Freedom Wars Remastered - Vechten, overleven, ontsnappen

  • Review

  • 3 feb 25 om 09:00

  • Daan

  • 0

De PlayStation Vita. Het was een boeiend apparaat in een compleet andere tijd. Een uitstekend platform voor indie-spellen en niches die niet echt een tweede thuis hadden. Hoewel het systeem beter had kunnen presteren, mede door de laconieke houding van Sony, was er genoeg om je een aantal jaar mee te vermaken. Het was een stap verwijderd van complete games op een handheld. Best knap voor 2012. Freedom Wars was een geliefd spel op het platform. Het avontuur had wat weg van Monster Hunter, maar het deed net dat beetje anders. De levels waren kleiner en gerichter en de focus op verhaal was enorm. Nu maakt Freedom Wars zijn opwachting in een heruitgave op de Nintendo Switch. Het resultaat smaakt naar meer!

Het verhaal van Freedom Wars is geen vrolijke bedoening. In de verre toekomst is er een groot tekort aan grondstoffen, waardoor de bestaanszekerheid van de mensheid sterk in het geding komt. De landen zijn ontbonden en de overgebleven inwoners leven in ondergrondse steden genaamd Panopticons. Alle inwoners in zo’n stad worden constant in de gaten gehouden en het merendeel leeft continu in een cellencomplex. Deze groep wordt gezien als ”Sinners”, omdat ze overlevingsmiddelen verspillen. De gevangenen beginnen met een miljoen jaar gevangenisstraf en moeten taken volbrengen om het langzaam kwijt te schelden.

Het verhaal is ontzettend goed verteld, maar het komt echt in stapjes op gang. De personages willen niet tegen je praten, de visie van de wereld voelt soms onduidelijk en het kleinste vergrijp levert een ophoging van de gevangenisstraf op. Daarnaast krijg je, tussen de missies door, opeens een hoop dialogen voorgeschoteld. De balans was zoek in het origineel, en er is geen snars veranderd met de Nintendo Switch-versie. Zodra je progressie maakt, worden de interacties plezieriger, maar het duurt een paar uur voordat je op dat moment arriveert.

Het helpt niet dat je na iedere missie terug de cel in moet. Nou ja, totdat je de rechten ontgrendelt om vrijer rond te kunnen bewegen. Door missies succesvol te voltooien, ontgrendel je zogenaamde ”Entitlements”. Hiermee kun je fast travelen naar verschillende locaties, trainen of simpelweg uitrusten. Freedom Wars gooit er tijd bij op als je niet de juiste Entitlements hebt verkregen, waardoor de route door het spel net dat beetje langer wordt. Het ”verknoei je tijd niet”-principe.

Vechten, vechten en nog eens vechten
De gameplay van Freedom Wars is en blijft fantastisch. Het heeft aardig wat weg van Monster Hunter, maar is vele malen toegankelijker. De missies vinden plaats in kleine maar gerichte omgevingen, waardoor het overzicht verliezen bijna onmogelijk is. De missies kennen een goede variatie zoals het verslaan van Abductor monsters, mensen in veiligheid brengen of de strijd aangaan met andere gevangenen. De beloningen zijn altijd netjes en na elke missie voelt het ook dat je een stap vooruit neemt. Daar kunnen andere actiespellen nog zeker wat van leren.

Het avontuur vindt plaats in een third-person perspectief en daar maken de makers gretig gebruik van. Hoewel de wapens niet zo diep gaan als een Monster Hunter, zijn de opties in Freedom Wars ontzettend speels. Ik ben erg onder de indruk van de melee combat in het bijzonder. Het voelt dynamisch, met genoeg ruimte om te ontwijken en dan terug te slaan. Geweren zijn er ook met voldoende vuurkracht om de controle in eigen hand te houden. Een ander onderdeel hier zijn de Thorns. Een Thorn is een multi-functioneel wapen dat meer functies verkrijgt door de loop van het spel. In het begin kun je ermee ontwijken en vijanden naar de grond slepen. Ontzettend handig natuurlijk, maar wat denk je ervan om de zweep te gebruiken als een schild? Geduld, geduld.

Terugkijkend op Freedom Wars vond ik de besturing op de PlayStation Vita niet altijd geweldig. Door een beperkt aantal knoppen voelden sommige functies tamelijk ingewikkeld om uit te voeren. De Nintendo Switch-variant voelt vele malen beter, mede dankzij de extra schouderknoppen. De melee-aanvallen zitten nu hieraan gekoppeld, waardoor ze beter tot hun recht komen. In het algemeen voelt het rondstruinen en wisselen tussen de wapens een stuk netter. Daarnaast denk ik dat de personages nu vloeiender door de wereld bewegen. Of ze zijn stuk sneller. In ieder geval, ‘dynamisch’ is het toverwoord.

Weinig veranderd
Vanuit een grafisch oogpunt is er weinig veranderd aan Freedom Wars Remastered. Met 30 frames per seconde is niet veel mis, maar het voelt als een simpele upgrade van de PlayStation Vita-telg. Het draait op een hogere resolutie, maar daar is alles wel mee gezegd. Freedom Wars ziet er verzorgd uit met een prettig palet aan kleur, maar indrukwekkend? Nee. De muziek past prima bij de setting en ligt, na al die jaren, nog steeds super in gehoor. De verschillende sci-fi geluiden maken het geheel mooi af.

Conclusie
Freedom Wars Remastered is een prima manier om de PlayStation Vita-klassieker te ervaren. De besturing is er flink op vooruit gegaan, waardoor het allemaal net een stuk dynamischer aanvoelt. Voor de rest, echter, is en blijft het ongeveer hetzelfde spel van jaren geleden. De gameplay is uitstekend, maar visueel zijn ze er weinig op vooruit gegaan. Het verhaal is fijn, maar het duurt een paar uur voordat je alle ins en outs voorgeschoteld krijgt. Dat gezegd hebbende, wie naar Monster Hunter-achtige gameplay in gerichte missies zoekt, heeft aan Freedom Wars genoeg speelplezier te pakken.

7.8

N1-score

  • + Aanstekelijke gameplay
  • + Betere besturing dan origineel
  • + Setting blijft heel tof
  • + Goede variatie qua missies
  • - Niet veel visuele verbeteringen
  • - Verhaal doet er even over om op gang te komen

Like dit bericht:

Recente artikelen

Pokémon TCG Pocket verzameling header

0

Special Pokémon TCG Pocket is een verslavende valkuil – en ik trapte erin

11-02-2025

0

Mitch

‘Motorvania’ Laika: Aged Through Blood krijgt launch trailer

0

Media 'Motorvania' Laika: Aged Through Blood krijgt launch trailer

03-02-2025

1

Robin

Civilization VII-ontwikkelaars raden tutorials aan voor nieuwe en terugkerende spelers

0

Nieuws Civilization VII-ontwikkelaars raden tutorials aan voor nieuwe en terugkerende spelers

02-02-2025

3

Kitty

Reageer als eerste!