Mario & Luigi: Brothership - Welkom in Concordia

  • Review

  • 9 nov 24 om 18:45

  • Robin

  • 1

Na het faillissement van ontwikkelaar AlphaDream in 2019 viel het doek voor een geliefde franchise: Mario & Luigi. Maar afgelopen juni was daar opeens de (N)1-UP voor de broers en zijn we weer terug. Hoe bevalt het nieuwe avontuur van Mario & Luigi?

In Mario en Luigi: Brothership worden de broertjes door een vreemde wervelstorm weggezogen naar een vreemde nieuwe wereld. Nadat Mario en Luigi elkaar zijn kwijtgeraakt, moet Mario op zoek om zijn broer terug te vinden. Dit duurt gelukkig niet lang en al snel zijn de broers weer herenigd. Kort na hun hereniging ontmoeten ze Connie, een Wattanist die voor de Uni-Tree (Gezameleik) zorgt en Snoutlet (Trufvolt), een wezen dat aangeeft dat het echt géén big is. Ze vertellen dat Mario en Luigi in een andere wereld zijn beland met de naam Concordia. Om precies te zijn: ze zijn aangekomen op Shipshape Island (Zeiland). Door een mysterieus ongeluk is Concordia uit elkaar gevallen. Natuurlijk is het aan de broers om dit op te lossen!

Welkom in Concordia

Onze Mitch merkte eerder al eens op dat Zelda-spellen zich vaak in Hyrule afspelen, wat jammer is door de eentonigheid. Gelukkig bieden de Mario & Luigi-games meer variatie in locaties. Hoewel ook hier de bekende standaardlevels – zoals grasvelden, regenwouden en rotsachtige gebieden – voorbij komen, voelen ze toch fris aan door de unieke vijanden en personages die je tegenkomt. In dat opzicht doet Brothership denken aan de afwisselende omgevingen in Super Mario Bros. Wonder (al tilt die game alles naar een nóg hoger niveau). Daarnaast speelt de setting van een eiland in de oceaan een leuke rol in het verhaal en beïnvloedt het ook de gameplay.

Je hebt namelijk twee kaarten tot je beschikking. De eerste is een lokale kaart die het gebied toont waar je je bevindt. Hiermee vind je eenvoudig de save blocks, warppijpen en Sprite Bulbs. De tweede kaart toont de oceaan van Concordia. Op deze kaart kies je welke stromingen je volgt om nieuwe eilanden te ontdekken, waarna je het eiland kunt verkennen en de verborgen schatten en geheimen kunt vinden.

RPG voor beginners

Mario & Luigi: Brothership biedt een toegankelijke RPG-ervaring zonder de diepgang en intensiteit van zwaardere RPG’s. Dit maakt de game ideaal voor (nieuwe) spelers die een lichte RPG-ervaring zoeken, zeker met de releaseperiode in november, waarin dit jaar geen nieuwe Pokémon-game verschijnt.
Wat anders is in Brothership dan in voorgaande delen, is dat Luigi ditmaal deels AI-gestuurd is. Je kan hem nog steeds zelf laten springen zoals in de vorige Mario & Luigi-delen, maar vaak kan je hem bepaalde acties laten uitvoeren door één simpele knop , wat erg handig is. Toch is de AI niet helemaal perfect: als je bijvoorbeeld te ver van Luigi loopt, moet je geforceerd terug naar hem lopen. Dat is dan toch weer irritant.

Op de maat!

Brothership biedt voor ervaren spelers ook voldoende uitdaging. Hoewel het spel in het begin wat traag op gang komt, wordt het naarmate je verder komt leuker en uitdagender. Zoals in eerdere Mario & Luigi-RPG’s wordt de timing van je aanvallen en verdedigingen beloond: op het juiste moment op de knop drukken zorgt voor extra schade of voorkomt juist schade bij een aanval. Wat hierbij trouwens opvalt is dat Luigi deze keer niet met de B-knop acties kan kiezen in gevechten, zoals in de eerdere games het geval was, maar enkel de B-knop gebruikt in het uitvoeren van een aanval. Mijn muscle memory was dit niet gewend en vaak merkte ik dat ik de verkeerde knop indrukte hierdoor. Deze kleine aanpassing vergt wel gewenning.

De eenvoud van de beginlevels maakt al snel plaats voor geavanceerdere vijanden met complexe aanvallen, wat nauwkeurige timing vereist en soms tot frustratie kan leiden. De game biedt daarnaast diepgang door het gebruik van Battle Plugs (Strijdstekkers), speciale power-ups waarmee je aanvallen kunt aanpassen. De Battle Plugs kan je kopen met Sprite Bulbs die over de verschillende eilanden zijn verspreid en bieden bijvoorbeeld bonuskracht tegen bepaalde vijanden of geven status-effecten. Het is wel jammer dat deze optie pas later in de game beschikbaar komt, na ongeveer negen uur gameplay waarin ik ook al enkele sidequests had voltooid. Eerdere toegang tot deze optie had de strategieën vanaf het begin wat interessanter gemaakt.

Geen zinkend schip

De Nintendo Switch zit nu in zijn achtste jaar en dat begin je steeds vaker te merken. Ook Mario & Luigi: Brothership heeft geen zuivere framerates in het verhaal. Met regelmaat zag ik dat het spel ineens moeite kreeg en dat er haperingen waren in de overworld of gevechten. Dit is natuurlijk zonde want het spel ziet er erg leuk uit. De kleuren spatten van je scherm af, helemaal als je een Nintendo Switch OLED of OLED TV hebt. Jammer genoeg voelen de laadtijden soms erg lang aan, wat mij regelmatig uit de flow van het spel heeft gehaald. Qua muziek heb ik weinig te klagen. Ditmaal is niet Yoko Shimumura maar Hideki Sakamoto verantwoordelijk voor de soundtrack. Je kunt Sakamoto kennen van onder andere Lifelight van Super Smash Bros. Ultimate en enkele Pokémon Mystery Dungeon-titels. De muziek is catchy en sluit goed aan bij de sfeer van elk gebied en blijft boeiend om naar te luisteren.

Conclusie

Mario & Luigi: Brothership is een vermakelijke wedergeboorte voor de Mario & Luigi-franchise. Hoewel het geen nieuwe standaarden zet, voegt het een leuke, lichtere RPG-ervaring toe in de rijke wereld van Mario. De game biedt een mooie basis waar toekomstige delen op kunnen voortborduren. Als de technische problemen daarbij worden opgelost en het tempo wat wordt verbeterd, dan kan de serie een mooie toekomst tegemoet zien. De broers zijn echt terug en klaar voor nieuwe avonturen!

7.7

N1-score

  • + Leuke artstijl
  • + Catchy muziek
  • + Gevechtsysteem wordt steeds leuker naarmate je verder komt
  • - Technische performance
  • - Tempo van het spel
  • - Soms te veel uitleg

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Power Rangers: Rita’s Rewind niet meer vertraagd voor Switch

0

Nieuws Power Rangers: Rita's Rewind niet meer vertraagd voor Switch

05-12-2024

0

Dennis

Gratis DLC voor Shin Megami Tensei V: Vengeance

0

Nieuws Gratis DLC voor Shin Megami Tensei V: Vengeance

09-11-2024

0

Jeroen

Wat speel je dit weekend? [9 november]

2

Special Wat speel je dit weekend? [9 november]

09-11-2024

4

Erik

Discussieer met ons mee! 1

Yosher

9 nov 24 om 19:25

#14838‍

6269 XP | 1163 comments

Ik vind het tot nu toe een tof spel maar er zijn toch net wat te veel dingetjes die het plezier er wel een beetje uithalen. Bepaalde dingen voelen een beetje stijfjes aan, Luigi kiest de keuzes in gevechten niet met de B knop, laadtijden zijn te lang (vooral voor gevechten), er is geen level up stat-roulette, en het ziet er allemaal een beetje gewoontjes uit, Luigi voelt over het algemeen meer aan als een Paper Mario partner dan Luigi van Mario & Luigi (klinkt niet logisch, maar je snapt wel wat ik bedoel). De personages vind ik persoonlijk ook niet super interessant tot nu toe.

Ik ben nog niet ver, heb pas de eerste baas verslagen, en het zal vast nog leuker worden later. Ik heb er zeker plezier in! Het concept van eilanden weer met elkaar verbinden is leuk, en de gevechten (als ze eenmaal geladen zijn) zijn tof uitgewerkt en een genot om te spelen. Ik zou het tot nu toe een mager 7tje geven persoonlijk. Over het algemeen ben ik het dus wel zeker eens met de review!