Ontwikkelaar Tokyo RPG Factory is enkele jaren geleden opgericht door Square Enix om Project Setsuna, dat ondertussen omgedoopt is tot I Am Setsuna, te ontwikkelen. De game verscheen begin 2016 in Japan en in juli vorig jaar konden gamers wereldwijd op PlayStation 4 en Windows met dit interessante project aan de slag. Met I Am Setsuna wil Square Enix het gevoel van de gouden tijd van klassieke RPG’s, de jaren ’90, terugbrengen. Gelukkig mogen wij dit gevoel nu ook ervaren op de Nintendo Switch. Komt dat gevoel 20 jaar later echter nog wel tot zijn recht?
I Am Setsuna is een Japanse Role-Playing Game die teruggaat naar de roots van het genre. De ontwikkelaars hebben duidelijk inspiratie gehaald uit de eerste Final Fantasy-games en de basis van het gevechtssysteem komt regelrecht uit, een van de beste JRPG’s ooit gemaakt, Chrono Trigger. Zodoende vind je in I Am Setsuna een “Active Time”-gevechtssysteem terug. Dit betekent dat een gevecht in principe altijd doorgaat in tegenstelling tot het bekende “turn-based”-gevechtssysteem dat vroeger de meeste JRPG’s sierde. Dit is overigens in de opties wel uit te zetten zodat de tijd even stilstaat als je een aanval gaat selecteren: een fijne optie als je het spel net leert kennen. Ten opzichte van andere JRPG’s is I Am Setsuna wel redelijk kort. In een kleine twintig uur heb je het einde wel bereikt. Dit verklaart echter ook direct het zachte prijsje dat de game kent en het is ook wel eens een keer prettig om niet 60 tot 100 uur te moeten besteden om het einde van een JRPG te bereiken. In het westen is I Am Setsuna niet verschenen voor PlayStation Vita, terwijl het spel erg geschikt is voor korte speelsessies. Het is dan ook fijn dat we de game met de Nintendo Switch nu ook onderweg kunnen ervaren.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!