Review: Mario Party Superstars - Een feestje voor iedereen

• 4 nov 21 om 11:27

• Kitty

• 7

In het jaar dat de Nintendo 64 vijfentwintig jaar bestaat, kan een feestje met Mario niet uitblijven. Mario Party Superstars brengt verschillende borden uit de drie Nintendo 64-delen naar Nintendo Switch-niveau, vergezeld door honderd minigames uit de hele serie. Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!

In Mario Party speel je een bordspel met verschillende personages uit het Mario-universum. Aan het eind van elke beurt speel je een minigame, waarmee je muntjes kunt verdienen om op het speelbord items of sterren te kopen. Wie aan het eind de meeste sterren heeft, wint! Tenzij je de optie om bonussterren te krijgen aanzet natuurlijk, dan kan nog alles gebeuren. Hopelijk kun je goed tegen je verlies!

Review Mario Party Superstars Nintendo Switch screenshot spaceland

Er zijn vijf thematische speelborden beschikbaar, waaronder Space Land.

Een vrolijke bende

Mario Party staat, naast het zijn van een gezellige party-game, ook wel bekend als de veroorzaker van familieruzies en de brenger van relatiebreuken. Gelukkig kun je best wel wat aan de instellingen sleutelen om het voor iedereen leuker (of nog erger) te maken. Bonussterren zet je zelf aan of uit. Met deze optie aan worden helemaal aan het eind van het spel nog twee sterren uitgedeeld, op basis van random behaalde doelen: wie heeft de meeste afstand afgelegd, wie won de meeste minigames, wie had het meeste pech met Bowser en ga zo verder. Zelfs als je denkt dat je gewonnen hebt, kun je in die laatste paar seconden nog verslagen worden. Leuk!

Ook wel handig is dat je elke minigame eerst kunt oefenen. In het startscherm voorafgaand aan de minigame kan iedere speler meteen een poging wagen en de game begint pas echt als iedereen daarvoor groen licht heeft gegeven. Wel zo fijn voor nieuwe spelers maar ook voor ervaren spelers, die niet achteraf onjuist beschuldigd kunnen worden van het ‘te snel op start klikken’. De honderd beschikbare minigames zijn lekker divers. Van een plant zoveel mogelijk water laten opvangen, tot het afleggen van een parcours op een bootje en tot de meeste 180’s doen op de skischans. Alle minispelletjes zijn met de knoppen te bedienen, wat betekent dat je de game volledig op de Switch Lite en/of in handheld kunt spelen.

Review Mario Party Superstars Nintendo Switch screenshot 05

De minigames stralen van het scherm.

Er zijn vijf speelborden beschikbaar met stijgende moeilijkheidsgraad en mede daardoor geschikter voor korte of lange potjes. Op Peach’ verjaardagstaart plant je Piranha-plantjes om zoveel mogelijk medespelers van hun munten of sterren te ontdoen, in Space Land word je van je pad gejaagd door langs vliegende ruimteschepen, in Woody Woods verandert het pad telkens waardoor je hopeloos vast kunt komen te zitten, in Horror Land is het ’s nachts nóg enger dan overdag en op Yoshi’s tropische eiland wissel je tussen twee fruitige eilandjes. Elk bord heeft een totaal andere sfeer en weet er echt plezier in te brengen. Ik moest echt lachen toen Bowser een prachtige taart voor me had gebakken, die vervolgens van steen bleek te zijn en tegen mijn hoofd werd geworpen. Ook als je vreselijk oneerlijk verliest, is het zo grappig vormgegeven dat je het bijna niet meer erg kunt vinden.

Een beetje te weinig

Desondanks voelt het spel wel een beetje alsof er ruimte wordt gelaten om later DLC uit te geven. Zo is er weinig keus in speelbare personages. Tien opties voelt tegenwoordig toch wel als karig, vooral tegenover de twintig uit Super Mario Party. Ook de speciale personage-gebonden dobbelstenen zijn verdwenen. Nu vond ik die zelf een beetje vervelend, maar een aan/uit-optie hiervoor had niet misstaan. Dat er nu alleen borden zijn uit het Nintendo 64-tijdperk, kweekt ook wel een beetje de verwachting dat de andere borden er nog aan zitten te komen.

Review Mario Party Superstars Nintendo Switch screenshot 06

Bij elk bord zie je hoe het origineel eruit zag. Wat een verschil!

Feestje in je eentje of met z’n allen

Mario Party is het het gezelligst om met echte tegenstanders te spelen. Dat kan lokaal met maximaal vier personen, of online! En dat werkt hartstikke prima. Via stickers kan iedereen zijn of haar emoties over het hele gebeuren kenbaar maken, wat een extra grappige dimensie geeft aan het spelletje. Het is ook mogelijk om lokaal met meerdere mensen online tegen anderen te spelen. Naast het het klassieke bordspel kun je ook verschillende uitdagingen doen met enkel minigames. Uiteindelijk blijft het bordspel wel het leukst.

Het vaardigheidsniveau van de CPU’s is in te stellen in drie niveaus, en op ‘normal’ zijn ze verrassend aangename spelers. Waar ze op het speelbord soms wel wat rare keuzes maken (een echt persoon zou harder proberen om je te dwarsbomen en te winnen) zijn ze in de minigames een prima uitdager of teamgenoot. Ook als je met drie vrienden en één CPU speelt, ben je niet meteen totaal verloren als je met de CPU een teamtaak moet zien te vervullen. Daardoor speelt Mario Party Superstars eigenlijk ook leuk in je eentje, vooral voor kortere potjes van tien beurten. Niet elk speelbord leent zich daar even goed voor, maar een uurtje een digitaal bordspelletje spelen tegen de computer is verrassend tof! Het enige dat mist, is een manier om de beurt van de CPU door te spoelen. Vooral op een druk bord kan het gebeuren dat je bijna twee minuten zit te kijken hoe drie CPU’s zich over het bord verplaatsen.

Review Mario Party Superstars Nintendo Switch screenshot 01

Je medespelers kunnen via stickers hun support tonen.

Na elk potje speel je telkens muntjes vrij om uit te geven in Toad’s winkeltje. Daar koop je extra stickers, bladzijden, muziek om een compendium mee te vullen en visitekaartjes die je toont aan je online medespelers. Het is niet super spannend, maar toch een leuke aanvulling op het geheel.

Mario Party Superstars is een feestje om lokaal of online met vrienden te spelen, maar ook in je eentje een vrolijke boel. De AI van de CPU biedt voldoende uitdaging, en de diverse borden maken van elk rondje een gezellige uitdaging. De minigames zijn lekker divers en goed gebalanceerd. En: het is allemaal geheel via de knoppenbesturing te bedienen. Het aantal speelbare personages is met tien stuks wel een beetje aan de schamele kant, en het voelt dankzij het ontbreken van nog een paar opties toch wel aan alsof er ruimte wordt gelaten voor DLC.

8.2

• + Leuk samen en alleen!
  • + Borden zijn lekker divers
  • + Minigames goed gebalanceerd
  • + Heel toegankelijk
  • + Geen bewegingsbesturing
  • - Weinig speelbare personages
  • - Geen speciale dobbelstenen
  • - Voelt ietwat incompleet
  • - Beurten CPU kunnen langdradig zijn

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Hi-Fi Rush krijgt PEGI-score voor Nintendo Switch

0

Nieuws Hi-Fi Rush krijgt PEGI-score voor Nintendo Switch

30-04-2024

1

Nintendo Switch is 92,87 miljoen keer verkocht

4

Nieuws Nintendo Switch is 92,87 miljoen keer verkocht

04-11-2021

1

PlatinumGames stelt Sol Cresta uit

1

Nieuws PlatinumGames stelt Sol Cresta uit

03-11-2021

0

Discussieer met ons mee! 7

CoeXisT

4 nov 21 om 12:05

#2362‍

437 XP | 72 comments

“In het jaar dat de Nintendo 64 twintig jaar bestaat, kan een feestje met Mario niet uitblijven.”

Hoezo bestaat de Nintendo64 20 jaar in november 2021? Volgens mij is het 25 jaar.

Release data Nintendo64:

Japan: 23 juni 1996

USA: 29 september 1996

Europa: 01 maart 1997

Australië: 01 maart 1997

Verder goede review. Leest lekker weg. Keep up the good work!

Ik vermaak mij prima met de game.

4 nov 21 om 12:16

#2363‍

762 XP | 60 comments

Haha klopt inderdaad, ik heb het snel aangepast! En bedankt!

4 nov 21 om 12:29

#2364‍

4952 XP | 355 comments

Daar mag je de eindredactie voor aanrekenen. Had daar zonder te factchecken twintig jaar van gemaakt.

reporterdavid

4 nov 21 om 12:41

#2365‍

1196 XP | 238 comments

kan gebeuren. maar 20 jaar. dan was de gamecube net er in. Hoewel.... er zitten gamecube minigames uit die tijd in dus ergens klopt het ook wel weer.

4 nov 21 om 14:47

#2367‍

5886 XP | 1090 comments

Wel echt oprecht weer een super leuke Mario Party! Alleen jammer dat er maar 5 borden zijn en vrij weinig speelbare personages maar ik heb Yoshi, en de speelbare borden zijn ook echt goed, dus ik heb wat dat betreft niet veel te klagen. Toch hoop ik op leuke content updates, al is het later een betaalde DLC met extra borden en personages.

dw4smash

4 nov 21 om 23:25

#2373‍

475 XP | 92 comments

Voor mij leuker dan super mario party. Hoop wel op eventueel nog dlc.

Tamadachi

5 nov 21 om 11:07

#2376‍

5155 XP | 640 comments

Ik kan mij helemaal vinden in deze review dat het heel toegankelijk en divers is qua borden en minigames en heel leuk is om online te spelen maar het is wel wat kaal  dus ik hoop echt dat Mario Party Superstars DLC krijgt met GameCube borden en minigames.