Ik heb niet altijd de meest doorsnee smaak in games. Ik kan enorm genieten van een nieuwe Zelda of Mario-game, maar graag zoek ik de grenzen op van wat videogames kunnen zijn. Sommige spelers hebben een afkeer van narratieve genres als ‘walking simulators’ en dat begrijp ik in zekere zin wel. Desondanks zijn dit vaak de games die hun regels en speltechnieken op een alternatieve manier inzetten om een speler mee te voeren in een persoonlijk verhaal. Toch heb ik zo ook mijn grenzen. Waar ik had gehoopt dat Heaven’s Vault met zijn bijzondere uitgangspunt mij iets heel nieuws zou laten beleven, werden het trage tempo en kleine irritaties mij toch te veel. Dit is niet eentje voor in de geschiedenisboekjes.
In dit science-fiction avontuur speel je als de archeologe Aliya waarin je in opdracht van een universitaire professor op zoek gaat naar een vermiste collega. Tijdens de zoektocht wordt ze bijgestaan door Six, een robot waarvan Aliya niet helemaal weet of ze deze moet vertrouwen. In haar zeilschip de Nightingale. reis je over de wonderlijke rivieren van de Nebula en probeer je te ontdekken wat er met je collega is gebeurd. Het spel gebruikt een unieke stijl, waarbij handgetekende 2D tekeningen samenvallen met de 3D gerenderde wereld. Ondertussen vertaal je de verloren taal van de ancients. Ja, je leest het goed. Je bent zelf verantwoordelijk voor de interpretatie van de oude beschaving waar Aliya onderzoek naar doet. Aan de hand van contextuele aanwijzingen en het herkennen van tekens probeer je de oude teksten van de Ancients te vertalen en te ontdekken wat er met hun samenleving is gebeurd. Het graven naar een verloren taal is een leuke bezigheid, maar de andere elementen laten helaas te wensen over.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!