Jenny LeClue - Detectivú: intrige met een wrang randje

In een wereld waar mysterie en avontuur samenkomen, biedt Jenny LeClue – Detectivú op de Nintendo Switch een ervaring die zowel puzzelliefhebbers als verhalenfans kan bekoren. Dit charmante spel, ontwikkeld door Mografi, verscheen op de Switch in 2020, maar pas medio 2024 heb ik het kunnen spelen. Ik startte met enige scepsis aan het spel, maar werd  aangenaam verrast door de combinatie tussen narratief en point-and-click, die ik in andere spellen niet eerder ben tegengekomen, maar tegelijkertijd ook teleurgesteld. Waarom? Dat leg ik je graat uit!

Het verhaal begint met… de dood van Jenny?

Het verhaal volgt een ster uit de (in het spel) bekende boekenserie Jenny LeClue, een slimme en nieuwsgierige jonge detective die op zoek naar avontuur struikelt over een zaak die ver boven haar pet gaat. Als dochter van een wetenschapper en een ex-criminoloog lijkt Jenny’s honger naar mysterie niet uniek, maar wanneer ze verstrikt raakt in een web van misdaad, intriges en duistere (zelfs buitenaardse?!) geheimen, blijkt dat dit kleine meisje meer in haar mars heeft dan je vermoedt. De verhaallijn verrast elk hoofdstuk weer, wanneer we van de schrijver van het verhaal van Jenny LeClue springen naar het avontuur waar Jenny zich in begeeft.

Geen enkel detail ontgaat de jonge detective tijdens haar ondervragingen.

Simpel, maar uniek

De gameplay-formule is relatief simpel: het volgt de basisprincipes van de standaard point-and-click, maar met een sterkere focus op het narratieve element en minder op de juiste combinatie van interactieve elementen op je scherm. Dit kan wat repetitief aanvoelen; je klikt immers steeds op dezelfde elementen, die al voordat je zelf op onderzoek kunt uitgaan op het scherm worden gehighlight. Ook hebben de keuzes die je maakt tijdens het verhaal vrijwel geen impact op de uitkomst van het verhaal, wat ik in sommige gevallen een gemiste kans vindt. Toch bevat het spel ook genoeg verrassingselementen, zoals het per ongeluk snel heen en weer rennen op een scherm dat ervoor zorgt dat je in een ogenschijnlijk onmogelijke situatie ineens toch vooruitgang kunt boeken. Ik zal geen spoilers geven, maar kleine elementen als dit toveren toch altijd een glimlach op mijn gezicht.

Keuzes die je maakt hebben helaas niet altijd een impact op het verhaal.

Schijn bedriegt

Wat Jenny LeClue bijzonder maakt, is de manier waarop het klassieke detective-genre wordt gemengd met een frisse, interactieve aanpak. De grafische stijl, die doet denken aan een levendig geïllustreerd boek, brengt de wereld van Jenny tot leven met een prachtige, handgetekende esthetiek. Atmosfeer wordt treffend gecreëerd wanneer grafische elementen met audio worden gecombineerd. Voor een spel dat in eerste instantie een vrij kinderlijke indruk op me maakte, was ik aangenaam verrast door de hoeveelheid (donkere) humor en complexe thema’s die worden aangesneden. De diepgang van de verhaallijn, met verrassende wendingen en scherpzinnige dialogen zijn de reden dat het spel me heeft kunnen blijven boeien tot het einde. Een sterk kritische noot die ik hier wel bij moet plaatsen, is dat de ontwikkelaar veel vragen onbeantwoord laat en het einde van het spel heel abrupt voelt. Wellicht voor velen een knipoog naar een tweede deel, maar voor mij laat het me op sommige vlakken toch wat onbevredigd achter.

De combinatie van hoog contrast met kinderlijke illustraties maakt elk frame tot een plaatje.

Jenny LeClue – Detectivú is een verrassende combinatie van mysterie en avontuur die ik elke liefhebber van puzzelspellen of story-driven games kan aanraden. Het biedt een meeslepende maar grappige verhaallijn, visueel verfrissende graphics en een sfeer die je blijft boeien. Het is kort maar krachtig, en vanwege het feit dat dit spel met regelmaat in de Nintendo eShop sale verkrijgbaar is voor minder dan een paar euro (op moment van deze review zelfs maar €2,99!), kan ik je zeker aanraden het een kans te geven. Hoewel het einde van het spel voor mij een negatieve bijsmaak aan de speelervaring geeft, vind ik het een goede keuze om uit je game-winterslaap te ontwaken en zonder al te veel complexiteit of behendigheid je Nintendo Switch weer op te pakken.

6.8

• + Unieke grafische stijl
  • + Meeslepend verhaal vol (donkere) humor
  • - Eentonige puzzels
  • - De meeste keuzes van de speler hebben geen impact op de ontknoping
  • - Abrupt en onbevredigend einde

Over Karlijn

Karlijn, afkomstig uit het zonnige zuiden van Nederland, is helemaal in haar element als het gaat om mystery adventures, verhaalgedreven titels en detective spellen. Backseat-gamen bij Tomb Raider op (iets te) jonge leeftijd en op de achterbank van de auto Pokémon Crystal op de GameBoy Color spelen hebben het fundament voor haar gameliefde gelegd, die alleen maar groter is geworden met de jaren.

Lees meer over Karlijn

Foto’s Nintendo Switch 2-prototype mogelijk gelekt

0