Nintendo World Championships: NES Edition

Daar zit je dan, met volledige concentratie en nog maar een paar levels verwijderd van het doel. De andere spelers en je fans heb je al geen oog meer voor. Het enige waar je focus op ligt, is het zo snel mogelijk voltooien van de challenge. En eenmaal als eerste bij de finish aangekomen komt er een vlaag van vreugde over je heen, want je hebt gewonnen. Wat een ervaring was dat, en wat als ik je vertel dat je dit vanaf je eigen bank kan beleven?

Met Nintendo World Championship: NES Edition probeert Nintendo de spanning en beleving van de oude NES kampioenschappen naar je eigen huiskamer te brengen. De game bevat allerlei kleine gameplay-challenges van dertien van de meest populaire NES-games (zoals Super Mario Bros 1, 2 en 3, The Legend of Zelda en Kirby’s Adventure) die je zo snel mogelijk moet voltooien. De uitdagingen kunnen individueel worden gespeeld of gecombineerd in challenge packs, zodat je er meerdere achter elkaar moet voltooien. Er geldt echter een ding voor alle challenges en dat is dat je ze zo snel mogelijk moet voltooien.

De focus op snelheid

Omdat er in totaal zo’n 150 verschillende challenges zijn lijkt het op het eerste gezicht geen probleem dat ze allemaal hetzelfde doel hebben. De uitdagingen variëren in lengte en moeilijkheidsgraad, waardoor je er best even zoet mee bent. Toch vind ik het wel jammer dat Nintendo naast snelheid geen andere doelen heeft toegevoegd. Kijk bijvoorbeeld naar de challenges modus in New Super Mario Bros. U (Deluxe). Daarin moest je een level halen zonder schade op te lopen, zonder munten op te pakken, zonder de grond te raken etc. Er zat gewoon veel meer variëteit in.

Daarnaast is dit wel de zoveelste keer dat Nintendo de oude NES-titels pakt en ze recyclet tot een nieuwe game, want niks aan de games is veranderd. Er zijn geen nieuwe obstakels toegevoegd voor speciale challenges en er zitten geen nieuwe assets in de game. Als je het mij vraagt is dit weer een gemiste kans om de game wat specialer te maken. Ook vertragen de NES-games in sommige challenges, wat eigenlijk niet zou moeten kunnen in een game die gefocust is op speedrunnen.

Het echte kampioenschap met (online) vrienden

Nintendo World Championship: NES Edition bevat een singleplayer-modus, een lokale multiplayer-modus en twee online modi. In de lokale multiplayer ‘Party Mode’ kan je met maar liefst maximaal acht personen tegelijk spelen. Op basis van hoe snel je bent krijg je na elke challenge punten uitgereikt en degene met de meeste punten wint. Naast de lokale multiplayer-modus zijn er ook twee verschillende online modi: de World Championships en Survival modi. In de World Championship-modus zijn er wekelijks vijf verschillende challenges beschikbaar die je natuurlijk met een zo snel mogelijke tijd moet voltooien om hoog in het online-klassement te eindigen. In de Survival-modus neem je het in drie rondes op tegen de ghost data van zeven andere spelers. Na elke ronde valt de helft van de spelers af, dus je moet proberen om elke keer een zo goed mogelijke tijd neer te zetten.

De echte spanning en beleving van Nintendo World Championship: NES Edition zit hem in de (online) multiplayer modi. De singleplayer-modus is er eigenlijk om de challenges te oefenen zodat je online of in een wedstrijdje tegen vrienden een betere tijd neer kan zetten. Ik heb zelf het geluk gehad om de game (naast de review) in de vorm van een wedstrijd te spelen tijdens een pre-launch event. Toen Dreon en ik met drie andere spelers in de finale stonden voelde ik de spanning echt door mijn hele lijf gaan, want ik wilde natuurlijk echt graag winnen. En ik denk dat dit het gevoel is wat Nintendo met de game wil overbrengen. Het geeft je de mogelijkheid om zelf je eigen kleine kampioenschap te organiseren, tegen vrienden of online, en dat vond ik wel echt gaaf.

Een echte partygame voor iedereen?

Nintendo World Championship: NES Edition wordt vooral neergezet als een party game die je met andere mensen zou moeten spelen, maar het is belangrijk om te weten dat je voor veel van de (moeilijkere) challenges wat kennis nodig hebt van de oude NES-titels om een kans te maken om te winnen. Kijk bijvoorbeeld naar de challenges die Dreon en ik in de finale van het pre-launch event speelden. We moesten heel Donkey Kong Arcade uitspelen, wereld 1 van Super Mario Bros. 3 voltooien en heel Super Mario Bros. uitspelen. Als je van bepaalde games niet helemaal weet waar alle shortcuts en secrets zitten, heb je gelijk al een achterstand.

Dit is vooral een probleem wanneer je fysiek speelt met bijvoorbeeld vrienden die geen kennis hebben van de NES-titels. Online speel je tegen mensen die de game bewust hebben gekocht en waarschijnlijk goed op de hoogte zijn en zeker van hun zaak. Voor anderen kan deze kennisdrempel ervoor zorgen dat de game minder leuk wordt, omdat ze soms bijna geen kans hebben om te winnen. Gelukkig geeft de game aan het begin van elke challenge uitleg en laat het bij de moeilijkere challenges zien waar de shortcuts en secrets zitten. Toch zal een speler die alles uit zijn hoofd weet, altijd een voorsprong hebben op een speler die net de aanwijzingen voor het eerst leest. Het is jammer om te zien dat in een game die juist focust op multiplayer-gameplay, deze voorsprong niet weg te halen is.

Nintendo World Championship: NES Edition is een game die zich op een bijzondere plaats bevindt. Aan de ene kant kan de gameplay je een spannende en geweldige ervaring zoals bij het pre-launch event geven, maar aan de andere kant heeft Nintendo zoveel kansen gemist om de game beter te maken. Ze hadden zoveel meer kunnen doen met de variëteit in de challenges en de inhoud van de NES-games, en dat is gewoon jammer om te zien. Toch kan de game je een fantastische ervaring bieden als je wat kennis van de NES-titels hebt en je de juist competitieve mindset erbij haalt. Daarnaast is de game met een prijskaartje van 29,99 euro in de Nintendo eShop nog best redelijk geprijsd (de fysieke versie van de game kost 39,99 euro). Nintendo World Championship: NES Edition is dus ook vooral aan te raden als je van speedrunnen en korte challenges houdt, of als je juist de NES-titels op een nieuwe manier wilt beleven.

7.3

• + De spanning en beleving van de oude NES-kampioenschappen in je huiskamer
  • + 150 verschillende minigames van dertien populaire NES-games
  • + Verschillende (online) multiplayer modi
  • + Met maximaal acht speler op een console te spelen
  • - Het doel van alle challenges is hetzelfde (snelheid)
  • - Geen extra’s toegevoegd aan de NES-titels
  • - Kennisdrempel voor nieuwe spelers kan de game minder leuk maken
  • - NES-games vertragen in sommige challenges

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0