Mika and the Witch's Mountain - Een vliegende pakketbezorger

• 26 aug 24 om 20:00

• Jeroen

• 0

Altijd al pakjes willen bezorgen in een videogame? Natuurlijk! Maar, heb je er wel eens aan gedacht om dat te doen terwijl je op een bezemsteel vliegt en tegelijkertijd een heks bent? Vast niet! Nu is er Mika and the Witch’s Mountain, waarin dit mogelijk is.

Mika is een kleine heks die vanwege een soort beproeving van een berg wordt gegooid om zich weer een weg naar boven te banen. Ze komt vrij hard neer op de grond, waarbij haar bezem kapot gaat. Hoe kan ze nou ooit helemaal naar de top van de berg komen als ze geen bezem heeft? Gelukkig is er een dorpsbewoner die haar kan helpen met een nieuwe bezem, alleen zijn die dingen niet gratis. Ze zal dus aan het werk moeten, en laat het lokale postbedrijf nu net een nieuwe bezorger zoeken. Alsof het zo moest zijn.

Bezorgen is simpel

Het is de bedoeling dat je op je bezem pakjes van de ene naar de andere persoon brengt. Er zitten vaak allerlei eisen aan, dus bepaalde dingen die je eigenlijk niet mag doen of juist wel moet doen. De ene keer mag het niet nat worden, of je moet het binnen zoveel seconden bezorgen, of het mag niet beschadigen. Er is helaas werkelijk geen enkele eis die het je echt lastig maakt. Zo kan een pakje pas nat worden als je zelf nadrukkelijk op een knop drukt om een soort beweging te maken in het water. Als jij dat niet zelf doet, is er eigenlijk niets aan de hand. Zelfs dan kun je gewoon doorgaan als je pakje één keer ergens tegenaan botst, en bovendien kun je elke poging heel makkelijk opnieuw doen. Je kan jezelf heel makkelijk laten respawnen (nederlands woord, ER?) door een knopje ingedrukt te houden.

Het maakt de game te makkelijk voor, denk ik, de meeste mensen. Nu hoeft niet elke game Elden Ring-achtige gedeeltes te hebben, maar wat meer uitdaging op bepaalde plekken was zeker een goed idee geweest. Een goed idee was het ook geweest om de personages die je tegenkomt iets meer diepgang te geven. Gesprekken voeren die ergens toe doen, in plaats van simpelweg dingen steeds maar heen en weer te brengen. De game is helaas te kort om hier iets mee te doen, binnen enkele uren ben je al door de verhaalmodus.

Ontspannend, maar oppervlakkig

Misschien is er bewust voor gekozen om het zo te doen, maar enige binding met de figuren die tegenkomt had zeker goed kunnen werken. Nu voelt het allemaal wat oppervlakkig aan omdat alle personages redelijk inwisselbaar zijn. Maar, toegegeven, het heen en weer vliegen op een prachtig eiland werkt wel rustgevend, misschien ook omdat er dus weinig druk op je staat wat betreft het bezorgen. Zelfs al zou je even vergeten zijn waar je precies naartoe moet, op de mini-map zie je precies waar de persoon is waar je naartoe moet. Het eiland en de personages ademen duidelijk een soort tekenfilmstijl uit, waarbij je dus zonder al te veel stress rondvliegt. Misschien is het soms wel fijn om zonder al te veel gevolgen op een mooi eiland zoals dit te zijn. Het kan bijna niet anders dan dat de ontwikkelaar minstens heeft gekeken naar Kiki’s Delivery Service. Deze Japanse animatiefilm van Studio Ghibli draait om een kleine heks op een bezem die voorwerpen gaat bezorgen om geld te verdienen.

De omgeving ziet er ook erg mooi uit, althans, het ontwerp ervan. Technisch gezien draait het op de Switch net even wat minder, dingen als pop-in en figuren die dwars door een ander object steken komt zeker voor. Dat het allemaal door een wat kleiner team gemaakt is, is wel duidelijk, al was het maar gezien het feit dat ze anderhalf jaar geleden een (succesvolle) Kickstarter begonnen voor de game.

Mika and the Witch’s Mountain is een game die veel charme uitademt, maar de uitwerking ervan laat helaas te wensen over. Voor een bepaald publiek is het feit dat er weinig druk op je staat wel fijn, maar persoonlijk vond ik het allemaal echt te makkelijk. Ook blijft de game wat oppervlakkig met de personages en heeft het hier en daar echt wat technische/grafische foutjes. Zoek je een korte en cutesy game om je een paar uur te vermaken is dit helemaal prima, maar meer dan dat is hier niet te vinden.

5.5

• + Leuke artstyle
  • + Interessant principe
  • - Te makkelijke gameplay
  • - Grafisch niet consistent
  • - Andere personages oppervlakkig

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

Hoofdafbeelding bij Dragon Quest III HD-2D Remake in november naar Switch

1