Just Dance 2025 - Optimistisch, maar ook teleurgesteld

Eigenlijk kan Just Dance worden gezien als een dans-equivalent van de sportgames zoals FIFA, die elk jaar een nieuw spel krijgen. Jaarlijks wordt er een nieuwe versie van de serie uitgebracht met een aantal nieuwe nummers en wat andere min of meer verwaarloosbare veranderingen. Het spel, en daarmee ook het concept, blijft dus elk jaar precies hetzelfde. Althans, dit was zo, totdat Ubisoft vanaf Just Dance 2023 de jaarlijkse Just Dance refreshes onder de loep nam en totaal op zijn kop zette.

In plaats van jaarlijks een nieuwe game te introduceren, is er nu één centrale Just Dance-applicatie waar al jouw gekochte nummers in komen te staan. 2025 komt eraan, dus de jaarlijkse toevoeging aan nummers is weer in zicht. Als je in deze nummers geïnteresseerd bent, is er echter een kans dat er een groot verschil is in de veranderingen waarmee je te maken gaat krijgen, afhankelijk vanuit welk jaarlijkse Just Dance-spel je gaat upgraden. Als je vanaf Just Dance 2022 of ouder upgradet, kom je ineens voor een geheel veranderde Just Dance-applicatie te staan, terwijl je vrij weinig verandering ziet als je vanaf Just Dance 2023 of nieuwer upgradet. Daarom heb ik ervoor gekozen om een tweedelige review te maken die ingaat op beide kanten van het verhaal, zodat jij het deel kan lezen dat het beste bij jou past.

De review is verdeeld in twee delen. Als je upgradet vanaf Just Dance 2022 of ouder, of nog nooit een Just Dance-game hebt gespeeld, begin je bij deel 1. Na het lezen van deel 1 en de conclusie ben je klaar, je hoeft deel 2 dus niet te lezen. Als je upgradet vanaf Just Dance 2023 of nieuwer, begin je bij deel 2. Ook hier lees je de conclusie en ben je dan klaar, het lezen van deel 1 is dus niet nodig. Onderaan het artikel vind je het cijfer en de plus- en minpunten van het spel.

Deel 1: Je upgradet vanaf Just Dance 2022 of ouder / je hebt nog geen Just Dance-game gehad

De Just Dance-games zijn sinds 2023 dus heel wat veranderd. In voorgaande jaren (2022 en voorheen) maakte Ubisoft voor elk spel een aparte applicatie aan, waarin je de toegevoegde nummers van dat jaar en oudere nummers kon spelen. Dit concept is nu dus verwisseld door één centrale Just Dance-applicatie, waar al jouw vanaf Just Dance 2023 gekochte nummers in komen te staan. Je moet dus nog steeds de nummers van Just Dance 2023, 2024 en nu ook 2025 apart kopen om ze te kunnen spelen. Door deze verandering kan je gemakkelijk tussen de nummers uit verschillende jaren wisselen, zonder dat je van game hoeft te wisselen.

De ‘nieuwe’ Just Dance-applicatie heeft een nieuw ingedeeld gebruikersinterface, dat ik af en toe best verwarrend vond. Om te beginnen hebben we een vernieuwd thuis-menu, dat wel prima is ingericht met aanbevolen nummers, playlists en genres. Er is echter een ding aan het thuis-menu en ook de Just Dance-applicatie erg frustrerend, maar daar kom ik later in de review nog op terug. Als tweede is de zoekfunctie vernieuwd en verbeterd. Je kan nu naast het zoeken naar nummers of artiesten ook bepaalde genres, choreostijlen of stemmingen filteren. Verder zijn de afspeellijst- en avatar-menu’s vrijwel hetzelfde gebleven. Als laatste hebben we het nummers-menu, wat op een frustrerende manier is veranderd. In plaats van dat je direct bij de nummers komt die in je bezit zijn, moet je eerst nog langs een hele waslijst aan nummers uit verschillende genres scrollen. Hierdoor duurt het aanzienlijk langer voordat je bij de door jouw gekochte nummers bent, en omdat de applicatie vaak genoeg last heeft van vertragingen loopt de tijd die je kwijt bent alleen nog maar hoger op. Het laatste kopje dat je onder het nummers-menu vindt, zijn alle nummers die onder Just Dance Plus vallen.

Just Dance Plus? Eerder Just Dance Min

Ja, dat hoor je goed. Ook in de nieuwe Just Dance-applicatie heeft Ubisoft weer een betaald abonnement weten te verstoppen. Wat in Just Dance 2022 en ouder ‘Just Dance Unlimited’ was, is nu vervangen door ‘Just Dance Plus’. Met Just Dance Unlimited kreeg je via een betaald abonnement toegang tot meer dan 700 oude nummers. Just Dance Plus is in zijn kern eigenlijk precies hetzelfde. Je koopt het abonnement en krijgt toegang tot nummers uit Just Dance 2022 en ouder. Er is echter een verschil tussen de twee abonnementen. Aan Just Dance Plus worden steeds geremasterde versies van oude nummers toegevoegd. Hierdoor zien ze er beter uit en werken ze beter met de huidige versie van Just Dance.

Hoewel dit allemaal leuk en aardig klinkt, zit er best een groot nadeel aan Just Dance Plus. Omdat veel van de oudere nummers geremastered moeten worden, is de Just Dance Plus-catalogus een stuk kleiner dan die van Just Dance Unlimited was, en het gaat nog wel even duren voordat ze op hetzelfde niveau zitten. Gelukkig heb je met een Just Dance Plus-abonnement alsnog meer dan genoeg nummers om op te dansen, maar wat als je het abonnement niet hebt? Nou, dan weet de game je dit op heel veel frustrerende manieren aan te smeren.

Frustrerende layout en missende features

Weet je nog dat ik het had over een frustratie in het thuismenu van de applicatie? Dat komt door Just Dance Plus. Zodra je de game opstart, word je gebombardeerd met nummers waarvoor je een Plus-abonnement nodig hebt. Het hele thuisscherm staat vol er vol mee, en zelfs de aanbevolen afspeellijsten zijn niet te spelen zonder abonnement. Het is gewoon zo frustrerend om eerst door al deze betaalde nummers te moeten navigeren voordat je bij de nummers komt die je daadwerkelijk in je bezit hebt. Je wordt bijna vanzelf geneigd om het abonnement aan te schaffen. Dit is slim van Ubisoft, maar de focus zou eigenlijk op de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid moeten liggen. De huidige aanpak, met zoveel betaalde nummers en de vertragingen in de app, is echter niet vriendelijk

Verder is de befaamde World Dance Floor, waar je het online tegen honderden vreemden op de dansvloer kon opnemen, verdwenen. Gelukkig kan je nog wel gewoon met meerdere mensen op dezelfde console spelen of met drie vrienden online. Het jammere aan het online spelen is dat je zelfs als een van je vrienden in het bezit is van een Just Dance Plus-abonnement je nog steeds de Plus-nummers niet kunt spelen. Om dit te kunnen doen hebben alle vier de spelers een eigen Just Dance Plus-abonnement nodig. Gelukkig heeft Ubisoft ook een goede nieuwe feature weten toe te voegen: je kunt nu nummers downloaden om ze offline te spelen.

Just Dance 2025

Natuurlijk moeten we naast de nieuwe Just Dance-applicatie ook kijken naar de nieuwe nummers die je ontvangt als je Just Dance 2025 aanschaft. Wat overduidelijk was, is dat Ubisoft dit jaar heel erg de focus legt op het toevoegen van mainstream popmuziek, omdat dit vrijwel het meest populaire muziekgenre op aarde is. Zo worden er nummers zoals Exes van Tate McRae, Poker Face van Lady Gaga, Training Season van Dua Lipa, Espresso van Sabrina Carpenter en Lunch van Billie Eilish toegevoegd, die allemaal erg populair zijn. Dit jaar heeft dan ook een van de sterkste line-ups aan nummers ooit.

Dit jaar wordt de line-up versterkt met een nieuw ‘Artist Partnership’ met Ariana Grande. Dankzij deze samenwerking worden er vijf nieuwe nummers aan het spel toegevoegd: Yes, And?, The Boy is Mine, We Can’t Be Friends (Wait for Your Love), One Last Time, en Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored. Ik vind het geweldig dat een artiest zo in het zonnetje wordt gezet en hoop dat dit een jaarlijkse feature wordt.

Naast de nieuwe nummers zijn er bijna geen andere nieuwe features in Just Dance 2025. Ubisoft heeft zich vooral gericht op toegankelijkheid. Zo zijn er nummers toegevoegd die je ook zittend kunt dansen. Bovendien kunnen spelers in drie nummers—Poker Face, Basket Case en Yes, And?—hun eigen moeilijkheidsgraad kiezen. Dit betekent dat meerdere spelers tegelijkertijd hetzelfde nummer kunnen dansen, elk op hun eigen niveau.

Just Dance heeft sinds Just Dance 2023 heel wat veranderingen ondergaan. Met een nieuwe applicatie, nieuw betaald abonnement en nieuwe nummers hoopte Ubisoft een verse start te maken met de franchise, maar dat is niet helemaal gelukt. De applicatie kan wat verwarrend zijn en loopt vaak even vast. Daarnaast word je overal gebombardeerd met Just Dance Plus-nummers, wat erg frustrerend is. Gelukkig zijn de nummers die met Just Dance 2025 worden toegevoegd een stap in de goede richting. De line-up van dit jaar zit vol met bekende nummers waar je urenlang op kan dansen. In zijn kern blijft Just Dance dan gelukkig ook gewoon Just Dance: een leuke party game waarmee je op je lievelingsnummers kunt losgaan.

Deel 2: Je upgradet vanaf Just Dance 2023 of nieuwer

Het jaar van de popmuziek

Als je Just Dance 2023 of 2024 al in je bezit hebt, ben je al bekend met de nieuwe Just Dance-applicatie. Vrijwel de enige vernieuwing zijn dan ook de nummers. Ubisoft heeft dit jaar overduidelijk heel erg de focus gelegd op het toevoegen van mainstream popmuziek, omdat dit vrijwel het meest populaire muziekgenre op aarde is. Zo worden er nummers zoals Exes van Tate McRae, Poker Face van Lady Gaga, Training Season van Dua Lipa, Espresso van Sabrina Carpenter en Lunch van Billie Eilish toegevoegd, die allemaal erg populair zijn. Dit is dan ook een van de sterkste line-up aan nummers ooit.

Wat de line-up van dit jaar nog meer versterkt, is een nieuw geïntroduceerde ‘Artist Partnership’ met niemand anders dan Ariana Grande. In totaal worden er door deze samenwerking vijf nieuwe Ariana Grande nummers toegevoegd: Yes, And?, The Boy is Mine, We Can’t Be Friends (Wait for Your Love), One Last Time, Break up With Your Girlfriend, I’m Bored. Ik vind het idee van een ‘Artist Partnership’ waarin een bepaalde artiest in het zonnetje wordt gezet erg leuk bedacht en hoop zeker dat dit een jaarlijks terugkerende feature gaat worden.

Verder zijn er naast de nieuwe nummers bijna geen andere nieuwe features of veranderingen die met Just Dance 2025 meekomen. Het grootste deel van de nummers uit voorgaande jaren ligt nog steeds vergrendeld achter het betaalde Just Dance Plus-abonnement en de applicatie zelf loopt nog vaak genoeg vast. Het voornaamste waar Unisoft nog naar heeft gekeken zijn wat features die ervoor zorgen dat Just Dance toegankelijker wordt voor iedereen. Zo zijn er wat nummers toegevoegd die ook zittend te dansen zijn en kunnen spelers in drie nummers van Just Dance 2025 (Poker Face, Basket Case en Yes, And?) de moeilijkheidsgraad van hun voorkeur selecteren. Dit houdt in dat meerdere spelers tegelijkertijd op hetzelfde nummer kunnen spelen terwijl ze verschillende moeilijkheidsgraden geselecteerd hebben.

Hoewel Just Dance 2025 naast de nieuwe nummers geen andere grote features met zich meebrengt, is de line-up van dit jaar gelukkig een stap in de goede richting. Ubisoft heeft duidelijk de focus gelegd op het toevoegen van veel bekende (pop)nummers waar je urenlang op kan dansen. In zijn kern blijft Just Dance dan gelukkig ook gewoon Just Dance: een leuke party game waarmee je op je lievelingsnummers los kunt gaan. Het jammere is dat je voor alleen de nieuwe nummers 50 euro moet betalen. Als je nou echt een gigantisch grote fan bent van alle nummers die dit jaar worden toegevoegd, dan raad ik Just Dance 2025 zeker aan. Maar als je geen fan bent van popmuziek is het beter om dit jaar over te slaan.

6.8

• + 42 nieuwe nummers
  • + Sterke line-up met veel bekende hits
  • + ‘Artist Partnership’ met Ariana grande
  • + Nieuwe toegankelijkheids features
  • - Frustrerende en onduidelijke layout
  • - Just Dance Plus
  • - Beperkte online-modus
  • - Game loopt vaak vast

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0

Nieuws Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

17-10-2024

1

Fantasian laatste soundtrack voor componist Nobuo Uematsu

0

Nieuws Fantasian laatste soundtrack voor componist Nobuo Uematsu

16-10-2024

2

The Legend of Heroes: Trails through Daybreak II krijgt releasedatum

0

Nieuws The Legend of Heroes: Trails through Daybreak II krijgt releasedatum

15-10-2024

1

Discussieer met ons mee! 3

rob1N

2 dagen geleden

#14635‍

6065 XP | 1171 comments

ik heb gewoon 'mad respect' dat je überhaupt de moeite neemt om een review te schrijven voor deze troep, laat staan een tweedelige... Ik zie Just Dance (en andere dansspellen) altijd als suffe casual troep games die je enkel op een feestje speelt waarbij je toch je Switch al niet aanzet.

" - Game loopt vaak vast" haha classic Ubisoft rommel.

2 dagen geleden

#14637‍

4027 XP | 703 comments

idd, mooie serieuze review. Voor iets wat menig niet zo serieus zou durven te nemen Offline nummers spelen klinkt wel als een stap in de goede richting imo

Tamadachi

2 dagen geleden

#14638‍

5485 XP | 662 comments

Allereerst vind ik het slim bedacht om deze review voor zowel beginnende dansers als vaste megasterren op de dansvloer te schrijven want dat maakt nogal een groot verschil in ervaring. Ik behoor zelf tot de laatste categorie die Just Dance 2023 en 2024 Editions ook al in bezit heeft en je verwoord goed dat Just Dance 2025 Edition naast 41 nieuwe nummers (+ bijbehorende rewards) niet veel nieuws met zich meebrengt maar ik wil wel aanmerken dat er met recente update voor deze editie ook een shop met music packs zijn toegevoegd wat DLC pakketen zijn voor een stevige prijs van €10 per pakket. In ieder pakket dat je kan kopen zitten 6 nummers die je vanaf aanschaf offline kan spelen zonder dat je een Just Dance+ abbonement nodig hebt al vind je dezelfde nummer ook in het abbonement. Qua line-up van muzieknummers zou ik deze nieuwste editie nogal gemengd noemen want naast een hele sterke selectie van pop hits van de afgelopen jaren waarmee ik mij in het komende dansjaar weer flink mee ga vermaken zitten er ook behoorlijke dieptepunten in zoals de badkuip versie van Basket Case.