Ode aan Link
Je merkt aan alles dat de makers van Ocean’s Heart liefhebbers zijn van Zelda, want de spelopbouw is heel vergelijkbaar met A Link to the Past uit 1992, terwijl de moeilijkheidsgraad soms doet denken aan het origineel. Want oh, verwacht geen makkelijk spelletje. Jij speelt als de koene dame Tilia, die op reis is om haar vader te redden uit de klauwen van vervaarlijke piraten. Piraten die aan het begin van de game jouw hele dorp vernietigden. Dit begin gaat gepaard met soms iets té puberale en niet-passende dialogen, maar hoe verder je komt, hoe meer je dit bijzondere stijltje begint te waarderen.
Iets wat ik echt geweldig vind aan Ocean’s Heart, is dat het jou dwingt op zoek te gaan naar hints over je weg vooruit. Bij je allereerste queeste op het vasteland is het bijvoorbeeld duidelijk waar je heen moet, maar niet hoe je er moet komen. Als volleerd Zelda-expert dacht ik dit klusje wel even te kunnen klaren, maar al in mijn tochten door de wildernis werd ik begroet door vele game over-schermen en kwam ik erachter dat ik zelfs bij de eerste kerker al een wapen miste om die te kunnen halen. Dus was het terug naar eerdere gebieden en te praten met iedereen in de dorpjes die je onderweg tegenkomt. Misschien hebben ze een hint over wat komen gaat.
Uitzoekwerk
Naast hints hebben deze mensen ook wel eens een zij-queeste voor je, een extra avontuur om je kas te spekken of soms zelfs een bijzonder voorwerp te krijgen. Het leuke is dat deze sidequests ook vaak hele nieuwe delen van de wereld openen; vuurtorens waar je eerst niet in kon of eindbazen die je nu wel kunt verslaan. Hierbij geldt ook dat alles netjes in een logboek wordt bijgehouden, maar als je echt dat kwade monster wilt opvissen die de visser bijna om zeep bracht, dat je toch ook goed naar de mensen moet luisteren.
Toch schiet de game soms wel een beetje door hierin. Die eerste kerker bijvoorbeeld, waar ik al een wapen miste? Als groot Zelda-fan wist ik meteen wát ik nodig had (bommen), alleen ik was het nog nergens tegengekomen. In deze game krijg je geen bommen bij het verslaan van vijanden of het breken van potten. Nee, die zitten alleen in heel specifieke schatkisten. Schatkisten die niet direct met het hoofdavontuur te maken hadden (tip: ga de waterput in, bij het tweede stadje Goatshead). Vervolgens moet je ook een eindbaas verslaan, met maar tien bommen op zak. Het is me gelukt, maar instanties als deze maakt de game soms wel wat ontoegankelijk voor mensen die minder bekend zijn met het genre.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!