One Piece Odyssey - We are on a cruise!

• 12 aug 24 om 12:00

• Robin

• 2

Monster Hunter en One Piece hebben iets gemeen. Beide vond ik eerst totaal niks en uiteindelijk zijn ze één van mijn mijn favoriete franchises en series geworden. Ik volg One Piece al meer dan twintig jaar met plezier, zowel als manga als anime als film. Tijd om weer een nieuw avontuur met de Straw Hats te ervaren met One Piece Odyssey.

One Piece begon als manga op 22 juli 1997 en is geschreven door Eiichiro Oda. Oda werkte als jonge mangaka als assistent bij verschillende andere mangaka’s zoals Nobuhiro Watsuki bekend van Rurouni Kenshin. Oda begon net zoals velen in de manga-industrie dankzij Toriyama’s Dragon Ball. De interesse in piraten kwam juist door Vicky the Viking.

One Piece gaat over Monkey D. Luffy en zijn Straw Hat-crew. Luffy heeft toen hij jong was de Gomu Gomu no Mi gegeten, een Devil Fruit. Dit is vervloekt fruit dat je speciale krachten geeft. In Luffy’s geval heeft hij de eigenschappen van rubber gekregen en is zijn lichaam dus enorm elastisch. Alleen wordt je daardoor zwak tegen water waardoor je bijvoorbeeld niet meer kan zwemmen en verlies je eigenlijk kracht in je lichaam. Een fantastische combinatie dus wanneer je een piraat wordt. In One Piece Odyssey komen de Straw Hats na een storm terecht op het eiland Waford. Het schip van de Straw Hats – The Thousand Sunny – is deels gezonken en heeft reparaties nodig waardoor er een gloednieuw avontuur start in een RPG-jasje.

De launch trailer

Welkom in Waford

One Piece Odyssey is een turn-based RPG en daar horen natuurlijk toffe skills en aanvallen bij. Niet moeilijk voor een manga-serie van meer dan 1000 chapters en afleveringen. Wanneer je net op het eiland komt, is er eigenlijk niks aan de hand. Je begint op level 40 met de meeste aanvallen tot je beschikking. Door omstandigheden verlies je net zoals in de Metroid-games je krachten en begin je op level één. Aan jou de taak deze terug te vinden in Waford. Je vindt ze terug als groene kubussen.

De skills die je leert nadat je groene kubussen vindt zijn bekend van de manga en anime. Denk hierbij aan Luffy’s Gomu Gomu no Pistol of Zoro’s Oni Giri-aanval. Deze vaardigheden gebruik je in gevechten, maar ook in de open wereld. Zo kan Luffy in de overworld dingen van veraf pakken of kapot slaan, maar ook zichzelf als een raket lanceren naar grapple points. Zoro kan objecten kapot snijden en Chopper is klein genoeg om in kleinere openingen te kruipen. Het zorgt voor een speelse interactie wanneer je Waford ontdekt. Toch voelt het spel vrij lineair aan, iets waar je van moet houden.

Turn-based met een One Piece smaakje

De gevechten in One Piece Odyssey zijn dus turn-based met een ‘wapendriehoek’ waarbij elk personage en vijand een bepaald attribuut heeft: Power → Speed → Technical → Power. Dit is te vergelijken met oudere Fire Emblem-spellen waarbij een zwaard een voordeel heeft tegenover een bijl, een bijl tegenover een lans en een lans tegenover een zwaard. Ook heb je aanvallen in je arsenaal die soms gewoon sterk zijn dankzij de status die het kan leveren zoals een burn of faint.

In deze kubussen zitten je verloren krachten

Strategy Crew!

In zo’n turn-based gevecht zie je altijd wanneer een vijand kan aanvallen door een balk rondom hun portret. Wanneer deze vol is vallen zij na jouw beurt aan. Tactisch nadenken is dus belangrijk om zo min mogelijk schade op te lopen. Dat is nog niet alles, daarnaast spelen gevechten zich af in een zogenaamde area.

De Straw Hats kunnen met vieren tegelijk in een gevecht aanwezig zijn, maar in verschillende gebieden. Dit speelt op verschillende manieren een rol; sommige aanvallen kunnen alleen in een gebied dichtbij gebruikt worden en andere zowel dichtbij als veraf. Daarnaast kan je je naar een gebied verplaatsen om een andere Straw Hat te helpen. Dit kan alleen wanneer jouw gebied geen vijanden meer heeft. Je moet dus goed kijken wie je waar neerzet.

Gelukkig kan je wel altijd ervoor kiezen om een personage dat nog geen beurt heeft gehad te wisselen met een ander. Met Straw Hats uit je reserve, of met elkaar op het veld. Hierdoor zorg je ervoor dat een personage dat meer klappen kan opvangen bijvoorbeeld is omsingeld door drie vijanden. Dit geeft een meer strategische smaak bij de gevechten, wat ik erg leuk vind! Daarnaast moet ik zeggen dat de animaties voor de verschillende aanvallen erg tof zijn. Toch zijn gevechten soms iets te lang. Gelukkig is er een snelheidsoptie toegevoegd, alhoewel die nog niet al te snel is naar mijn idee.

Aanvallen komen mooi uit de verf

Dragon Quest x Tales of x One Piece

One Piece Odyssey doet op sommige vlakken qua design en artstyle erg denken aan Dragon Quest en qua muziek weer heel erg aan ‘Tales of’. Beide zijn niet heel gek. De artstyle van One Piece is geïnspireerd door Toriyama’s Dragonball en de muziek is gecomponeerd door Motoi Sakuraba die onder andere ook de soundtracks van Dark Souls, Tales of-serie en Golden Sun heeft gedaan. Het zorgt voor een unieke RPG-ervaring waarbij de herkenning van alles One Piece juist heel tof is. Helaas is dit ook het grote minpunt van het spel. Wanneer je One Piece niet volgt, wordt je enorm in het diepe gegooid. Het spel geeft bijna geen introductie over wie de Straw Hats precies zijn en gooit met een hoop hommages, fanservice en quotes uit de verschillende momenten van de manga en anime. Dat heeft voor een niet-fan minder impact.

Het verhaal wordt onder andere verteld via herinneringen aan avonturen die de Straw Hats hadden in de manga en anime met daarbij een overkoepelend verhaal van Odyssey zelf. Ik had liever echt een origineel verhaal gezien dat meer bouwt op de unieke personages zoals in de films. Toch is het doorlopen van bijvoorbeeld de eilanden Alabasta of Dressrosa gewoon leuk als fan.

Het spel loopt over het algemeen best goed en ziet er prima uit. Laadtijden zijn soms wat lang wanneer je een gevecht in gaat en als je het gaat vergelijken met de versies op de andere consoles zie je zeker verschillen, maar wanneer je hier niet naar kijkt en puur de Nintendo Switch versie pakt dan zal je dat verschil niet snel zien.

De crew (bijna) samen!

One Piece Odyssey is een aardige RPG die een prachtige hommage aan One Piece geeft. Hoe dit spel je zal bevallen is erg afhankelijk van of je de serie goed kent of niet. Als je geen idee hebt wat One Piece is, raad ik je het spel minder snel aan, aangezien er betere RPG’s te vinden zijn op de Nintendo Switch. Als je groot fan van de serie bent dan is dit zeker een game voor jou!

7

• + Hommage aan de One Piece-serie
  • + Gevechten zijn tactisch en boeiend
  • + Epische muziek van Motoi Sakuraba
  • + Skills komen erg mooi uit de verf in gevechten
  • - Vrij linear
  • - Geen introductie voor niet-One Piece-fans
  • - Animaties en gevechten kunnen lang duren

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0