MotoGP 24 - Met realisme over de finish

Als het op racegames aankomt, is er eigenlijk maar één game die ik altijd speel: Mario Kart. Het is voor mij alles wat ik in een racer zoek: leuk, eigenzinnig en divers. Toen ik MotoGP 24 voorbij zag komen, vroeg ik me oprecht af hoe deze game even goed zou kunnen zijn als een racer zoals Mario Kart. Ik had er dus zeker wat vooroordelen over, maar uiteindelijk bleek dat ik er helemaal naast zat. Voor mij was MotoGP 24 echt een “don’t judge a book by its cover”-geval.

Toen ik begon aan mijn eerste race in MotoGP 24 dacht ik bij mezelf: wat is deze game belachelijk makkelijk. Het enige wat je hoeft te doen, is  gas geven en sturen. Er wordt al op de juist momenten voor je geremd en het is bijna onmogelijk om van de baan af te komen of van je motor af te vallen. Het kon haast niet dat dit het enige was dat de game te bieden had en na wat meer onderzoek gedaan te hebben, kwam ik erachter dat er een hele andere racewereld op mij wachtte. En weet je wat het stomme is? Ik hoefde er alleen maar het instellingenmenu voor te openen.

Een wereld aan instellingen

Zodra je na de tutorial race een race wilt starten, gaat er een hele nieuwe wereld aan instellingen voor je open. Bijna alles is aan te passen, van rijhulpmiddelen tot de dynamiek van het weer tijdens een race. Je kan de game zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. Als we het metaforisch gaan bekijken, kan je het vergelijken met het maken van tomatensoep. Je kan de soep natuurlijk van alleen tomaten en groentebouillon maken, wat lekker makkelijk voor je is. Maar zodra deze soep een beetje saai wordt, kan je hem met wat nieuwe toevoegingen wat meer pit geven. Het enige jammere is dat de game niet duidelijk aangeeft dat deze instellingen er zijn en hoe je deze kan aanpassen.

Ik kwam er al vrij snel achter dat het racen een stuk leuker wordt als je het jezelf iets moeilijker maakt. Zodra je van de vereenvoudigde naar de gemiddelde rijstijl overschakelt, voelt de game erg realistisch aan. Het draait ineens niet meer alleen om gassen en sturen, je moet ook rekening houden met de hoeveelheid gas die je geeft, wanneer je remt, of je goede grip hebt en of je de motor wel onder controle hebt. Zodra je één verkeerde beweging maakt, lig je met je gezicht plat op de baan. MotoGP 24 is dus zeker geen makkelijke game, maar de nieuwe dynamische instellingen en moeilijkheidsgraden zorgen ervoor dat nieuwkomers zoals ik een betere ervaring met het spel kunnen hebben.

Streven naar realisme

Als je wat dieper in de settings en gamemodes gaat kijken, zie je dat MotoGP 24 naar realisme streeft. Vrijwel alles in de game gedraagt zich zoals bij een echte MotoGP race: van de acties die je onderneemt als racer tot de obstakels en de toestand van de baan. Regent het? Dan is je grip wat minder.Rem je te vroeg of te hard of raak je een obstakel zoals een curbstone op een verkeerd moment aan? Dan val je van je motor. Daarnaast is ook de AI realistisch vormgegeven. De andere racers zijn soms agressief en proberen hun eigen plek te verdedigen. Ze gaan niet aan de kant omdat jij ‘de speler’ bent. Daarnaast racet de AI ook tegen elkaar, wat het meer als een echte race laat voelen.

Het stukje realisme strekt zich ook uit tot de welbekende career modus van de MotoGP-serie. De naam van de modus verklapt eigenlijk al alles wat je erover moet weten. Je maakt je eigen carrière als racer in de MotoGP. Je moet verschillende races rijden en veel keuzes maken. In MotoGP 24 is de modus echter uitgebreid met wat nieuwe features, die het nog realistischer en dynamischer laten aanvoelen. Zo kunnen tijdens je carrière coureurs overstappen van team op de nieuwe riders market, zoals ook in de echte MotoGP gebeurt. Je start hierdoor elk seizoen met een ander roster aan racers en racet niet alleen meer om het kampioenschap te winnen, maar bijvoorbeeld ook om een plekje in je droomteam te bemachtigen.

Naast de riders market, maken ook de MotoGP stewards hun debuut in de career modus van MotoGP 24. De stewards zijn verantwoordelijk voor het controleren van de race en alle andere sessies tijdens het raceweekend. Op basis van hun gedrag op het circuit kunnen zowel jij als eventuele medespelers en zelfs de AI bestraft worden. Deze straffen verschillen van eenvoudige waarschuwingen tot lange ronde- of tijdstraffen, doorlaatbevelen en geannuleerde kwalificatietijden. Je komt dus zelfs niet meer met onverantwoord rijden weg.

Gezellig met je vrienden online racen, of toch niet?

Hoewel MotoGP 24 op het eerste gezicht op een fantastische race game lijkt, moeten we niet vergeten dat dit soort games op de Switch altijd wat features missen. En nee, MotoGP 24 is geen uitzondering. De visuals zien er bijvoorbeeld er een stuk slechter uit en de load times een stuk langer zijn dan op andere consoles, maar daar blijft het niet bij. De multiplayer van de Switch is erg hard getroffen. Zo is een van de nieuwe multiplayer features, LiveGP Championship, niet op de Switch beschikbaar en heeft de Switch-versie ook geen crossplay multiplayer.

Eén ding is in ieder geval duidelijk: MotoGP 24 is zeker geen eenvoudige game en is niet te vergelijken met Mario Kart. Het is veel diepgaander en realistischer dan dat ik in eerste instantie had verwacht en valt daardoor in een heel ander genre racers. Het draait niet alleen om gassen en sturen; de settings zijn zo aan te passen dat de hele game naar jouw hand kan worden gezet. Jij bepaalt hoe je speelt! En hoewel in het begin niet helemaal duidelijk is welke settings er zijn en hoe je deze kunt aanpassen, kom je daar vroeg of laat vanzelf wel achter. Dus, ben jij een groot fan van races games en ben je klaar voor een realistische ervaring? Dan is MotoGP 24 zeker een aanrader.

7

• + Toegankelijk voor iedereen
  • + Erg veel settings en diversiteit
  • + Diepgaande en realistische physics
  • + Toevoegingen zoals riders market en stewards zorgen voor meer dynamische en realistische career modus
  • - Onduidelijk uitleg over de settings en hoe deze aan te passen zijn
  • - Geen goede visuals en lange laadtijden
  • - Multiplayer modus mist veel nieuwe features, zoals crossplay

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Little Kitty, Big City – Een avontuur van pluizig tot fier

0