Machi Koro met iedereen - Vele kaarten maken de stad

• 29 jul 24 om 16:30

• 0

Machi Koro is één van de leukste bordspellen in de afgelopen jaren. Met het simpele concept duurt het niet lang om een potje te starten en vervolgens te spelen. Je verdient munten, bouwt gebouwen en gebruikt deze gebouwen om nog meer munten te verdienen. Nu, vele jaren na zijn Nederlandse debuut in 2015, komt de Japanse ontwikkelaar Grounding met een nieuwe virtuele versie op de Nintendo Switch en Steam. Het resultaat is verrassend.

In Machi Koro gaan twee tot vier spelers de strijd aan door geld te verdienen, kaarten met gebouwen te kopen en zodanig hun kansen op overwinning uit te breiden. De verschillende kaarten vergroten de manieren waarop er geld geïnd kan worden, waardoor je nog meer gebouwen kunt aanschaffen. Zodra je genoeg geld op zak hebt, koop je een bezienswaardigheid. Drie of vier van deze kaarten zijn nodig om een overwinning te behalen, dus het managen van de portemonnee is cruciaal om je medespelers een stap voor te blijven. Deze bezienswaardigheden geven je ook extra opties zodat het behalen van de overwinning net wat makkelijker gaat. Een voorbeeld is dat je kunt besluiten om een dubbelsteen opnieuw te gooien. De effecten van de kaarten worden bepaald door de nummers die je rolt, dus een herkansing is mooi meegenomen.

Verzamel bezienswaardigheden en behaal de overwinning!

Zonder elk detail uit te lichten over hoe Machi Koro en het vervolg (ook beschikbaar in het spel) werken, dit is wat je ongeveer kunt verwachten: het is een strategisch spel dat scherpte vereist en waar je probeert de gebeurtenissen tot op zekere hoogte te voorspellen. Dat gaat nooit vanzelf en een beetje mazzel moet je zeker hebben, maar de onvoorspelbaarheid maakt het ook leuk. Het is simpel in opzet, maar uiteindelijk komt het erop neer dat je zelf buiten de lijntjes kleurt. Als speler moet je anticiperen op je tegenstander en nadenken hoe je ze wilt tegenwerken. Zelfs na uren non-stop gespeeld te hebben, gebeuren er steeds dingen waar je geen rekening mee houdt.

Digitale zekerheden
Hoe vertaalt Machi Koro zich tot een digitale versie? Verbazingwekkend goed. ‘Machi Koro met iedereen’ komt erg goed tot zijn recht op de Nintendo Switch, mede omdat het zowel met een controller als op het touchscreen gespeeld kan worden. Kaarten kies je met een knop of klik en dat werkt goed. Daar komt bij dat Machi Koro met iedereen de spelmechanieken op een vriendelijke manier uitlegt in het Nederlands. Ja, de game is speelbaar in onze moedertaal, wat niet geheel verbazend is gezien de populariteit van het fysieke spel. Het is wel belangrijk om te melden dat de correcte termen (uit het fysieke spel) worden gebruikt. Er zijn kloppende zinnen, woorden om te spammen in wedstrijden (inclusief ‘potverdorie’) en sterke taal wanneer er uitleg wordt gegeven. Het enige negatieve aspect is dat de plaatsing voor de woorden niet altijd even netjes blijkt. Woorden worden over twee regels verspreid en regelafbrekingen zijn niet altijd zorgvuldig. Toch heeft Grounding voor het overgrote deel een nette vertaling neergezet.

Een andere interessante bijkomstigheid zijn visitekaartjes. Als je met mensen via meerdere Nintendo Switch-systemen lokaal of online speelt, deel je een visitekaart. Je krijgt toegang tot hun statistieken, waarmee je uiteindelijk een ranglijst samenstelt van iedereens prestaties. Het verzamelen van de kaartjes is aan te bevelen, aangezien het je meer ervaringspunten oplevert na de potjes die je speelt. Door levels te stijgen ontvang je nieuwe emotes, opties voor de visitekaartjes, dobbelstenen, game setups en effectjes die je tijdens wedstrijden kunt gebruiken. Het is een goede reden om te blijven hangen en zo veel mogelijk te blijven spelen.

Het vervolg, Machi Koro 2, is ook van de partij.

De effecten kunnen hier en daar verwarrend overkomen. Tijdens de wedstrijden word je echt overladen met animaties en het enige punt wat hiermee wordt gemaakt is ”hey, kijk, dit is een digitale versie”. Je went eraan, maar voor sommige spelers kan het averechts werken. Vooral tijdens mijn lokale sessies had ik liever een optie gehad om ze helemaal uit te zetten. Online heb ik er, naar mijn idee, iets minder last van. Buiten dit gegeven om is Machi Koro met iedereen een kleurrijk spel met hele aanstekelijke deuntjes.

Zorgen over online
Machi Koro is uitermate prima te spelen alleen, lokaal op één Nintendo Switch of meerdere Nintendo Switch-systemen. Hoewel alleen spelen op papier niet leuk klinkt, hebben de CPU-tegenstanders eigen ideeën waardoor het blijft boeien. Toch zullen de meeste spelers zich willen wagen aan de online opties. Hoewel het allemaal goed werkt, had ik problemen met het vinden van tegenstanders. Machi Koro kent mogelijkheden voor willekeurige groepen, vrienden en zelfs wachtwoorden, maar er is nauwelijks iemand om langdurig te kunnen spelen. Het is mij gelukt om zo nu en dan mensen te vinden en daar heb ik zonder meer van genoten. Op langere termijn ziet het er echter niet positief uit. Als je niet van plan bent om het met mensen lokaal te spelen, weet dan wat je in huis haalt. Het helpt niet bepaald dat Machi Koro met iedereen best een hoog prijskaartje heeft.

Verzamel de kaarten en hark het grote geld binnen!

Machi Koro met iedereen is een goed spel, met genoeg content voor iedereen die de bordspellen een warm hart toedraagt. Een leuke reeks aan unlockables, aanstekelijke gameplay en een vrij verzorgde presentatie. Perfect is het niet; sommige teksten en effecten kunnen mooier, maar het blijft een genot om te spelen. Als je van plan bent om lokaal te spelen, dan zijn de uurtjes plezier zeker gegarandeerd. Minder zeker is de online multiplayer, want die ligt al op sterven, wat het moeilijk maakt om hem aan te bevelen voor een groter publiek. Solo kom je wel een eind mee, maar het voelt niet bepaald hetzelfde. Het is te hopen dat de developer Grounding meer spelers aan zich weet te binden, want wat zou een actieve community toch leuk zijn.

7.8

• + Vrij sterke vertaling
  • + Vermakelijke gameplay