Monopoly (2024) - Een beter feestje

• 7 okt 24 om 09:00

• 3

Een slappe hap. Zo zou ik Monopoly for Nintendo Switch, de vorige versie voor de hybride console, omschrijven. Hij zat tot de nok toe gevuld met bugs, waardoor het spelen van een potje best een uitdaging bleek. De makers, Engine Software, hebben het nu aangedurfd om een nieuwe versie te ontwikkelen. Veel slechter kan het niet zijn, maar is de weg naar boven daarentegen wel gevonden? Het antwoord is niet verbazend, maar zonder meer het bespreken waard.

Als je deze recensie met interesse leest, dan denk ik dat je Monopoly redelijk onder de knie hebt. Spelers lopen over een bord, kopen straten en stations op en incasseren geld als een andere speler daarop landt. Het einddoel is dat alle andere spelers bankroet het strijdtoneel verlaten en je zodanig een monopolie bezit. Het is het klassieke bordspel dat je geweldig vindt of helemaal niet aanstaat. Persoonlijk vind ik een rondje Monopoly best te pruimen. Er komt best wat strategie om de hoek kijken, vooral gelet op het ruilen en het spel naar jouw hand zetten. Toch moeten de dobbelstenen je dat geluk ook gunnen.

”I love this part of town!”

Monopoly (2024) heeft minder toeters en bellen dan zijn voorganger. Monopoly for Nintendo Switch had verschillende borden in de aanbieding die er allemaal visueel anders uitzagen. Hoewel het op een zekere hoogte een gemis lijkt, is het allemaal zo erg nog niet. Deze borden liepen niet vloeiend op de Nintendo Switch, waardoor je toch liever klassiek speelde. Klassiek is nog steeds aanwezig in de 2024 editie, maar een levend stadsbord is ook van de partij. Beide lopen uitermate prima en dat is het voornaamste wat je zou mogen verwachten.

More money, less problems
De grootste veranderingen vind je als je een spelmodus selecteert. Naast de klassieke regels zijn er nog drie andere manieren om Monopoly te spelen: Geluksdobbelsteen, Versneld Spel en Huisregels. De Geluksdobbelsteen kun je misschien in een doos van Monopoly hebben gezien. Het is een vlotter spel met een extra dobbelsteen en 1000 extra Monopoly geld in je achterzak. Hoewel de opbouw van een normaal Monopoly-spel lang kan duren, gaat het hier om zo snel mogelijk straten in je bezit te hebben. Hetzelfde geldt voor de verschillende regels in Versneld Spel, al zitten er hier meer specifieke doelen aan. Zo is er Makelaar, waar je een aantal stukken vastgoed in je bezit moet hebben. Een markant detail is dat er minder keuze is in Versneld Spel dan voorheen. Hotel Manager (bouw als eerste een hotel) en Landeigenaar (hark 500 in huur binnen) van Monopoly for Nintendo Switch zijn niet aanwezig. Jammer, want meer spelregels zijn absoluut welkom.

Over regels gesproken, de Huisregels zijn er vele malen op vooruit gegaan. Naast de bestaande zes regels van de vorige versie, komt er een nieuwe regel om alles kracht bij te zetten. Met Kijken Kijken Niet Veilen kun je simpelweg besluiten om een straat niet te kopen en Monopoly accepteert dat alsof het niets is. Een ander nieuw gegeven is eigenlijk wat in Monopoly for Nintendo Switch had moeten zitten. Met Monopoly (2024) kun je meerdere regels tegelijk selecteren en het verloop van het spel naar eigen inzicht veranderen. Zo kun je het forceren van veilingen combineren met het bouwen op straten zonder dat je een complete kleurenset bezit. Het maakt Monopoly (2024) vele malen dynamischer dan zijn voorganger.

Deze vrolijke achtertuin kleurt Monopoly (2024).

Aan multiplayer geen gebrek
Lokaal kan Monopoly (2024) met maximaal zes man gespeeld worden. Dankzij de variatie in gameplaystijlen staat dat zeker garant voor vele avonden aan bordspel-plezier. Heb je niet voldoende controllers? Dat is geen probleem. Je kunt één controller gebruiken en deze doorgeven aan de volgende speler. Uiteraard ondersteunt deze nieuwe Monopoly-telg online, al heb ik er bar weinig van kunnen ervaren. Zelfs met crossplay is het mij niet gelukt om iemand te vinden. Voor een spel dat ongeveer een week geleden op de markt is verschenen is dat niets minder dan doodzonde. Hopelijk vinden mensen een weg naar deze 2024-editie, maar dat blijft echt afwachten.

Monopoly (2024) komt prima uit de verf op de Nintendo Switch. Sommige assets zijn niet altijd scherp, maar het resultaat is netjes te noemen. De borden zijn kleurrijk, in het bijzonder de levende variant. Er zijn kleine effectjes, poppetjes die door de stad bewegen en spelers worden opgepikt door een helikopter als ze naar de gevangenis moeten. De achtergronden verdienen ook een pluim. Het Monopoly-avontuur lijkt plaats te vinden in een achtertuin in plaats van een generieke kamer, wat ook tot de verbeelding spreekt. De soundtrack ligt goed in het gehoor. Het zijn vooral jazz-achtige muziekstukken die de dienst uitmaken. Normaliter zet ik de muziek uit in dit soort spellen, maar dat vond ik hier een stuk moeilijker. Het brengt een juiste sfeer met zich mee.

Monopoly (2024) is in vele opzichten beter dan zijn voorganger. Je kunt meer schakelen tussen de verschillende regels, wat het een dynamischer spel maakt. De interactieve borden zijn een gemis, maar er staat een veel stabieler spel tegenover. Het vorige deel zat vol met bugs, iets wat nauwelijks een ding blijkt in de 2024 variant. In dat opzicht is Engine Software in zijn missie geslaagd. Dat gezegd hebbende, het feit dat ik online niemand ben tegengekomen is ook geen positief signaal. Misschien moet dat nog komen, maar het voelt alsof Ubisoft zonder stennis te maken deze versie heeft uitgebracht. En als niemand het weet, waarom zou je hem dan spelen? In de toekomst hoop ik toch op meer tegenstanders. Met crossplay zou je dat moeten verwachten.

8

• + Leuker en dynamischer dan vorige deel
  • + Huisregels te combineren
  • + Uitstekend in multiplayer
  • + Vrolijke presentatie
  • - Niemand online
  • - Minder borden en regels

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0

Nieuws Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

17-10-2024

1

Atlus onthult de populairste personages in Unicorn Overlord

0

Nieuws Atlus onthult de populairste personages in Unicorn Overlord

07-10-2024

1

Refind Self: The Personality Test Game nintendo switch screenshot 3

0

Media Persoonlijkheidstest-avontuur Refind Self: The Personality Test Game krijgt releasetrailer

06-10-2024

0

Discussieer met ons mee! 3

rob1N

8 okt 24 om 01:09

#14544‍

6065 XP | 1171 comments

Toevallig heb ik die 1e versie en man man man wat is dat een slecht spel. Zoals je zegt zit het vol met bugs, dat ten eerste, maar het heeft ook vervelende regels. Zoals dat je MOET kopen als je op iets komt wat nog vrij is, óf je moet een veiling beginnen. Ik vind de term 'strategie' totaal niet passen bij een game die 90% van de tijd door dobbelstenen bepaald wat er gebeurt. Je hebt gewoon totaal geen invloed op wat je kan en mag doen. Monopoly was vroeger wel leuk maar ik heb er echt een afkeer van gekregen. Zeker door deze console versie. Ik denk niet dat deze nieuwe versie mij nu nog interesseert.

8 okt 24 om 11:18

#14547‍

4027 XP | 703 comments