Neva - Ode aan de maan

Na de release van Gris is Nomada Studio een lange tijd stil geweest. De Creative Director Conrad Roset kreeg een zoon en maakte daar veel tijd voor. Hierdoor stond het team veel stil bij wat er allemaal speelde in de wereld: klimaatverandering, sociale problemen en de corona-pandemie. Vanuit de gedachten die rondtolden is het spel Neva ontstaan. Het team keek vooral naar de problemen in de natuur die mensen veroorzaken en de ecosystemen die daarbij sneuvelen. In Neva beleven de personages problemen die daarop geïnspireerd zijn, maar graven ze dan niet hun eigen graf?

Neva is een side-scrolling platformer met af en toe wat puzzelelementen en wat actie. Je stapt in de schoenen van Alba, een getint meisje met een cape en zwaard, en Neva, een witte wolf met een gewei. In de heftige intro-scene wordt een grotere versie van Neva vermoord door duistere wezens waardoor het aan Alba en Neva is om de duisternis te verslaan. Echter is Neva enkel een jonge wolvenpup die veel moet leren en kan Alba weinig doen in de alsmaar duister wordende wereld. Hierdoor moeten de twee samenwerken om de wereld te redden. Je reist door vier seizoenen, die opgedeeld zijn in verschillende tussenstukken waarbij de samenwerking tussen de twee helden het belangrijkste is.

Speel enkel Adventure Mode!
Er zijn twee opties om het spel te spelen. Zo is er een adventure mode waarbij alles gebalanceerd is, je drie bloemetjes als levens hebt en je ook deze levens kan terugkrijgen als je geraakt wordt door vijanden een aantal keer te slaan. Daarnaast is er een Story Mode waarin er meer op het verhaal gefocust wordt, de speler niet dood kan gaan en er makkelijkere uitdagingen zijn. Wel kan je doodgaan bij bepaalde achtervolgingsscenes, waardoor die uitdagingen gelukkig nog wel in het spel zitten. Verder brengt Alba meer schade toe aan vijanden, is er een soort aim assist voor Neva’s sprongkracht en ook is er een handicap bij aangebracht waardoor je de sprongen makkelijk haalt van het ene naar het andere platform. Ik vind de adventure mode een stuk uitdagender en leuker omdat het echt op timing aankomt en goede samenwerking van de twee hoofdpersonages, waardoor je ook een voldaan gevoel krijgt als je door de levels en vijanden heen gekomen bent. Ik heb dan ook deze modus gespeeld om deze review te schrijven.

Puppy-sitting
In het begin is Neva nog een wolvenpup en komt alles neer op Alba. Zo moet je constant Neva roepen omdat het jonge dier vaak afgeleid is en foutjes maakt met sprongen of in de handen van de vijandige duisternis valt. Hierdoor moet je in het begin vooral wegblijven van duistere vijanden en is de ontwijkingskoprol een ideale mechanic, want daarmee ben je ook even ontastbaar. Na verloop van tijd wordt Neva steeds een stukje groter en sterker waardoor die gevaarlijke vijanden niet meer even gevaarlijk zijn. Neva kan namelijk ook meevechten door bijvoorbeeld te bijten of op vijanden te springen. Het is een kwestie van de aanvalspatronen van de vijanden door hebben maar ook het toepassen van de nieuwe kracht van Neva. Indien je de nieuwere mechanics namelijk niet gebruikt zijn de gevechten helemaal niet houdbaar; je moet Neva en Alba echt laten samenwerken om door het spel te komen. Alle mechanics en aanvallen gaan volledig vloeiend en de animaties die erbij horen zien er ook heel netjes uit.

Grauwe gruwelen
De vijanden zien er allesbehalve vriendelijk uit. Het zijn een soort zwarte menselijke figuren met een wit masker en lange ledematen die vaak kruipend achter je aan zitten. Ook zijn er variaties van die met behulp van stenen vechten, enkel handen die je grijpen als je langskomt, ontploffende versies, vijanden die zich allemaal samen hebben gevoegd tot een grote massa of die de dieren in het bos overnemen en hierdoor hele andere aanvallen uitvoeren dan normaal en nog meer. De meeste dierlijke gevechten zijn eindbaasgevechten, waarbij het er echt op neer komt hoe goed jij de mechanics gebruikt en weet wat de volgende aanval gaat zijn. Dit werd af en toe toch behoorlijk lastig. Elke eindbaas had namelijk ook fases, waarin als je de eindbaas een bepaalde hoeveelheid schade hebt toegebracht er nieuwe aanvallen bij kwamen kijken en patronen veranderden. Als je dan een foutje maakt is het vaak meteen fataal, maar wel een enorm leuke uitdaging. Zodra een eindbaas gedood was huilt Neva ernaar waardoor er plantjes op het dode dier beginnen te groeien en de duisternis vervaagt, wat ik een heel tof detail vind. Zo brengen Neva en Alba samen de groene wereld terug vanuit de duisternis. Als je dit op Story Mode speelt, zijn de gevechten niet meer zo moeilijk, omdat je niet dood kan gaan.

Franse kunst
Vanuit de geanimeerde intro-scene beland je in een soort geschilderde wereld, alsof je in een neo-impressionistisch schilderij belandt. De wereld om je heen is een soort bosachtige omgeving met hier en daar wat open velden en af en toe een soort grijs-structuur die hint naar een puzzel die je moet oplossen. De kleuren van de omgeving veranderen per seizoen. Zo is de zomer fel groen met fel gele kleuren en ziet alles er enorm levendig uit, de herfst is donker oranje, grauwe bruin en de winter is donkerblauw en zwart. Ook verandert het leven compleet. In de zomer zie je nog levende dieren rondlopen in het bos, terwijl dat meteen in de herfst al niet meer het geval is. De achtergrond bevat minder details dan de voorgrond, maar verschillende elementen worden herhaald. Zo is er een berg die in de verschillende seizoenen te zien is, waarin een breuk ontstaat die zich verder ontwikkelt. Ook zijn er bomen en rotsen die aangetast worden en breken.

De duisternis neemt ook zijn eigen kleur met zich mee; elke keer dat de duistere wezens zich in een gebied bevinden, wordt het gebied van zichzelf ook donkerder. Neva is uit zichzelf een lichtbron waardoor je nog ziet waar je naartoe gaat, maar soms zaten er vijanden verstopt in hoeken waar je niet verwacht dat ze zaten en was je op slag dood. Ook steken er dode lichamen uit op plekken of zijn takken gevormd tot grote enge handen, wat een duistere sfeer geeft.

Ambience
De muziek in het algemeen is niet heel erg aanwezig, het is echt op de achtergrond. Voor wat je kan horen, is het heel rustgevend alsof er niks gebeurt, met lichte pianotonen hier en daar die per seizoen veranderen. Het is een genot om alles rustig aan te doen en gewoon te genieten van wat er allemaal te zien is. De geluidseffecten van het zwaard of de aanvallen van de vijanden zijn echter een stuk aanweziger en gaven op bepaalde momenten zelfs wat jumpscares. Je loopt rustig door het mooie bos en uit het niets wordt je vastgegrepen en hoor je luide grom-achtige geluiden. Ook is de stem van Alba die vooral alleen Neva roept in verschillende tonen; lieflijk, roepen, geïrriteerd of angstig duidelijk hoorbaar over de achtergrondmuziek. Het is aan jou om te besluiten of je Neva roept, maar later heb je geen keuze want omdat je echt moet samenwerken met Neva in gevechten, waarin je bijna alleen maar ‘Neva, Neva, Neva’ hoort en verder niks. Dit vond ik op dat moment heel jammer, want de muziek verandert wel in de gevechten, het wordt een stuk intenser, duidelijk hoorbaar maar nog steeds niet zo luid als de geluidseffecten. Voor de duistere gebieden is de muziek een stuk onheilspellender en iets meer aanwezig dan de rest van de wereld, maar nog steeds vooral op de achtergrond.

Neva is een prachtig verhaal dat zonder veel woorden de boodschap overbrengt door middel van de verandering van de bosrijke levendige omgeving tot duisternis. De omgevingen zijn prachtige schilderijen, waarbij zelfs de donkere omgevingen er nog prachtig en griezelig uitzien. De band tussen Neva en Alba die naarmate de tijd verstrijkt sterker wordt is geweldig om te beleven en het voelt ook oprecht goed als je door de twee goed te laten samenwerken door de eindbaasgevechten heen komt. De moeilijkheidsgraad is perfect zoals die zou moeten zijn, tenzij je kiest voor Story Mode, waardoor alles te simpel wordt en je enige uitdaging het wegrennen in het begin is. Het volumeverschil tussen muziek en geluidseffecten had minder groot gemogen. Hoewel de muziek waarschijnlijk rustgevend bedoeld is en een zwaard dat door een duister wezen steekt alles behalve rust geeft, had ik het liever wat op gelijke hoogte gehoord. Ik vind het spel heel tof gemaakt voor de simpelheid die het bevat en voor €19,99 is het zeker de moeite waard. De uitdaging en het verhaal zonder woorden dat je beleeft is zeker een ode naar de wolf.

7.5

• + Adventure Mode biedt goede balans in moeilijkheidsgraad
  • + Mooie graphics
  • + Toffe band tussen de twee personages die langzaam groeit
  • + Gave details
  • + Hele toffe gevechten
  • + Prachtige neo-impressionisme kunststijl in omgevingen
  • - Muziek veel zachter dan geluidseffecten
  • - Story Mode is te makkelijk in verhouding met Adventure Mode
  • - Kort spel
  • - Teveel Neva-geroep

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0

Nieuws Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

17-10-2024

1

Tron: Catalyst aangekondigd voor 2025

0

Nieuws Tron: Catalyst aangekondigd voor 2025

14-10-2024

0

Nintendo World Championships: NES Edition Streamer Showdown aangekondigd

0

Nieuws Nintendo World Championships: NES Edition Streamer Showdown aangekondigd

14-10-2024

1

Discussieer met ons mee! 9

3 dagen geleden

#14620‍

4027 XP | 703 comments

Onbegrijpelijk dat Story Mode als een negatief punt wordt aangehaald. Meer (toegankelijkheids-)opties is altijd beter.

Alsof je bij een wandeling kunt kiezen voor de 10km en het peuterpad van 100 meter, en dan kiest voor het peuterpad om daarna te verklaren: dit is te makkelijk, wat een domme wandeling.

lifegiving

3 dagen geleden

#14622‍

2235 XP | 364 comments

Story mode is idd een Peuterpad en het is naar mijn mening oprecht saai. ik was het zelf al na 5 minuten zat want het maakte de game mechanics doodsaai . Als enemies kunnen blijven vechten zonder dat je iets van schade neemt is dat niet heel spannend of geeft het spel überhaupt voldoening. Het haalt oprecht een heel deel van de ervaring weg en maakt naar mijn optiek het hele “Neva en Alba moeten samen een bond vormen” idee volledig teniet, omdat je letterlijk enkel kan gaan buttonmashen zodat Alba alleen staat te vechten ipv de technieken die je over tijd vrijspeelt gebruiken waarbij Neva een grote rol speelt en ook mee vecht. Ieder zijn mening en eigen ervaring als je graag binnen een paar uur door het spel wilt spelen en het daarna niet meer aanraken omdat er geen enkel achievement gevoel is kan dat. Echter raad ik dan zelf de oude sonic spellen aan, dan heb je nog wat spanning bij de eindbazen en achievements erbij !

3 dagen geleden

#14623‍

4027 XP | 703 comments

Het idee is dat dat peuterpad dus niet voor jou is, maar voor een iemand die dat beter binnen zijn straatje vind passen. Doet niks af aan jouw ervaring met de "normale" moeilijkheidsgraad, en laat mensen die dat (te) moeilijk vinden toch het spel ervaren. Of een kind dat eigenlijk nog niet zoveel van de game begrijpt. Of iemand die maar 2 van de 5 vingers op z'n handen heeft.

Dat is het hele idee van een story mode tov andere moeilijkheidsgraden: de game speelt praktisch zichzelf, opdat je van het verhaal kan genieten.

lifegiving

3 dagen geleden

#14624‍

2235 XP | 364 comments

De game is niet bedoeld voor hele jonge kinderen onder 12 jaar, zover ik met kinderen omga van die leeftijd weten ze heel goed hoe ze zoiets spelen en hebben vaak snel onder de knie hoe mechanics werken.

ja als iemand maar een paar vingers heeft kan het maar dan hadden ze toch een tussen Niveau mogen maken ipv je krijgt van niks schade omdat het niet uit maakt wat je doet. Het doel van de makers is om de bond van Neva en Alba te laten zien , dat zie je echt niet als je enkel Alba’s zwaardslagen uitvoert, je voelt echt niks van het hele verhaal omdat het belangrijkste deel van vertellen dan weggehaald wordt. Je beleefd het verhaal dan enkel als Alba.. en dan had de game beter Alba genoemd moeten worden dan Neva. Er zit echt wel een massaal verschil in dan enkel een makkelijkere manier van spelen…

N2up

Gisteren om 18:24

#14641‍

1710 XP | 335 comments

t is anders wel gerate voor 10 jaar en ouder op de Nintendo eShop. FYI

En dat je t spel KAN uitspelen met alleen zwaardslagen maakt niet dat iedere story-mode speler dat ook ZAL doen. Wellicht willen ze gewoon hun tijd nemen en spelen ze alsnog met beide karakters.

Vind wel een beetje dat je voor een zeer domme (koppige) reden op deze berg wilt sterven (figuurlijk). t is Story-mode, niet easy-mode. Jeez

God of War, Mortal Kombat en genoeg andere spellen zijn gemaakt om te spelen.Echter boeit t spelen me helemaal niet, maar t verhaal echter wel. Heb bij die games dus rustig een compelte playthrough bekeken om van t verhaal te kunnen genieten. Ja dat ik niet persoonlijk op X en vierkatje heb gedrukt om die band met Atreus in GoW te vormen doet niks af aan t plezier van t verhaal. Nou lijkt Neva me wel leuk, dus die zal ik zelf spelen, maar snap niet dat je een hier moeilijk om doet. Wil je voor rolstoelgebruikers ook een trap met kleienere treden ipv een lift? Want stel iemand die kan lopen, kiest voor de lift ipv de trap. Dat is toch geen uitdaging wanneer die persoon gewoon de trap kan nemen?

0/10 would not take elevator again /s

lifegiving

Gisteren om 19:34

#14643‍

2235 XP | 364 comments

https://www.nintendo.com/nl-nl/Games/Nintendo-Switch-download-software/Neva-2666291.html#GalerieZie linkje voor bron van 12+ FYI. Dat ze het op andere plaatsen voor 10/everyone en niet bij de bron die ik heb kan ik weinig mee. Ik heb het op beide manieren gegeven, maar ik vind het echt doodsaai als je niet dood kan gaan etc, haalde voor mij echt alle spanning weg en plezier, want die was er gewoon niet. Indien mensen dat anders vinden mogen ze de mening hebben. Nou, je mag me dom vinden en koppig, nogmaals iedereen mag zijn mening hebben. Als een rolstoelgebruiker een lift moet nemen , terwijl de mensen op de trap lopen en tussendoor hapjes krijgen en mooie schilderijen ziet , terwijl de rolstoelgebruiker dit niet mee krijgt is dat een pittig verschil. Als iemand voor de lift kiest ipv de trap is dat hun keuze voor de makkelijke weg en het gemis van de dingen die zichtbaar zijn bij de trap, indien er geen ziekte/handicap bij komt kijken.

Dat dit vergelijken wordt met rolstoelen vind ik zelf een beetje belachelijk, ik heb namelijk ook een tijd doorgebracht in een rolstoel door fysieke problemen waardoor ik niet meer kon lopen, waardoor ik weet  hoe rot het is als je niet kan lopen en constant de lift moet nemen , de trap is veel fijner. Ook zijn dingen die rolstoeltoegankelijk zijn niet altijd heel fijn opgesteld, met zo een lift omhoog in de trein, mensen die moeten helpen met je op bepaalde plekken krijgen omdat het zelf niet lukt.. Het is niet alsof iemand zulke "slappe hap" wil en ik ergerde me er ook kapot aan hoe vaak ik om hulp moest vragen.

ik heb een tijd terug games gezien die speciaal ontwikkeld worden voor mensen MET een handicap, zo zijn er spellen enkel met ogen te besturen, met een paar vingers, met enkel het hoofd en ook met spraak. Dat soort spellen zijn veel interessanter en spannender dan "Je kan niet meer doodgaan" voor mensen met een handicap

N2up

Gisteren om 01:13

#14645‍

1710 XP | 335 comments

Lijkt nog steeds alsof je t punt mist.

Je behandelt story mode alsof t een easy mode is. Zegt dat t te makkelijk is. Maar t is geen easy mode, dan zou t easy mode heten.

Wil je een verhaal dan speel je story mode. Dat t verhaal minder immersive is doordat je niet dezelfde spanning/uitdaging hebt is te verwachten. Net zoals een film een andere ervaring is als een boek en dat ook weer een andere ervaring als een gesproken verhaal. Maar allemaal hebben ze overeen dat je t verhaal meekrijgt. Story mode is er voor t verhaal, niet t avontuur. Als je t avontuur van een uitdaging wil moet je geen boek lezen en geen film kijken en geen story mode spelen, maar adventure mode spelen.

Overigens blijft t punt: JIJ koos ervoor om t spel op die makkelijke simpele manier te spelen. ANDEREN kunnen prima op Story mode spelen en wel gebruik maken van alle combat-opties die t te bieden heeft om meer binding met de karakters te krijgen. T zal ze geen gevoel van uitdaging geven, maar t maakt t wel mogelijk voor een speler om zelfs in Story mode de emotionele verbintenis mee te pakken.

En jouw trap/lift voorbeeld is net zo krom of wel krommer. De review heeft t over uitdagingen en niet over koekjes en gebak en schilderijen Als men ervoor kiest om de lift te nemen en dan gaat klagen dat er niet genoeg uitdaging in zit is dat iets anders dan de lift nemen en klagen dat je gebak mist (tenzij je Kevin Hart bent in Jumanji en Gebak je zwakke punt is)

ESRB rating van 10+

N2up

Gisteren om 18:19

#14640‍

1710 XP | 335 comments

Precies dit. Soort van spelen met cheats en dan klagen dat de cheats t spel te makkelijk maken

Niks mis met Story mode, wat hooguit een punt van kritiek zou kunnen zijn is dat verschillende difficulty opties niet beschikbaar zijn of verkeerd getuned zijn. Maar dit is een beetje belachelijk inderdaad

13 uur geleden

#14648‍

4027 XP | 703 comments