I Am Setsuna

Ontwikkelaar Tokyo RPG Factory is enkele jaren geleden opgericht door Square Enix om Project Setsuna, dat ondertussen omgedoopt is tot I Am Setsuna, te ontwikkelen. De game verscheen begin 2016 in Japan en in juli vorig jaar konden gamers wereldwijd op PlayStation 4 en Windows met dit interessante project aan de slag. Met I Am Setsuna wil Square Enix het gevoel van de gouden tijd van klassieke RPG’s, de jaren ’90, terugbrengen. Gelukkig mogen wij dit gevoel nu ook ervaren op de Nintendo Switch. Komt dat gevoel 20 jaar later echter nog wel tot zijn recht?

I Am Setsuna is een Japanse Role-Playing Game die teruggaat naar de roots van het genre. De ontwikkelaars hebben duidelijk inspiratie gehaald uit de eerste Final Fantasy-games en de basis van het gevechtssysteem komt regelrecht uit, een van de beste JRPG’s ooit gemaakt, Chrono Trigger. Zodoende vind je in I Am Setsuna een “Active Time”-gevechtssysteem terug. Dit betekent dat een gevecht in principe altijd doorgaat in tegenstelling tot het bekende “turn-based”-gevechtssysteem dat vroeger de meeste JRPG’s sierde. Dit is overigens in de opties wel uit te zetten zodat de tijd even stilstaat als je een aanval gaat selecteren: een fijne optie als je het spel net leert kennen. Ten opzichte van andere JRPG’s is I Am Setsuna wel redelijk kort. In een kleine twintig uur heb je het einde wel bereikt. Dit verklaart echter ook direct het zachte prijsje dat de game kent en het is ook wel eens een keer prettig om niet 60 tot 100 uur te moeten besteden om het einde van een JRPG te bereiken. In het westen is I Am Setsuna niet verschenen voor PlayStation Vita, terwijl het spel erg geschikt is voor korte speelsessies. Het is dan ook fijn dat we de game met de Nintendo Switch nu ook onderweg kunnen ervaren.

Setsuna

Losjes vertaalt Setsuna naar bedroefdheid en dat is precies wat de ontwikkelaars met deze game willen vertellen, een bedroefd verhaal. In de wereld van I Am Setsuna worden al honderden jaren jonge meisjes gekozen als offer om de monsters. Ditmaal is de tijd helaas gekomen voor Setsuna! Het verhaal begint bij de huurling Endir, die “jij” speelt, die de opdracht krijgt om Setsuna te vermoorden. Je komt er echter al snel achter dat Setsuna het offer is en dat haar leven zodoende toch al tot een einde gaat komen. Setsuna weet Endir om te praten om haar te beschermen tot het einde van haar leven. Dit is de start van een somber avontuur waarbij je enkele interessante figuren tegenkomt. Zo zijn er in totaal zeven speelbare personages met ieder hun eigen achtergrondverhaal. Dit alles samen maakt I Am Setsuna tot een interessant maar droevig verhaal waarin veel aspecten van de oude klassieke JRPG’s terug te vinden zijn. Is het echt uniek? Nee, dat niet per se maar Tokyo RPG Factory weet het gevoel uit de jaren ’90 zeker goed terug te brengen en dat is precies waarvoor Square Enix dit project leven heeft ingeblazen.

De treurige wereld

De wereld van I Am Setsuna straalt een sterke sfeer uit, onder meer dankzij de overal aanwezige sneeuw. Ook de heerlijke, maar wederom ietwat bedroevende, pianomuziekjes dragen perfect bij aan de sfeer die het spel neerzet zonder dat ze vervelen. Dit alles maakt je nieuwsgierig naar het einde. Is er toch nog een goed einde? Wie is Endir precies? Wat zal er gebeuren met Setsuna? Eindigt haar leven echt om de wereld te redden? Deze vragen spelen continu in je hoofd en het einde beantwoordt helaas niet al je vragen.

Chrono Trigger

Door het “Active Time”-gevechtssysteem doet de game gelukkig direct denken aan Chrono Trigger. Zo keren combo’s terug en kunnen vijanden je blijven aanvallen als je besluit niets te doen. De toevoeging van Momentum verbetert het gevechtssysteem toch aanzienlijk. Tijdens de gevechten heb je de zogenaamde ATB-gauge die eenmaal gevuld toegang geeft tot een momentum. Door tijdens een aanval op de juiste knop te drukken ontvang je een speciaal effect om bijvoorbeeld je verdedigingskracht te verbeteren of extra schade toe te delen. Dit voegt een erg welkome nieuwe dynamiek toe aan gevechten.

Verder zit er ook veel diepgang in het opbouwen van de zeven verschillende personages. Ieder personage heeft zijn of haar eigen wapen en bijbehorende vaardigheden om tijdens de gevechten te gebruiken. Deze aanvallen speel je vrij door de bijbehorende Spritnites te maken. Dit doe je door specifieke monsters te verslaan die de “ingrediënten” achterlaten. Door de diepgang in het systeem kun je aardig wat tijd spenderen aan het verbeteren van je team, dat tijdens de gevechten uit drie personages mag bestaan. Dit hoort in elke JRPG thuis!

Jou ken ik al!

Helaas kampt het spel ook met wat minpunten. Ondanks de prachtige vormgeving, keren dezelfde achtergronden, omgevingen en ook monsters helaas veelvuldig terug. De eerste uren kijk je je ogen uit, maar daarna denk je vaak: “Hey, jou ken ik al!”. Verder bieden alle gevechten buiten de baasgevechten om nauwelijks uitdaging. Je kunt het gevechtssysteem makkelijk voor je laten werken waardoor je alle vijanden in de eerste ronde al kunt omleggen. Alleen optionele baasgevechten, bestaand uit versterkte reguliere vijanden, maken het je nog enigszins moeilijk. Verder zijn de baasgevechten weinig memorabel en dienen ze alleen als oponthoud. De meeste baasgevechten hebben in die zin niets te maken met de voortgang van het verhaal. Ook de side-quests die verder in gaan op de verschillende personages zijn te goed verstopt. Na het uitspelen van het spel was ik er niet één tegengekomen! Als je ze weet te vinden, kunnen de zijverhaaltjes interessante achtergrondinformatie over de verschillende personages geven.

Conclusie

I Am Setsuna vertelt het sombere verhaal van Setsuna die het einde van haar leven tegemoet gaat. Met de schitterende vormgeving en de bijpassende pianomuziek weet Tokyo RPG Factory een droevige sfeer neer te zetten. Het moeilijkheidsniveau daagt je nooit écht uit en het spel hergebruikt op een bepaald moment té veel visuals. Verder zijn de side-quests, die verdieping bieden op het verhaal, te goed verstopt waardoor je ze waarschijnlijk niet tegen gaat komen. Met de verbeteringen aan het “Active Time”-gevechtssysteem, dat rechtstreeks uit Chrono Trigger komt, weet I Am Setsuna het oude klassieke RPG-gevoel goed neer te zetten maar dan wel met een frisse wind. We mogen hopen dat de Tokyo RPG Factory de kleine kritieken ter harte neemt en dit bij een volgende titel verbetert.

8.5

N1-score

  • + Droevige sfeer komt perfect uit de verf
  • + Verbetering van het “Active Time”-gevechtssysteem
  • + Schitterend vormgegeven
  • - Te veel visuals worden hergebruikt
  • - Moeilijkheidsniveau ligt te laag
  • - De side-quests zijn te goed verstopt

Like dit bericht:

Recente artikelen

Gerucht: meerdere grote talenten lijken PlatinumGames verlaten te hebben

3

Nieuws Gerucht: meerdere grote talenten lijken PlatinumGames verlaten te hebben

13-12-2024

1

Rik

Snake Pass

0

Review Snake Pass

15-04-2017

0

Daan

Anarchistische media in de gamewereld

0

Column Anarchistische media in de gamewereld

05-04-2017

0

Redactie

Reageer als eerste!