MySims Cozy Bundle - Gekleurd door nostalgie

  • Review

  • 27 nov 24 om 14:00

  • Karina

  • 0

Het voelt bijna als een tijdmachine: de My Sims Cozy Bundle brengt me terug naar mijn jeugd met de originele My Sims en biedt me ook de kans om eindelijk de Middeleeuwse versie te spelen, die ik destijds heb gemist. Als liefhebber van cozy games, van populaire titels zoals Stardew Valley en Animal Crossing tot nieuwere ontdekkingen zoals Fields of Mistria, heb ik altijd genoten van hoe My Sims perfect in deze categorie past. Het idee om terug te keren naar deze vrolijke, creatieve werelden was onweerstaanbaar. Maar terwijl ik me vol nostalgie in deze bundel stortte, vroeg ik me af: hoe goed houden deze spellen stand in 2024? EA heeft deze kleurrijke titels samengebracht in een pakket dat fans zeker zal aanspreken. Maar biedt het meer dan een nostalgische ervaring? Laten we dat samen ontdekken!

In het eerste spel van de bundel, My Sims, begin ik in een stadje dat ooit floreerde. Een meester in het gebruik van ‘Essences’—magische elementen die de stad levendig en kleurrijk maakten—is vertrokken. Na zijn vertrek raakte de stad in verval en de bewoners verloren hun enthousiasme en vertrokken. Nu is het aan mij om Essences te verzamelen en de stad weer tot leven te wekken. Mijn missie draait om creativiteit en herstel. Ik bouw huizen, maak meubels en trek nieuwe bewoners aan om de charme van het stadje stap voor stap te herstellen. Terwijl ik de stad opbouw, groeit ook de reputatie. Dit trekt meer Sims aan om zich te vestigen.

My Sims Cozy Bundle nintendo switch screenshot

Wat dit spel uniek maakt, is de aanmoediging om mijn creativiteit te gebruiken. Elk meubelstuk, elke decoratie en elk gebouw dat ik maak, voegt een persoonlijk tintje toe aan de stad. Hoewel het verhaal eenvoudig blijft – vergelijkbaar met Animal Crossing waar je een verlaten dorp nieuw leven inblaast – biedt het een charmante achtergrond voor de creatieve vrijheid die centraal staat.

Terug in de tijd: creativiteit en eenvoud

Het avontuur begint met de introductievideo van de originele Wii-versie. Hoewel de kwaliteit gedateerd is, brengt het een nostalgisch gevoel dat me meteen terugbracht naar mijn eerste speelervaring. Vanaf dat moment duik ik een kleurrijke en vrolijke wereld in.

De gameplay is toegankelijk en simplistisch, wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn. Het spel is oorspronkelijk ontworpen voor een heel jong publiek. Dit merk je aan de eenvoudige minigames en automatische camerabewegingen. Bijvoorbeeld, bij het vissen beweeg ik mijn dobber naar de schaduw van een vis en druk ik op een knop als hij onder water duikt. Of bij het schatten zoeken met een Essence-detector, waarbij kleuren warmer worden naarmate ik dichterbij kom. Het verzamelen van deze Essences is essentieel voor het bouwen en decoreren, maar kan soms repetitief aanvoelen.

Op de Switch is het gebruik van het touchscreen in handheldmodus absoluut aan te raden. Het alternatief is de R3-stick om een handachtige cursor over het scherm te bewegen en dat voelt erg onhandig. Vooral wanneer ik materiaal precies op de juiste plaats wil klikken en dit steeds niet lukt, kan dit frustrerend zijn. Gelukkig maken de meegeleverde blueprints het bouwen eenvoudiger en toegankelijker. Het biedt bovendien de vrijheid om mijn eigen creativiteit toe te passen, waardoor ik niet volledig afhankelijk ben van de blauwdrukken. De blokjes klikken soepel aan elkaar, alsof ik met Lego speel, wat het bouwen extra leuk maakt.

Hoewel de controls niet perfect zijn – de automatische camera en het ontbreken van instellingen blijven een nadeel – compenseert het bouwsysteem deze tekortkomingen deels. Met duidelijke richtlijnen en limieten biedt het mij, iemand die normaal niet van bouwen houdt, een toegankelijke start zonder overweldigd te raken. Dit gaf mij de kans om creatiever te worden en uiteindelijk meer plezier aan het proces te beleven.

My Sims Cozy Bundle nintendo switch screenshot

Het doel van het spel is simpel: de reputatie van mijn stad verhogen tot een vijfsterrenstad. Dit doe ik door opdrachten van bewoners uit te voeren, zoals meubels maken en huizen decoreren. Dit verhoogt de reputatie, trekt nieuwe bewoners aan, en ontgrendelt nieuwe gebieden. Het is een leuke progressie die mij steeds nieuwe doelen geeft. Wat ik charmant vind, is hoe de NPC’s reageren op de meubels die ik plaats. Dit geeft de wereld een levendig gevoel en laat zien dat mijn creaties echt impact hebben. Meubels en gebouwen zijn te personaliseren door ze te verven met essences, wat zorgt voor creatieve vrijheid. Hoewel de texturen soms zichtbare naden vertonen, blijft het een leuke manier om eigen stijl toe te voegen en de stad een unieke uitstraling te geven.

My Sims Kingdom: middeleeuwse charme

In het tweede spel, My Sims Kingdom, stap ik in een middeleeuwse setting en krijg ik de taak om King Roland te helpen zijn koninkrijk te herstellen. Het koninkrijk is in verval geraakt, en ik reis naar verschillende eilanden om problemen op te lossen waarmee de bewoners worstelen. Tijdens mijn reis ontmoet ik een bont gezelschap aan personages, elk met hun eigen unieke verzoeken en uitdagingen. Wat ik meteen opmerkte, is dat dit spel veel meer gefocust is op het verhaal dan zijn voorganger.

De reis door het koninkrijk voelt ook meer als een ontdekkingstocht. Elk eiland dat ik bezoek, heeft een eigen thema en sfeer, wat voor veel variatie zorgt. Gaandeweg ontgrendelen nieuwe eilanden met unieke uitdagingen, verhalen en bewoners. Dit geeft het spel een gestructureerd gevoel en maakt het iets meer verhaalgedreven dan het originele My Sims. Als jij geniet van een mix tussen casual verkennen en bouwen, dan is My Sims Kingdom een aanrader.

Wat het extra leuk maakt, is hoe bekende personages uit My Sims hier opnieuw verschijnen, maar met totaal andere levens. Een gamer uit het eerste spel is nu bijvoorbeeld een astronaut die ik moet helpen. Deze grappige veranderingen geven het spel een frisse dynamiek en een leuke twist voor spelers die bekend zijn met de originele personages. Ofwel zijn de developers gewoon lui?

Diepgang en verbeteringen in de gameplay

Waar het originele My Sims draaide om het opbouwen van mijn eigen stadje, legt My Sims Kingdom de nadruk op verkenning en het voltooien van queesten. De verschillende eilanden en opdrachten geven het spel een andere dynamiek dan het eerste, meer sandbox-achtige deel. Het draait nog steeds om het bouwen van gebouwen en meubels, maar dit proces voelt creatiever aan door de toevoeging van puzzels en nieuwe gameplay-elementen.

Deze variatie in de eilanden is één van de hoogtepunten. Elk eiland heeft een eigen thema en sfeer, van een tropisch paradijs tot een sprookjesachtig bos. Het ontdekken van deze eilanden en het voltooien van de bijbehorende queesten gaf me echt het gevoel dat ik vooruitgang boekte in het spel.

Een ander groot verschil is de grotere hoeveelheid verhaal. In plaats van alleen taken van bewoners uit te voeren, voltooi ik echte queesten die vaak meer context en achtergrond hebben. Ik bouw bijvoorbeeld een irrigatiesysteem voor een boerderij met waterpijpen, of ik help een eiland van elektriciteit te voorzien door buizen en draden aan te leggen. Deze puzzels voegen variatie toe aan de gameplay en maakten het een veel interessantere ervaring.

De minigames uit het eerste spel zijn terug, maar met een extra toevoeging. Naast het schatgraven en vissen, kan ik nu ook mijnen, waarbij ik met een pickaxe moet slaan tot ik een warme kleur zie en de zwakke plek van de steen ontdek. Dit is nog steeds simpel, maar het biedt net wat meer afwisseling en past goed bij de middeleeuwse setting.

Strategisch plannen en verbeterde controls

Wat mij ook opviel, is hoe het gebruik van mana het spel strategischer maakt. In tegenstelling tot het eerste spel, waarin ik eindeloos kon bouwen, gebruik ik in My Sims Kingdom mana om dingen te bouwen. Dit betekent dat ik goed moet plannen wat ik bouw. Deze toevoeging gaf het spel meer diepgang en zorgde ervoor dat ik mijn keuzes bewuster maakte.

Het bouwen zelf is ook verbeterd! Ik kan eindelijk een stap terugzetten als ik een fout maak! Dit klinkt misschien als een kleine verandering, maar het maakte een enorm verschil. In het eerste spel kon een foutje betekenen dat ik helemaal opnieuw moest beginnen, terwijl ik hier eenvoudig correcties kan doorvoeren. Weg frustratie! Al vind ik het jammer dat deze functie niet in My Sims werd toegevoegd voor de Switch.

De controls zijn ook iets beter, al blijven ze soms wat clunky. De automatische camera uit het eerste spel is verdwenen, wat een flinke verbetering is, maar de beperkte instellingen blijven een nadeel. Toch voelt het spel soepeler aan, vooral tijdens het bouwen en navigeren.

Beter, maar niet perfect

Wat ik echter jammer vind, is dat veel van de beperkingen van het eerste spel ook hier aanwezig zijn. De dialogen blijven simpel en flauw, maar grappig. De interacties met bewoners zijn leuk, maar bieden weinig diepgang. Het gebrek aan uitgebreide instellingen blijft een gemiste kans. Toch voelt het geheel beter gebalanceerd, en de toevoeging van nieuwe elementen zoals puzzels en mana geven het spel een eigen identiteit.

Beide spellen weten nog steeds een charmante en vrolijke sfeer neer te zetten, en dat is grotendeels te danken aan de muziek en de artstyle. De kleurrijke, cartooneske stijl is direct herkenbaar als een Sims-titel en vult de wereld met schattige personages en creatieve omgevingen.

Hoewel de graphics technisch wat verouderd zijn, sluit dit juist goed aan bij het nostalgische gevoel van de games. De muziek ondersteunt de gezellige sfeer van beide titels, al is een klein minpunt dat de soundtracks kort zijn en bij langere speelsessies merkbaar herhalen. Toch riep de muziek vaak herinneringen op aan hoe games vroeger klonken, wat een warm gevoel van nostalgie gaf.

Al met al vond ik My Sims Kingdom een meer afgeronde ervaring dan het originele spel. Het verhaal, de variatie in gameplay en de verbeteringen in de bouwmodus maken het tot mijn favoriet van de twee. Het gestructureerde ontwerp van My Sims Kingdom maakt het een meer samenhangende ervaring.

Soepele gameplay, beperkte taalondersteuning

De performance op de Switch verraste me positief. Beide spellen draaien soepel, zowel in handheld- als docked-modus, met slechts af en toe een kleine lagspike tijdens laadschermen. Ik heb bijna geen bugs gezien, op een paar teleporterende NPC’s na.

Wat me wel teleurstelde, was het gebrek aan een Nederlandse taaloptie. In de oude versies van My Sims was er een Nederlandse vertaling, wat het toegankelijk maakte voor jongere spelers. Het ontbreken hiervan in de Cozy Bundle voelt als een gemiste kans, zeker omdat het spel zich richt op jongere en nostalgische spelers.

Conclusie

My Sims Cozy Bundle biedt een mix van nostalgie en creatieve gameplay die zowel oude fans als nieuwe spelers kan aanspreken. Voor mij voelde het als een terugkeer naar een vertrouwde wereld, maar ook zonder die nostalgie biedt de bundel een charmante ervaring. De creatieve vrijheid in het bouwen en decoreren, gecombineerd met de vrolijke sfeer en de unieke Simlish-taal, geven de games hun herkenbare charme. Tegelijkertijd brengen de verhalende quests en variatie in My Sims Kingdom een frisse dynamiek ten opzichte van het sandbox-achtige My Sims. Toch is de bundel niet zonder gebreken: de controls kunnen frustrerend zijn, sommige gameplay-elementen voelen repetitief aan, en de beperkte taalopties maken het minder toegankelijk voor jongere spelers. Hoewel de muziek en graphics wat verouderd zijn, versterken ze de nostalgische charme en passen ze perfect bij de kleurrijke stijl. Of je nu een nieuwe speler bent of terugkeert naar een oude favoriet, deze bundel weet met zijn creatieve mogelijkheden en vrolijke sfeer genoeg te bieden om je een paar gezellige uren te bezorgen.

7

N1-score

  • + Gekleurd door nostalgie
  • + Ruime creatieve vrijheid voor bouwen en personaliseren
  • + My Sims Kingdom introduceert verhaalgedreven gameplay met quests
  • + Verbeterde bouwmechanismen in Kingdom voor minder frustratie
  • + Vloeiende prestaties op de Switch
  • + Sfeervolle art en muziek
  • - Geen Nederlandse taaloptie
  • - Besturing kan frustrerend zijn
  • - Repetitief verzamelen van essences kan eentonig worden
  • - Verouderde graphics, ondanks de charmante stijl
  • - Korte, snel herhalende muziektracks kunnen storend zijn bij lang spelen

Like dit bericht:

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Recente artikelen

Power Rangers: Rita’s Rewind niet meer vertraagd voor Switch

0

Nieuws Power Rangers: Rita's Rewind niet meer vertraagd voor Switch

05-12-2024

0

Dennis

Hoofdafbeelding bij Ubisoft werkt mogelijk aan eigen Animal Crossing-variant

3

Nieuws Ubisoft werkt mogelijk aan eigen Animal Crossing-variant

27-11-2024

2

Erik

Zelda stemactrice hoopt op meer speelbare Zelda

2

Nieuws Zelda stemactrice hoopt op meer speelbare Zelda

26-11-2024

3

Evelyne

Reageer als eerste!