link na Legends: Arceus juist wel. Je avontuur is misschien wat anders vormgegeven maar je gaat nog steeds de wildernis in om alle Pokémon te vangen en bestuderen. Dat doet deze game helaas (althans in mijn ogen) een stuk minder.

Yosher

16 okt 25 om 09:38

#18666‍

7608 XP | 1412 comments

Gewoon klassiek gevalletje van "had langer in de oven gemoeten", lijkt het. Ik ga hem in ieder geval alsnog niet halen. 

Coen

16 okt 25 om 10:19

#18670‍

679 XP | 43 comments

Je voelt vooral dat de Switch 1 hem heel erg tegen heeft gehouden.

Rogeroz

16 okt 25 om 09:43

#18667‍

680 XP | 133 comments

We mogen ons serieus gaan afvragen of GameFreak het nog wel in zich heeft om goede Pokemon-games te maken. De houding 'Here's another new Pokemon-game, have fun!' gaat ze steeds meer parten spelen. Z-A voelt als een game die 10 jaar geleden al uit had moeten komen. Dus het is achter de feiten aanlopen voor GameFreak en dus ook Nintendo. Geef een partij als Square Enix eens de kans om zo'n game te maken, of Capcom. Een Pokemon-game met een frisse wind, maar met het vertrouwde in het achterhoofd, net zoals ook weleens met Zelda gedaan wordt.

Coen

16 okt 25 om 10:18

#18669‍

679 XP | 43 comments

Op zich ben ik het met je eens. Al moet ik wel zeggen dat ik Square persoonlijk 10x niks vind dus liever niet van hen haha.

harluigi

16 okt 25 om 14:39

#18673‍

570 XP | 110 comments

GameFreak is best in staat om een moderne game te maken. Kijk maar naar de trailer van Best of Reincarnation. Voor het Nintendo platform zijn ze gewoon lui en gemakzuchtig en waarom ook niet? Pokemon fans blijven die games toch wel kopen.

rob1N

17 okt 25 om 16:07

#18677‍

8546 XP | 1657 comments

Hier sla je de spijker op z'n kop.

Maar... laten we ook even in ons achterhoofd houden dat Pokemon nog altijd kinderen als doelgroep heeft. Die kids kijken echt niet naar textures van gebouwen zoals wij dat wel doen. Wij willen mooie games, maar die kids willen gewoon hun Pokemon en dat krijgen ze. En ja, er zijn ook een hele hoop 'volwassen kinderen'. Die specifieke groep is te verdelen in twee groepen; zij die willen dat Pokemon gvd eens een keer moeite steekt in een mooie wereld neerzetten, en zij die het geen ene fuck uitmaakt omdat ze fanboys/fangirls zijn.

Ik bekijk het in ieder geval altijd objectief. Is pokemon bedoeld om 'mooi' te zijn? Pokemon draait om vangen, trainen, verzamelen en vechten. Dat werkt altijd prima en dat krijgen we ook. Dat is ook de kracht. De mensen die nog steeds deze games fanatiek blijven kopen, zijn mensen die al langere tijd spelen en dus een enorme verzameling hebben en deze bij willen houden en aanvullen. Fear Of Missing Out speelt hier een grote rol. Hier zit ook een enorm verdienmodel achter. Mensen betalen vaak meer om alles maar compleet te krijgen. Daar halen ze plezier uit en willen daar ook voor betalen. Een ander die niet zulke verzamelingen bijhoudt, heeft hier niks aan en ziet door de money-grabbing praktijken heen. Die hecht er vanzelfsprekend weinig tot geen waarde aan. Hier ontstaat het onbegrip en tweeverdeling tussen mensen die de game dus wél kopen omdat ze er fun/voldoening uit halen en mensen die boos zijn omdat ze zich genaaid voelen omdat ze niet de Pokemon game krijgen die aan hun verwachtingen voldoet. 

Deze laatste groep kan het vervolgens ook niet laten om hun ongenoegen te uiten op de socials, om zieltjes te winnen voor het anti gamefreak clubje met hun welbekende standpunten. Die worden boos omdat de 'brainwashed/blinde fans" het blijven kopen, niet beseffende dat ze zelf gewoon niet meer de doelgroep zijn. Ze kunnen het niet loslaten maar zijn wel 'helemaal klaar' met Pokemon want blablabla. Ondertussen zijn het vooral meisjes en kinderen die geen fuck geven om graphics en gewoon plezier halen uit de game. 

Mocht je het willen weten, ik val ergens tussen dit alles. Ik ben zo'n verzamelaar/completionist met een enorme verzameling in Pokemon HOME (welke overigens op inactief staat vanwege de bullshit abbonnementskosten die maar doorlopen terwijl je er niks mee doet.) Ook ik ben at some point ten prooi gevallen voor die extra zooi die je moet betalen om je verzameling maar actueel te houden. Maar goed, ik was ook degene die altijd first day nieuwe releases kocht. Het is sinds nu dat ook ik er mee gestopt ben. Ik heb ergens wel de kriebels om het toch te kopen maar ik vertik het om 70 euro neer te pleuren voor een game die van alles achter extra paywalls stopt, een halfbakken game released met hergebruikte models, de lelijkste mega evoluties heeft gegeven aan Pokemon die ik altijd tof vond, en first day DLC uitbrengt, 10 euro upgrade voor de S2 wat vrij weinig verbetering heeft t.o.v. de S1 versie.

Nou goed, einde rant.

Wonderboy

16 okt 25 om 13:34

#18671‍

402 XP | 78 comments

Het heeft er alle schijn van dat ze de game flink hebben moeten strippen om het speelbaar te krijgen op Switch 1. En in plaats van de Switch 2 vervolgens echt flink op te poetsen en de stad mooier aan te kleden, hebben ze zich er bij GameFreak weer eens met een Jantje van Leiden van af gemaakt.

Had de Switch 1 versie nu in de winkel gelegd en had de game nog een paar maanden doorontwikkeld tot een écht betere versie op Switch 2.

Psychotenshi

19 okt 25 om 14:30

#18684‍

469 XP | 87 comments

Negative Nancys zijn weer lekker bezig, al helemaal op youtube

Heb de game zelf gespeeld en vind het qua gameplay 1 van de leukste pokemon games in jaren, en een zeer frisse take op de pokemon formule