Gundam Breaker 4 - Slash tot je niet meer kan

• 10 sep 24 om 09:00

• 0

Gundam. De gigantische mecha-serie met zijn anime, manga, films, video games en uiteraard de Gunpla bouwsets. Generaties lang heeft de sciencefiction-franchise mensen weten te boeien met zijn gelikte designs. Het kent een militair karakter, maar door zijn kleurrijke vertoning weet Gundam de mensen net iets meer te raken. Toch is niet alles wat Gundam aanraakt goed. De recente videospellen stelden, in alle eerlijkheid, teleur: New Gundam Breaker was daarbij het absolute dieptepunt. Nu heeft Bandai Namco het aangedurfd om een nieuw deel uit te brengen. Gundam Breaker 4 is de eerste klassieke Gundam Breaker-release in acht jaar tijd. Daarnaast is de game wereldwijd verkrijgbaar, dus voor de makers staat er aardig wat spanning op. Voor ons is slechts één vraag interessant: hoe speelt dit spel nou eigenlijk? Het antwoord is iets gecompliceerder dan je zou denken.

Normaliter begin ik een recensie met een uitleg over het verhaal, maar heel eerlijk? Het doet er niet toe. Je speelt een versie van jezelf die Gundam Breaker 4 speelt terwijl je Gundam Breaker 4 speelt. De speler maakt vrienden in AI-gestuurde ‘online’ sessies, om vervolgens met deze nep mensen een clan te starten. Jij en deze ”vrienden” bouwen langzamerhand een reputatie op en banen jullie zelf een weg naar kwalificatie voor een groot toernooi. Tja, uiteindelijk speel je dit soort games voor de gameplay, maar toch voelt het alsof het verhaal iets meer had kunnen zijn. Er is geen motivatie buiten het feit dat je met Gunpla aan het vechten bent. En misschien is dat genoeg voor de meeste liefhebbers. Toch moet het genoemd worden: het geheel voelt veel te meta zonder een goede uitleg waarom.

Slash, dash en crash!

Gameplay ten top
De gameplay is reden waarom je Gundam Breaker 4 zou spelen. En dit bedoel ik niet op een grappige manier, want het spel zit op dit punt oprecht heel sterk in elkaar. De beste omschrijving die ik kan geven is een 3D-versie van een beat’em up met elementen van een hack ‘n’ slash. De gameplay heeft een andere insteek dan de eerste, maar meer diepgang dan de laatste. Je kunt vier wapens aan de Gunpla monteren en er twee tegelijkertijd hanteren. Omdat er duizenden combinaties mogelijk zijn om jouw robot naar jouw smaak af te stellen, is alle experimentatie overweldigend. Ik werd aangemoedigd om in de menu’s te duiken, onderdelen aan te passen en gewoon te zien waar het schip strand. De builds die je maakt zijn de jouwe en de mensen waarmee je speelt proberen een andere insteek te vinden. Vooral als je met het internet verbonden bent, zie je hoe andere (echte, niet AI-gestuurde spelers) hun robots op elk punt tweaken. Dat alleen al is de hele dikke pret.

Dan begin je echter met het spelen van de missies. Ik was bijzonder onder de indruk van hoeveel variatie er zich in de missies bevond. Sommige opdrachten hebben een focus op het vechten, terwijl anderen zich richten op verdediging of hechte teamplay. Grote vijanden komen dan tevoorschijn en je moet daar als team mee aan de haal. Hoewel je Gundam Breaker 4 met AI-personages kunt spelen, is het ten zeerste aan te raden om online te gaan. Je krijgt daardoor een idee van hoe andere Gundam-spelers denken, wat je op een gegeven moment verder kan helpen. Daarnaast is het zo dat de CPU’s niet altijd even slim omgaan met OP en EX skills. Dit zijn speciale aanvallen of verdedigingsmechanismen waarmee je een gevecht naar jouw hand kan zetten. Je kunt ze slechts gelimiteerd inzetten en de AI ging daar echt heel laconiek mee om. Niet aan te bevelen dus.

Een ander briljant gegeven wat betreft gameplay zijn de twee combo meters. De eerste gaat omhoog bij elke rake klap, terwijl de ander omhoog schiet als je een tegenstander uitschakelt. Door de meters naar bepaalde niveaus te tillen, ontgrendel je elementen die je continu krachtiger maken. Zo is het mogelijk om cooldowns van bepaalde aanvallen te halveren, waardoor je ook aangemoedigd wordt om te blijven strijden. Hoewel precisie een belangrijke factor is in de meeste actiespellen, voelt Gundam Breaker 4 juist gericht op de snelheid. Het houdt de missies die je speelt ongelooflijk fris. Daarnaast heb je altijd een simpel doel in het vooruitzicht, waardoor op adem komen er niet gelijk bij is. Voor de liefhebber is er niets beter.

Wat vind je deze kit? Te chic?

Niet alles is klasse
Het enige punt wat al deze goede elementen ontkracht is het grinden voor onderdelen. Met vele unieke kitjes om op te pikken, wil je natuurlijk gaan voor jouw ultieme set-up. Het vervelende is dat je niet precies weet wát je als beloning krijgt na een missie. Ik heb missies meerdere keren moeten doorlopen, puur om een bepaalde uitrusting te krijgen. Grinding is iets wat je in de meeste games tegenkomt, maar ik vind dat Gundam Breaker 4 hier veel te ver in gaat. Daardoor voelt het soms vervelend om het spel te spelen, wat mij nou niet helemaal de bedoeling lijkt.

Over het algemeen loopt Gundam Breaker 4 prima op de Nintendo Switch. De omgevingen voelen hier en daar wat leeg met textures die soms wat lelijk uit de hoek komen. Ik was daarom best verbaasd dat de game niet op 30 frames per seconde draaide, want gevoelsmatig is er nou ook weer niet zo veel gaande onder de motorkap van jouw Switch. De modellen van de Gunpla waren wel echt op en top. Toch een kleine kanttekening: verwacht niet dat je veel zult lezen op het handheldscherm van de Nintendo Switch. Het lettertype van dienst is toch wat klein.

Als je het leuk vindt om met anderen op avontuur te gaan, dan is Gundam Breaker 4 echt de moeite waard. Met vele missies en uiterst vermakelijke gameplay wist de game mij tot het einde te boeien. Daarnaast is er genoeg aanwezig om het spel een beetje je eigen te maken. Maar niet alles is fantastisch. De verhaalmodus is compleet verwaarloosbaar en het vele grinden is soms frustrerend. Je hebt simpelweg te weinig controle over welke onderdelen je verdient na een missie. De visuele presentatie is prima, al voelt het hier en daar wat leegjes aan. Maar uiteindelijk heeft Bandai Namco Studios wel weer een Gundam-game weten neer te zetten. Na zo lang wachten is dat op zich ook een pluim waard.

7.5

• + Super gelikte gameplay
  • + Aanstekelijke missies