Pikmin - Strategisch hoogstandje

• 28 jun 23 om 10:01

• Icelos

• 6

Je bent een postbezorger op intergalactische schaal en bent net op de terugweg om je vrouw en kinderen weer te ontmoeten als het noodlot toeslaat: de SS Dolphin, jouw ruimteschip, wordt geraakt door een meteoriet waardoor een crashlanding op een onbekende planeet onvermijdelijk is. Op een totaal onbekende planeet, met een zwaar beschadigd schip en net genoeg zuurstof om het een maandje vol te houden, moet je zo snel mogelijk jouw ruimteschip opknappen en van de gevaarlijke wereld ontsnappen. Het klinkt wellicht als een futuristisch horrorspel, en om eerlijk te zijn, dat is nou precies wat Pikmin zo interessant maakt.

De Pikmin-serie oogt wellicht als een super schattig en onschuldig spel, maar niets is wat het lijkt in dit eerste deel. De omstandigheden voor Olimar zijn erbarmelijk te noemen, volledig afgezonderd op een onbekende planeet met geen zicht op het repareren van zijn ruimteschip. Na een kleine expeditie komt Olimar levende wezens tegen die een kruising zijn tussen een plant en een diertje: de Pikmin. Deze minuscule wezentjes zijn in hun eentje niet zo sterk, maar weten goed samen te werken en zo grotere gevaren te trotseren. Het is aan Olimar en zijn legertje Pikmin om lokale fauna te verslaan, bruggen te bouwen, muren neer te halen en verloren onderdelen van het ruimteschip in veiligheid te brengen.

Management-simulator
Er zijn in totaal drie varianten van Pikmin: de rode, de gele en de blauwe. Ieder beestje heeft zo zijn eigenschappen. Zo is de rode Pikmin immuun tegen vuur, de gele Pikmin zijn iets lichter waardoor je ze dus hoger kunt gooien en de blauwe Pikmin hebben kieuwen waardoor ze zonder problemen door het water kunnen lopen. Omdat alle Pikmin hun eigenschappen hebben, moet je vrij tactisch nadenken en is het managen van de kleine wezentjes een topprioriteit.

Een ander cruciaal element is het managen van tijd. Je hebt slechts dertig dagen voordat Olimars levensapparatuur zonder grondstoffen komt te zitten, dus je zult de SS Dolphin dusdanig moeten repareren dat je van de planeet kunt vertrekken én de volledige terugreis veilig kunt maken. Dat is niet de enige tijdsdruk die je voelt, iedere dag heeft namelijk maar zoveel uren aan zonlicht en in de nacht komen veel roofdieren uit hun slaap. Dit zorgt ervoor dat je alle Pikmin aan het einde van de dag verzameld moet hebben. Mocht dit je niet lukken, dan worden ze gepromoveerd tot ontbijt voor de vele Bulborbs.

De totale game kan in tien uur wel uitgespeeld worden, maar dan begint de echte fun pas echt. Het optimaliseren van de routes en dus zo snel mogelijk van de planeet ontsnappen geeft de game replayability. Tevens is er een Challenge Mode, waarbij je op de verschillende locaties binnen één dag zoveel mogelijk Pikmin moet verzamelen. Dit zijn leuke bezigheden en voor de echte strateeg een toffe uitdaging. Desalniettemin voelde Pikmin 1 toch ietwat leeg aan en als je enkel het verhaal speelt is dertig euro toch wel vrij prijzig.

Presentatie
Pikmin weet een geweldige atmosfeer neer te zetten, met vrolijke deuntjes, verschillende biomen maar bovenal weet Olimars dagboek immersie te kweken. Van leuke anekdotes over de dag tot informatieve weetjes over de flora en fauna van deze mysterieuze wereld. Het is overduidelijk dat de game uit 2003 komt en slechts een likje HD-verf heeft gekregen, maar desalniettemin weet Pikmin een mooie presentatie neer te zetten die zelfs anno 2023 nog een glimlach op het gezicht kan toveren. Mocht je de game twintig jaar geleden al hebben gespeeld, dan is er helaas geen nieuwe content in de Nintendo Switch-versie te ontdekken.

Pikmin is een sterk tactisch spel, met veel toffe uitdagingen en een geweldige sfeer. Het grootste minpunt van de titel is de vrij korte singleplayer ervaring en ondanks dat de replay-waarde ontzettend hoog is, is dit niet voor iedereen weggelegd. Wel heeft dit eerste deel een solide basis neergelegd en zijn de locaties met hun puzzels geweldig in elkaar gezet. Mocht je de bakermat van de Pikmin-serie nooit hebben gespeeld maar wel fan zijn van Pikmin 3? Dan is het zeker de moeite waard om de titel nog te proberen voordat Pikmin 4 verschijnt! Al met al een titel met een duidelijke visie, geweldige immersie en zo intens als je zelf toelaat.

7.9

• + Strategisch sterk
  • + Replay-waarde ontzettend hoog
  • + Achtergrondmuziek is top tier
  • + De immersie is ongekend
  • - Vrij weinig content
  • - Geen nieuwe / additionele content

Over de redacteur

Icelos is al ruim tien jaar werkzaam voor N1ntendo en N1-Up. Groot fan van de Metroid-serie, Kaizo Mario-expert, Donkey Kong Country-liefhebber en uiteraard groot fan van de Open World Zelda-spellen. Icelos is met enige regelmaat te vinden bij de Podcast en in het Koopacafé. De top tien meest gespeelde spellen op Icelos’ Switch bestaan uit: Breath of the Wild, Mario Maker 2, Tears of the Kingdom, Splatoon 3, Pokémon Shield, Metroid Dread, Fire Emblem: Three Houses, Civilization 6, Pokémon Scarlet, en Ring Fit Adventure.

Lees meer over Icelos

Hoofdafbeelding bij Nintendo Switch 2-aankondiging volgt binnen een jaar

1

Nieuws Nintendo Switch 2 wordt binnen een jaar aangekondigd

07-05-2024

1

Trailer Pokémon Sleep focust op Snorlax

0

Media Trailer Pokémon Sleep focust op Snorlax

28-06-2023

2

Hoofdafbeelding bij trailer toont alle minigames Everybody 1-2-Switch

0

Nieuws Trailer toont alle 17 minigames van Everybody 1-2-Switch!

28-06-2023

2

Discussieer met ons mee! 6

28 jun 23 om 10:14

#10526‍

3075 XP | 478 comments

Mooie recensie, 30 euro is me inderdaad iets te gortig. Pikmin 1+2 voor 30 euro was redelijker geweest.

28 jun 23 om 22:19

#10529‍

3804 XP | 659 comments

Mijn eerste gamecube game! Wat heb ik toch genoten van deze intense mix van strategie en koddigheid. In hindsight was het wat ruw qua opzet, en ondanks dat ik zelf destijds geen problemen had met de druk van 30 dagen zijn er ook vrienden van me die dat helemaal niks vinden.

Daarnaast waren de elementen een stuk straffer (elektriciteit was instakill voor blauwe en rode Pikmin) en wist de eindbaas menig mensen om mij heen erg te frusteren.

Deeltje 2 is toch wel de betere van de twee, maar destijds had ik deze game erg hoog zitten ondanks de korte duur.

29 jun 23 om 09:21