Once Upon a Jester - Hollandse humor op het (strijd)toneel

• 23 nov 22 om 15:30

• Dennis

• 4

Tijdens de laatste Indie World Showcase stond ons als Nederlanders een leuke verrassing te wachten. Tussen de Franse en Canadese indie developers door, klonk daar opeens Nederlands! De heren van Bonte Avond presenteerden er hun game Once Upon a Jester, waarin we het vrolijke duo Jester en Sok volgen op hun queeste om een zeldzame diamant te stelen. Hoe ze dat doen? Met improvisatie theater natuurlijk!

Want het toeval wil dat het Royal Theatrical Spectacle wordt georganiseerd in het koninklijk paleis, waarin zich de felbegeerde Royal Diamond bevindt. Een buitenkansje dus, want eenmaal binnen is zo’n diamant stelen een eitje. Jester en Sok krijgen echter niet zomaar een uitnodiging om op te treden op het spektakel. Hiervoor moeten ze eerst in drie steden vijftien bloemboeketten verzamelen door het publiek voor zich te winnen met een theatervoorstelling. Aan jou de taak een reeks van voorstellingen te geven die het publiek enthousiast maken.

Timing is alles

Zo’n theatershow moet wel voorbereid worden en daarom begint elke dag met een verkenningsronde door de plek waar je gaat optreden. Door goed te kijken en te luisteren kun je hints krijgen over wat het publiek vandaag wil zien. Iets engs, of juist drama? Willen ze dat er muziek in zit, of juist absoluut niet? Deze info is van groot belang om de show straks goed op te voeren. Wanneer Jester en Sok er klaar voor te zijn, stel je een poster samen voor het optreden en dan is het showtime!

Tijdens de voorstelling kies je op bepaalde momenten hoe de show eruit moet zien. Trekt Jester zijn zwaard voor een gevecht of speelt Sok juist muziek op een fluit? Daarnaast komt hier ook het enige spelelement naar voren. Door goed te timen voert het komische duo namelijk de acties uit, en hoe beter de timing hoe beter de beoordeling na afloop. Komt alles samen en is het publiek blij? Dan regent het boeketten en ben je weer een stap dichterbij!

Hup Holland hup!

Zoals al gezegd is Once Upon a Jester een spel van Nederlandse makelarij. Nu hebben we dat natuurlijk al vaker gezien, maar in deze game is het geen geheim dat er Nederlanders achter zitten. Het spel zit namelijk vol met Nederlandse namen, grappen en verwijzingen. Zo zien we een Nederlandse ambulance, reizen we door plekken als Dorp Town en Woud Woods, en komen we personages tegen met de namen Snoek en Katoen, Boom Stam en jawel, Prins Pils.

Daarnaast zijn al deze personages ook nog eens van een stem voorzien en ook hierin hoor je geregeld een Nederlands accent doorklinken. Ik ben benieuwd hoe niet-Nederlandse gamers hierop reageren omdat zij wel wat inside jokes zullen missen, maar als Nederlander is dit natuurlijk genieten. Dat niet alleen, je hoort ook dat de makers echt plezier hadden tijdens het maken van het spel en het opnemen van de muziek. Zo verspreken de personages zich soms en hoor je af en toe door de achtergrondmuziek heen wat gepraat over wat er allemaal fout gaat. Dat dit gewoon in het spel is gelaten vind ik persoonlijk fantastisch.

Daar zit muziek in!

Een ander hoogtepunt uit dit spel is de muziek. De heren van Bonte Avond zijn van origine muzikanten en dat is te horen. Te pas en te onpas breken personages in zingen uit en ook tijdens de theatervoorstellingen speelt muziek een grote rol. De liedjes zitten vol humor en wanneer je door een stad wandelt hoor je op de achtergrond soms ook een deuntje. Het is de moeite waard om er even voor stil te blijven staan.

Het is daarom jammer dat het spel snel eindigt. Na een paar uur ben je door Once Upon a Jester heen. Herspelen kan, want wellicht heb je wat stickers gemist die je kunt verzamelen, of heb je niet alle verschillende opties geprobeerd tijdens een van de theatervoorstellingen. Maar het grootste deel van de game zal hetzelfde zijn, zeker omdat er qua gameplay niet veel meer inzit dan rondwandelen, praten met de bonte personages en de timing-minigames tijdens de theatershows.

Once Upon a Jester is een originele, charmante indiegame die vooral goed scoort door de muziek en alle Nederlandse verwijzingen. Het concept om improvisatie theater te verwerken in een game is origineel en de humor zullen de meeste mensen ook kunnen waarderen. Wat opvalt is de lol die de makers zelf hadden met het spel, wat terug te horen is in de dialogen en in de achtergrondmuziek. Het is daarom jammer dat de game erg kort is en dat er qua echte gameplay weinig te halen valt, en er daarom weinig reden is om nog eens door Once Upon a Jester heen te spelen. Internationale spelers zullen een hoop van de grapjes missen, maar als Nederlander is het smullen van deze vrolijke game van eigen bodem.

Ben je benieuwd naar het verhaal achter Once Upon a Jester? Mark en Kyon van Bonte Avond sluiten donderdagavond 24 november om 20:00 aan in de Koopa Café Podcast!

7.5

• + Origineel concept door improv theater te verwerken in een game
  • + Barst van de muziek, humor en leuke stemmen
  • + Veel Nederlandse verwijzingen, grappen en namen
  • - Weinig echte gameplay
  • - Erg kort en weinig reden om opnieuw te spelen

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0